انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل هایی که کفایت از وضو می کنند

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – صور کفایت غسل جمعه از وضو

سؤال:در چه صورتی غسل جمعه کفایت از وضو می کند؟

جواب: چنانچه غسل جمعه در وقت خود بجا آورده شود (اذان صبح جمعه تا ظهر) کفایت از وضو نیز می کند. همچنین اگر در روز شنبه (به قصد قضا) و یا در روز پنجشنبه (در صورتی که احتمال قابل توجهی بدهد روز جمعه موفق به غسل کردن نمی شود) بجا آورد. ولی اگر شب جمعه یا بعد از اذان ظهر تا روز شنبه، بجا آورد، کفایت از وضو نمی کند؛ هرچند غسل در این دو زمان، به نیت ما فی الذمه صحیح است.

٢ – کفایت غسل جمعه ای که خارج وقت آن انجام شده از وضو

سؤال:آیا فقط با نیت ادای غسل جمعه می توان بدون وضو نماز خواند و با نیت مافی الذمه و نیت مقدم داشتن نمی شود؟ هم چنین با انجام غسل جمعه با هر سه نیت آیات قرآن را می توان لمس کرد؟

جواب: هر گاه قبل از اذان ظهر روز جمعه و یا به قصد قضاء در روز شنبه انجام شود و همجنین در صورتی که احتمال قابل توجهی بدهد که روز جمعه موفق به غسل نمی شود آن را روز پنجشنبه بجا آورد، می تواند با همه آنها نماز بخواند.

٣ – تکرار وضو پس از غسل جنابت

سؤال:آبا پس از غسل جنابت و امثالهم برای خواندن نماز می توان وضو نیز نمود؟

جواب: غسل جنابت کفایت از وضوء می کند و جائز نیست وضوء بگیرید.

٤ – نماز خوانن با غسل های واجب

سؤال:چرا با غسل جنابت بدون وضو مى شود نماز خواند ولى با غسلهاى دیگر نمى شود و باید وضو گرفت؟

جواب: با همه غسلهاى واجب مستحب قطعى مانند غسل جمعه مى توان نماز خواند ولى غسلهاى مستحبى که به عنوان رجا بجا آورده مى شود جانشین وضو نمى گردد.

٥ – وضو گرفتن بعد از غسل

سؤال:من نماز ظهر و عصر را با غسل جنابت خواندم ولی برای نماز مغرب وعشا از روی فراموشی وضو گرفتم در حالیکه هنوز غسل داشتم و هیچکدام از مبطلات غسل را انجام نداده بودم. می خواستم بدانم که:

۱- آیا من کار حرام انجام داده‌ام؟

۲- آیا اگر انسان برای نمازی به فرض مثل نماز ظهر و عصر غسل کند آیا اشکالی دارد که برای نماز نوبت بعد مثل نماز مغرب و عشا وضو بگیرد؟

۳- انجام این کار که در سوال۲ عرض کردم چه عمدی و چه سهوی چه حکمی دارد؟

جواب: 1ـ اشکالی ندارد.

2ـ در صورتیکه مبطلی از او سر نزده نباید وضو بگیرد.

3ـ عمدی جایز نیست ولی از روی فراموشی اشکالی ندارد.

6 – وضو گرفتن بعد از غسل "ما فی الذمه"

سؤال:اگر کسی نداند که جنب است یا نه ولی غسل "ما فی الذمه" انجام دهد، آیا باز هم برای نماز نباید وضو بگیرد؟

جواب: در فرض مسئله، باید وضو بگیرد.

٧ – نماز با غسل جمعه ای که زودتر انجام شده

سؤال:اگر غسلی مثل غسل جمعه را به نیت شب جمعه (یعنی در وقت مخصوص خود نباشد) انجام دهیم آیا با آن غسل می توان نماز خواند؟

جواب: نمی توان با آن نماز خواند.

٨ – نماز خواندن با غسل های واجب

سؤال:چرا با غسل جنابت بدون وضو مى شود نماز خواند ولى با غسلهاى دیگر نمى شود و باید وضو گرفت؟

جواب: با همه غسلهاى واجب مستحب قطعى مانند غسل جمعه مى توان نماز خواند ولى غسلهاى مستحبى که به عنوان رجا بجا آورده مى شود جانشین وضو نمى گردد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -