انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه طهارت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

واسطه در نجاست

سؤال 283. چيز نجس تا چند واسطه نجس كننده است؟

جواب: به هر مقدار كه واسطه پيدا كند، نجس كننده است.

نجس كننده بودن شى ء نجس شده

سؤال 284. فتواى معظم له اين است كه متنجّس مانند خود نجس، نجس كننده است حتّى با تعدّد واسطه به هر اندازه كه باشد، ولى وضعيت زندگى حقير به نحوى بوده و هست كه بدون حكم به پاك بودن واسطه سوم به بعد نمى توانم زندگى كنم، وظيفه ى من چيست؟

جواب: در نجاست شى ء كه با چيز نجس شده ملاقات كرده، فرقى بين كم و زيادى واسطه نيست، ولى لازم است از وسوسه اجتناب شود و تكليف به هر مقدار كه به عُسر و حرج برسد، منتفى است.

وسواس در نجاست و طهارت

سؤال 285. شخص وسواسى در طهارت و نجاست چه حكمى دارد؟ آيا راهى براى نجات وى از وسوسه هست؟

جواب: وسواسى كه غالبا پاك ها را نجس مى انگارد، بايد بنابر تكليف شرعى از اين رويّه دست بردارد.

ملاك رطوبت سرايت كننده

سؤال 286. ملاك رطوبت سرايت كننده كه براى نجس كردن اشيا ذكر شده چيست؟ مثلاً اگر كف زمين كاملاً خيس باشد و در گوشه اى از آن نجاستى قرار گرفته باشد تا چه ميزان اطراف آن محل نجس مى شود؟

جواب: تا جايى كه خيسى آن به قدرى است كه آب واحد متصل صدق مى كند.

حكم ترشح در موقع برطرف كردن نجاست

سؤال 287. ترشحاتى كه در هنگام برطرف كردن نجاست پخش مى شود، چه حكمى دارند؟

جواب: اگر با آب كر يا جارى مى شويند، پاك است.

پاك كنندگى مواد شيميايى

سؤال 288. آيا تينر و ساير حلاّل ها پاك كننده اند؟

جواب: خير، پاك كنندگى در اصطلاح فقه با پاك كنندگى در اصطلاحات علوم ديگر هم چون شيمى و ... متفاوت است.

دود و سوخته ى اشياى نجس

سؤال 289. دود بنزين، گازوييل، نفت، چوب و ساير اشياى نجس پاك است يا نجس؟ آيا دوده، چربى و مواد باقى مانده از آن ها پس از سوختن چه حكمى دارد؟

جواب: بخار و دود و شعله اى كه از چيز نجس يا متنجس بر مى خيزد پاك است ولى اگر بخار به صورت عرق و مايع درآيد چه از نجس باشد و چه از چيز نجس شده، نجس است. و بنابر احتياط واجب بايد از چربى و روغنى كه از دود نجس و متنجس حاصل مى شود و بر سطوح مجاور آن مى نشيند اجتناب نمود.

گازوييل متنجّس

سؤال 290. گازوييل متنجس بعد از سوخته شدن به صورت دوده در مى آيد آيا استحاله شده و پاك است؟

جواب: احتياط واجب اجتناب است. (به نحو مذكور در مسأله ى 198 رساله.)

تطهير ظروف و دستكش هاى پلاستيكى

سؤال 291. ظروف و دستكش هاى پلاستيكى اگر نجس شود، آيا با آب كشيدن آن ها بعد از برطرف شدن نجاست تطهير مى شود؟

جواب: بله.

عدم سرايت نجاست با بخار حمام

سؤال 292. آيا بخار حمام موجب سرايت نجاست مى شود؟

جواب: خير.

آب كشيدن مهر نجس

سؤال 293. آيا مُهرى كه نجس شده است را مى شود آب كشيد و با آن نماز خواند؟

جواب: بله.

تماس بدن با چيزهاى نجس

سؤال 294. اگر چوب نجس شود چگونه بايد آن را تطهير كرد؟ اگر جايى از بدن با آن تماسى پيدا كند، آيا نجس مى شود؟

جواب: اگر ظاهر آن نجس شده باشد، به وسيله ى آب قليل يا فرو بردن در آب كر و جارى پاك مى شود، ولى باطن آن پاك نمى شود، مگر اين كه در كر يا جارى به قدرى بماند كه آب به باطن آن نفوذ كند، يعنى آب به هر جايى از باطن كه يقين دارد نجاست به آن جا رسيده بود، برسد؛ و بنابراحوط بايد آب مطلق به باطن آن برود نه آب مضاف و قبلاً آن را براى تطهير باطن خشك كنند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -