انهار
انهار
مطالب خواندنی

روش تطهیر با آب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – تطهیر اشیائی که آب بداخلشان نفوذ می کند

سؤال: آیا اشیائی مثل چوب که آب به خوردش می رود اگر نجس شود راه پاک شدنش چیست یا اینکه اگر سیمان خشک بوده و نجس شده و بعد از سیمان در جائی استفاده کردند آیا سیمان پاک می باشد یا خیر

جواب: در صورتی که آنها را آب بکشند ظاهرشان پاک می شود.

٢ – تطهیر موکتی که به زمین چسبیده

سؤال: کیفیت تطیهر موکتى را که به زمین چسبیده بیان فرمایید؟

جواب: به وسیله آب لوله کشى پاک مى شود و مقدارى فشار باید داده شود و بهتر این است که غساله آن را با چیزى جمع کنند.

٣ – تطهیر ظرفی که خوک از آن چیزی خورده

سؤال: حکم ظرفى که خوک از آن چیزى خورده است و همچنین ظرفى که موش صحرایى در آن افتاده چیست؟

جواب: ظرفى را که خوک از آن چیز مایعى خورده باید هفت مرتبه با آب شست و لازم نیست آن را خاک مال کنند و در لیسیدن خوک و مردن موش صحرایى نیز بنابراحتیاط واجب باید هفت مرتبه شست.

٤ – طهارت دست هنگام شستن گوشت

سؤال: آیا دست نجس همراه آب کشیدن گوشت و دنبه پاک مى شود؟

جواب: پاک مى شود مگر این که جرم چربى روى آن را گرفته باشد ولى چربى مختصر اشکال ندارد.

٥ – تطهیر ظرفی که سگ لیسیده با مواد شوینده

سؤال: در احکام داریم که اگرسگ به ظرفى زبان بزند باید آن را خاک مال کرد، حال با وجود موادّى مانند الکل، مایعات ظرفشویى و غیره آیا خاک مال کردن لازم است؟

جواب: آرى لازم است.

٦ – تطهیر شیر آب

سؤال: اگر انسان با مشت روی شیر آب و غیره آنقدر آب بریزد که آب پائین ریخته و از سوراخی خارج بشود آیا شیر آب وغیره پاک می شود.؟

جواب: آری پاک می شود.

٧ – نحوه شستن زخم صورت

سؤال: اگر صورت زخم شود وآن جا را با دست بشوییم چون زیرآب جاری نبوده است آیا باید بر روی زخم ۳ بارآب بریزیم؟

جواب: ابتدا عین خون را برطرف می کند و بعد یکبار آب به صورت بریزد کافی است .

٨ – آب کشیدن جایی که با رنگ نجس رنگ شده

سؤال: اگر مقداری رنگ نجس شود، سپس با آن جایی رنگ زده شود، آیا اگر بعد از خشک شدن رنگ، آن جا را آب بکشیم پاک می شود؟

جواب: آری، پاک می شود.

٩ – روش تطهیر دیوارخانه

سؤال: دیوار داخلی خانه ما نجس شده و من نیاز دارم که نجاست را از بین ببرم و دیوار را پاک نمایم. از آنجایی که یک حوله خیس که نجس بوده به آن برخورد کرده، چگونه باید عین نجاست را برطرف کنم؟

جواب: در فرض سوال، اگر آب لوله کشی یک لحظه به دیوار برسد ظاهر دیوار پاک می شود.

١٠ – تطهیر فرشی که نجاست آن به زمین سرایت کرده است

سؤال: فرشی را که نجاست از آن به زمین سرایت کرده است بدون جابجا کردن و بدون شستن زمین با آب کر می شوییم و غساله آنرا جمع میکنیم آیا به این ترتیب فرش پاک می شود در حالیکه زمین نجس است و فرش خیس با آن در تماس است؟ آیا جمع کردن غساله موجب بالا آمدن نجاست نمی شود؟

جواب: اگر زمین شسته نشده باشد با برخورد فرش با زمین، فرش مجددا نجس می شود و اگر شسته شده اشکال ندارد

١١ – تطهیر فرشی که نجاست آن به زمین سرایت کرده است

سؤال: فرشی را که نجاست از آن به زمین سرایت کرده است بدون جابجا کردن و بدون شستن زمین با آب کر می شوییم و غساله آنرا جمع میکنیم آیا به این ترتیب فرش پاک می شود در حالیکه زمین نجس است و فرش خیس با آن در تماس است؟ آیا جمع کردن غساله موجب بالا آمدن نجاست نمی شود؟

جواب: اگر زمین شسته نشده باشد با برخورد فرش با زمین، فرش مجددا نجس می شود و اگر شسته شده اشکال ندارد.

١٢ – لزوم شستشوی لوازم جراحی

سؤال: آیا لوازم جراحی بدون شستشو با آب پاک می شوند؟

جواب: در صورتی که این وسایل نجس شوند بدون شستشو با آب پاک نمی شوند.

١٣ – تطهیر مقوای آغشته به خون

سؤال: کاغذ یا مقوای آغشته به خون را چگونه تطهیر می کنند؟

جواب: در صورتی که آن ها را آب بکشند و عین نجاست برطرف شود پاک می شود.

١٤ – نحوه تطهیر ظرفی که با شراب نجس شده

سؤال: اگر ظرفی داشته باشیم که در آن شراب بوده مثل ظرف ها و بطریهای مخصوص شراب چطور می توان آنها را پاک کرد ؟

جواب: ظرفى را که با شراب نجس شده، باید با آب قلیل سه مرتبه بشویند و دست در آن بمالند و مستحبّ است هفت مرتبه شسته شود.

١٥ – حکم پوست کنده شده بعد از شستن آن

سؤال: پوستی که با سوزش از بدن جدا می شود آیا با شستن نجس می ماند؟

جواب: پوست با شستن پاک نمی شود.

١٦ – لزوم شستشوی لوازم جراحی

سؤال: آیا لوازم جراحی بدون شستشو با آب پاک می شوند؟

جواب: در صورتی که این وسایل نجس شوند بدون شستشو با آب پاک نمی شوند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -