انهار
انهار
مطالب خواندنی

غساله شىء نجس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – نحوه شستن فرشی که نجس شده

سؤال: فرشی که به واسطه بول یا عذره کودک غذاخور نجس شده است با شستن آب لوله کشی متصل به منبع آب شهری و دست کشیدن پاک می شود یا بایستی آب حاصل از شستشو را جمع آوری کرد؟

جواب: همین اندازه که بعد از زوال نجاست آب به آن بگیرند و مقداری فشار دهند پاک می شود، هرچند جمع کردن غساله آن با حوله یا وسیله ای دیگر بهتر است.

٢ – غساله چیزی که با بول شیرخوار نجس شده

سؤال: در مسئله 183 «هرگاه چیزی با بول پسر یا دختر شیرخواری که غذاخور نشده نجس گردد، چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند پاک می شود و در لباس و فرش و مانند آن فشار لازم نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که دو مرتبه بریزند» آیا غساله آن نجس است و جمع کردن آن لازم است؟

جواب: فشردن و جمع غساله لازم نیست هرچند بهتر است.

٣ – فرش و غساله آن بعد از شستن آن با آب شیلنگ

سؤال: اگر فرشی را که نجس شده است با شلنگ کاملا بشویند و بعد آب را ببندند سپس غساله آن را جمع کنند آیا فرش و غساله آن پاک است؟

جواب: اگر هنگام شستن فرش با دست یا پا یا ابزار دیگری و یا حتی با فشار قوی آب، فشرده شده باشد فرش و غساله، هر دو پاک است ولی احتیاط در اجتناب از غساله است.

٤ – تطهیر واسطه دوم و سوم با آب قلیل

سؤال: اگر با آب قلیل شیء نجس را بشوییم، غساله و ترشات آن نجس است. اگر شیء نجس، واسطه دوم و سوم باشد و عین نجاست در آن نباشد حکم آن چگونه است؟

جواب: واسطه سوم باعث نجاست نمی شود و حتی اگر آن شیء واسطه دوم باشد چون غساله واسطه سوم می شود، غساله باعث نجاست نمی شود.

٥ – ترشحات آب هنگام تطهیر مخرج

سؤال: من در مورد تطهیر با آفتابه مشکل دارم و می خواستم بدانم اگر در مرتبه ی اول با آفتابه یا آب قلیل دیگر، آب را روی مخرج بول و غائط بریزم، آیا غساله ی این آب که پس از برخورد با زمین به طرف لباس یا بدن پاشیده می شود نجس است؟ اگر نجس است کار خیلی مشکل می شود چون معمولاً به ناچار مقداری قطرات آب به لباس آدم پاشیده می شود.

جواب: لباس نجس نمی شود مگر اینکه یقین داشته باشید ذرات نجاست همراه آب برگشته است.

٦ – ریختن آب کر به سطح نجس

سؤال: اگر آب کر یا قلیل بر سطحی نجس بریزد و ترشح کند آیا این ترشح نجس است؟

جواب: اگر آب کر باشد و متصل بریزد ترشح آن نجس نیست.

٧ – نجاست غساله آب قلیل

سؤال: غساله آب قلیل نجس کننده نیز هست یا فقط نجس می باشد؟

جواب: نجس و نجس کننده است.

٨ – غساله لباس یا فرشی که با آب کر شسته شود

سؤال: آیا غساله لباس و فرشی که با آب کر آبکشی شده نجس است یعنی اگر لباسی را زیر آب کر بشوییم و بعد در حالی که از زیر شیر درآوردیم آن را فشار دهیم آیا آب خارج شده از آن نجس است؟

جواب: در صورتیکه لباس یا فرش زیر شیر آب به طوری قرار داده شود که آب از آن عبور کند غساله ای که بعداً از آن خارج می شود پاک است.

٩ – آب قلیلی که با آن متنجس دوم شسته می شود

سؤال: آیا آب قلیلی که با آن متنجس دوم را می شوییم، متنجس سوم حساب می شود؟ یا در حکم همان متنجس دوم است؟ (آب را با پارچ از بالا بر روی شیء نجس متنجس دوم گرفته ایم)

جواب: متنجس سوم محسوب می شود.

١٠ – غساله لباس نجسی که رنگ می دهد

سؤال: لباسی داریم که رنگ می دهد و نجس شده است. در ظرف آب متصل به آب لوله کشی فرو می بریم و آب قبل از مضاف شدن به همه جای آن می رسد. آیا آب مضافی که بعد از خارج کردن از ظرف و فشار دادن لباس از آن می ریزد پاک است؟ آب داخل ظرف (که اکنون مضاف شده است) پاک است؟

جواب: در فرض سوال پاک است.

١١ – غساله لباس نجسی که رنگ می دهد

سؤال: لباسی داریم که رنگ می دهد و نجس شده است. در ظرف آب متصل به آب لوله کشی فرو می بریم و آب قبل از مضاف شدن به همه جای آن می رسد. آیا آب مضافی که بعد از خارج کردن از ظرف و فشار دادن لباس از آن می ریزد پاک است؟ آب داخل ظرف (که اکنون مضاف شده است) پاک است؟

جواب: در فرض سوال پاک است.

١٢ – حکم ترشح آب قلیل بر واسطه سوم

سؤال: اگر آب قلیل بر روی زمینی که واسطه سوم نجاست است ریخته شود و ترشح کند یا به اطراف پخش شود، آن آب نجس است؟

جواب: نجس نیست.

١٣ – غساله ی تطهیر نجاست با آب کر

سؤال: اگر دستمان به ادرار نجس شده باشد و با آب کر تطهیر کنیم آیا آبی که از تطهیر در جایی جمع شود نجس است؟

جواب: آن آب پاک است.

١٤ – غساله شستن شیء نجس با آب قلیل

سؤال: اگر بر روی دستمان که نجس شده در دستشویی یکبار آب قلیل بریزیم و آب از سوراخ دستشویی خارج شود ، کف دستشویی پاک است یا نجس؟

جواب: نجس است.

١٥ – غساله لباس نجس داخل طشت

سؤال: برای تطهیر لباس آن را داخل طشت می گذارم و شیر را باز می کنم، وقتی ارتفاع آب از لباس بالاتر آمد لباس را بیرون می آورم و سپس شیر را می بندم، آیا آب داخل طشت نجس است؟

جواب: آب داخل طشت در فرض سئوال نجس نیست ولی مراقب باشید قبل از بیرون آوردن لباس مقداری آن را فشار دهید.

١٦ – تطهیر آینه نصب شده به دیوار با آب قلیل

سؤال: در رساله توضیح المسائل قید شده است که اگر چیزی به غیر بول نجس شود برای تطهیر آن یک مرتبه آب قلیل کافی است حال اگر آیینه ای که روی دیوار نصب شده وامکان جدا کردن آن از روی دیوار وجود نداردخونی شودوبخواهیم با آب قلیل (مثلا یک پارچ آب) آب بکشیم اگر خون روی آن را پاک کنیم وبعد با پارچ آب روی قسمت نجس آب بریزیم اگر این آب از روی آیینه حرکت کرده و پایین بیاید واز روی دیوار نیز عبور کرده به زمین بریزد پاک است یا نجس اگر با فرض اینکه اگر با آب قلیل پاک چیزى را که نجس شده بشویند پاک مى شود امّا آبى که از آن جدا مى شود و آن را «غساله» گویند، نجس است در نظر بگیریم آیینه دوباره نجس می شودودیوار وزمین را هم نجس می کند در اینصورت هیچ چیزی را با آب قلیل به یکمرتبه نمی توان آب کشید چون این آب قلیل قبل از جدا شدن از هر چیزی حداقل کمی روی آن حرکت می کند .

جواب: باید چیزی مانند حوله زیر آن بگیرند که غساله روی آن بریزد و بعد حوله را بشویند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -