انهار
انهار
مطالب خواندنی

احتلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – حکم خارج شدن آبهایی که هنگام دیدن تصاویر مستهجن و بر اثر تفکر و خیال و غیره از انسان خارج می شود

سؤال:اگر شخصی به لحاظ محتلم شدن و اسباب آن با اکثر انسانها متفاوت باشد به عنوان نمونه فیلم یا تصویری که اکثر افراد (90%) آنرا محتلم کننده نمی دانند(افراد عامه ونه افرادی که به دیدن این تصاویر عادت کرده اند) ولی برای این شخص محتلم کننده باشد آیا باید به این نوع احتلام خود عمل کند یا نه؟ در صورت پاسخ مثبت آب خارج شده از او اگر تمام نشانه های منی را هم داشته باشد پاک است یا خیر؟

دوم:گاهی انسان سهوا تصویر مستهجنی را در هنگام کار با اینتر نت یا در جاهای دیگر یک لحظه میبیند و از آن دوری میجوید اگر از شخص آبی خارج شود حکم منی داردیا خیر؟ونیز آبی که گاهی بر اثر یک فکر و خیال گذرای شهوت برانگیز از انسان خارج میشود چه حکمی دارد؟یا آبی که بر اثر حیجاناتی از انسان خارج گردد مثلا شخصی که شب عروسی اوست و هیجانات شب زفاف در سر او باشد و تفکرات او بیشتر جنبه هیجانی دارد تا شهوانی؟

جواب: 1- هر آبی که از انسان خارج می شود و آمیخته با لذت جنسی است منی محسوب نمی شود بلکه اگر با جستن توأم با لذت خارج شود منی است و باید غسل کند و اگر به زحمت می افتد می تواند به جای غسل تیمم کند.

2- از جواب بالا معلوم شد.

٢ – مایع خارج شده از مرد در هنگام صحبت با زن

سؤال:در اثر صحبت با جنس مخالف مایعی از من خارج می شود وممکن است که این عمل هر روز تکرار شود چون من در محیط مراکز آموزشی ناگزیر به صحبت با جنس مخالف میباشم.در موقع دفع ادرار هم مایع غلیظ تری خارج می شودآیا این جنابت محسوب میشود یانه؟ به اینها تا به حال توجهی نمی کردم اگر اشتباه می کرم تکلیف نمازها و عبادت قبل من چه می شود و دیگر اینکه تعریف جامعی از شرایط جنابت یعنی شهوت و جهش را مبذول دارید.

جواب: مایعات مزبور موجب جنابت نیست مگر اینکه حالت جهش داشته باشد یعنی مانند فواره ای که قطع و وصل می شود چند بار قطع و وصل شود و بعد از آن غالباً بدن سست می شود امّا مراقب باشید اگر استبراء از بول نکرده اید از آن مایع اجتناب کنید و جای آن را اب بکشید.

٣ – حکم خارج شدن منی از افراد مجرد

سؤال:آیا افرادی که ازدواج نکرده اند، در صورتی که منی از آنها خارج شد باید غسل کنند؟

جواب: آری باید غسل کنند ولی توجه داشته باشید که هر رطوبتی که از انسان خارج می شود غسل ندارد بلکه در زنان و دختران هرگاه به اوج لذت جنسی برسند و همزمان رطوبتی از آنها خارج شود که غالبا با سستی بدن همراه است غسل دارد و در مردان و پسران هرگاه همراه با لذت و جستن باشد غسل دارد.

٤ – جنب شدن بعد از نماز صبح

سؤال:بعد از نماز صبح اگر انسان بخوابد و بعد جنب شود (مثلا ساعت ۸ صبح) آیا باید نماز ظهر را با غسل بخواند؟

جواب: آری، باید غسل را بجا بیاورد و بعد نماز بخواند.

٥ – خارج شدن مایع از بدن پس از دیدن مناظر شهوت انگیز

سؤال:من در رفت و آمدها با دیدن صحنه های معمولی در کوچه و خیابان شهوت به سراغم می آید و کمی بعد مایعی از من خارج می شود آیا این مایع خارج شده حکم منی دارد؟

جواب: هرگاه مایع مذکور همراه با شهوت و جستن خارج شود باید غسل جنابت کنید . و خوب است به طبیب مراجعه نمایید.

٦ – محتلم شدن در خواب

سؤال:از اینجانب در خواب بعد از اذان صبح منی خارج شده با توجه به اینکه خوابهای شهوت زا می دیده ام حکمم چیست؟ آیا گناه کرده ام؟

جواب: در فرض سؤال مرتکب گناهی نشده اید ولی باید غسل جنابت کنید.

٧ – غسل نکردن به خاطر رعایت حال دیگران

سؤال:اگر انسان قبل از اذان صبح جنب بشود و بخاطر ایجاد مزاحمت برای دیگران عمداً غسل نکند تیمم کند روزه او در ماه رمضان یا قضای آن صحیح است ؟ و آیا باید برای نماز ظهر غسل کند؟

جواب: این امر مجوز تیمم نمی شود و روزه اشکال دارد مگر این که مزاحمت شدیدی باشدو در هر حال برای نماز ظهر و عصر باید غسل کند

٨ – وظیفه کسی که مبتلا به سیلان منی است

سؤال:سلام فردی مدتیه که دچار مشکلی هست. بدینگونه که بعد از ادرار مایعی مثل منی از او خارج میشه.

خواستم بدونم که در این حالت آیا غسل جنابت بر فرد واجبه؟این مشکل معروفه به سیلان منی.با مراجعه به توضیح المسایل این مطلب به چشمم خورد :آبی که بعد از ادرار خارج می شود پاک است. و اینکه آیا در این مورد صدق می کن؟خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید.

جواب: در صورتی که یقین داشته باشد آن مایع منی است باید غسل کند و اگر غسلهای پی درپی برای او عسر و حرج دارد تیمم کند و اگر یقین ندارد غسل ندارد

٩ – کسی که بی اختیار منی از او خارج می شود

سؤال:وظیفه شرعى کسى که بى اختیار از وى منى خارج مى شود چیست؟

جواب: خروج منى به هر صورت موجب غسل است، به شرط اینکه یقین حاصل شود. و هر گاه به خاطر عمل پروستات ذرّات منى در بول مستهلک گردد، موجب جنابت نخواهد شد.

١٠ – خروج منی به همراه بول در بیماران پروستات

سؤال:کسانى که بر اثر عمل جرّاحى پروستات، در بیشتر اوقات، همراه ادرارشان منى خارج مى شود، آیا با خروج یقینى، غسل بر آنها واجب مى گردد، هر چند دفعات آن فراوان باشد؟ یا ادلّه وجوب غسل فقط شامل خروج متعارَف مى شود؟

جواب: با توجّه به این که خروج منى در چنین فرضى، داخل ادرار به صورت مستهلک خواهد بود، سبب غسل نمى شود; ولى اگر به صورت مستقلّ و یا شبه مستقل خارج شود، غسل واجب مى شود. ولى چنانچه تکرار غسل موجب عسر و حرج شدید گردد، تیمّم بدل از غسل مى کند.

 

١١ – خروج منی به همراه بول در بیماران پروستات

سؤال:کسانى که بر اثر عمل جرّاحى پروستات، در بیشتر اوقات، همراه ادرارشان منى خارج مى شود، آیا با خروج یقینى، غسل بر آنها واجب مى گردد، هر چند دفعات آن فراوان باشد؟ یا ادلّه وجوب غسل فقط شامل خروج متعارَف مى شود؟

جواب: با توجّه به این که خروج منى در چنین فرضى، داخل ادرار به صورت مستهلک خواهد بود، سبب غسل نمى شود; ولى اگر به صورت مستقلّ و یا شبه مستقل خارج شود، غسل واجب مى شود. ولى چنانچه تکرار غسل موجب عسر و حرج شدید گردد، تیمّم بدل از غسل مى کند.

١٢ – غسل جنابت برای کسانی که منی از آنها خارج نمی شود

سؤال:مردی هستم 55 ساله که غدد پروستاتم را به علت سرطان، کاملاً برداشته ام به همین دلیل دیگر هیچگونه مایعی به نام منی، در بدن من تولید نمی شود تا هنگام مقاربت خارج شود اما احساس انزال و لذت آن به قوت خود باقی است. آیا در مواقعی که دخول صورت نمی گیرد، اما لذت انزال در اثر ملاعبه وجود دارد موجب جنابت می شود؟

جواب: در فرض سوال، در صورتیکه منی خارج نشود غسل واجب نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -