انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام آب ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

حكم آب چاه

سؤال 163. كشيدن آب چاه با پمپ و جارى كردن آن در جوى آب، در حكم آب چاه است يا جارى؟

جواب: تا وقتى كه متّصل به مادّه و آب چاه است، در حكم فرقى ندارد.

سؤال 164. چاهى، كنار چاه فاضلاب به منظور نظافت و آبيارى مزارع حفر شده است، آيا از آب اين چاه براى تطهير مى توان استفاده نمود؟

جواب: در صورتى كه يكى از ويژگى هاى سه گانه آب چاه به واسطه ى آب فاضلاب تغيير نكند، آب چاه پاك است.

نجاست جوى آب

سؤال 165. اوصاف آب نهرى كه از كنار يك مردار عبور مى كند تغيير كرده است، آيا اگر نجاستى در آن بيفتد آب نجس مى شود؟

جواب: هر مقدارى از آن كه يكى از اوصاف سه گانه اش با ملاقات با مردار تغيير كرده، نجس است، نه اين كه فقط از نزديك آن مردار عبور كرده باشد.

شك در مضاف شدن آب

سؤال 166. لايروبى قنات و چشمه و جويبارهاى داخل شهر و.... به گونه اى است كه آب گل آلود خارج شده، همراه جلبك ها و علف ها و... است، در اين صورت اگر با نجاستى ملاقات كند و شك كنيم كه مضاف است يا مطلق، حكم چيست؟

جواب: در صورت شك، حكم آب مطلق را دارد و تا وقتى كه يكى از اوصاف سه گانه آب به واسطه نجاست موجود در آن تغيير نكرده، پاك است.

آب استخر

سؤال 167. آب استخرها گاهى به علت استعمال مواد شيميايى (نظير كلر) تغيير رنگ مى دهند، آيا مى توان با آن ها غسل كرد؟ آيا لباس نجس را مى توان با آن تطهير كرد؟

جواب: در صورتى كه عرف آن را آب مطلق بداند اشكال ندارد.

آب دريا و درياچه هاى شور

سؤال 168. آب درياها و درياچه هايى كه درصد بالايى از نمك دارند، به طورى كه نوشيدنى نيست، حكم آب مضاف را دارند يا مطلق؟

جواب: در صورتى كه عرف آن را آب مطلق بداند، حكم آب مطلق دارد.

احراز كر بودن آب

سؤال 169. اگر همسر انسان (يك زن) بگويد كه فلان آب كر است و انسان از گفته او اطمينان پيدا كند كافى است؟

جواب: كفايت مى كند.

چگونگى نجس شدن آب

سؤال 170. آيا تغيير اوصاف و ويژگى هاى سه گانه آب به هر مقدار كه باشد، نجس كننده است؟ هر چند عرف آن را آب مطلق تلقى كند؟

جواب: اگر به واسطه ى نجاست تغيير كرده باشد، نجس است.

نحوه تطهير آب نجس

سؤال 171. چنان چه رنگ يا بو يا طعم آب نجس را با مواد شيميايى برطرف كنيم (به صورتى كه اگر كسى نداند، تصور كند آب آشاميدنى است) پاك است؟

جواب: نجس است و فقط با اتصال به آب كر پاك مى شود.

سؤال 172. هنگامى كه آب نجس (كر يا قليل) را متصل به آب كر يا جارى نموديم، آيا كمى يا زيادى آب پاك، در پاك كردن آب نجس دخالت دارد يا نه؟

جواب: خير دخالت ندارد. فقط اگر آب نجس با نجاست تغيير كرده باشد، بايد با اتصال، تغيّر آن زايل شود.

شيوه پاك شدن آب فاضلاب شهرى تصفيه شده

سؤال 173. اگر آب فاضلاب شهرى را تصفيه كنند در چه صورت پاك مى شود؟

جواب: پاك نمى شود؛ مگر با اتّصال به كرّ.

باران

سؤال 174. آيا با باران مى توان نجاسات را برطرف كرد و متنجّس را تطهير نمود؟

جواب: تا وقتى كه بارش از آسمان ادامه دارد، اشكالى ندارد.

سؤال 175. آيا با باران مى توان غسل كرد يا وضو گرفت؟

جواب: بله، فقط در صورتى كه مواضع مسح در وضو خشك باشند، اشكالى ندارد.

سؤال 176. اگر باران شديدى ببارد كه در جوى ها و كف زمين جارى گردد، پس از قطع باران آب هاى باقى مانده كه مجموعا از مقدار كرّ بسيار بيشتر است آيا حكم آب قليل، جارى يا كرّ را پيدا مى نمايد؟

جواب: بله، در جايى كه جمع شده حكم آب كر يا جارى را دارد.

سؤال 177. اگر انسان علم به وجود نجاست بر پشت بام داشته باشد، آيا پس از قطع باران آب ناودان نجس است؟

جواب: اگر يقين ندارد كه آب ناودان با آن نجاست ملاقات پيدا كرده يا يقين به اتّصال آب باران با نجاست بعد از قطع باران نداشته، پاك است.

نحوه تطهير آب قليل

سؤال 178. براى پاك كردن آب قليل آيا بايد حتما آب كر را با آب قليل ممزوج كرد؟

جواب: صرف اتّصال كافى است.

سؤال 179. آيا نحوه پاك كردن ظروف غذا با حوض و استخر در آب قليل متفاوت است؟

جواب: فرقى ندارد، جهت اطلاع بيشتر به مسأله ى 157 رساله رجوع شود.

سؤال 180. اگر كسى پس از تخلّى، آب قليلى داشته باشد كه لازم است با دست آن را بريزد، در صورت نجس بودن دستانش تكليف چيست؟

جواب: اگر ممكن است ظرف آب را با دهان خود بردارد و به دست هايش بريزد و يا حيله هاى ديگر ـ مثل ايجاد منفذ و سوراخ در ظرف ـ به كار بندد كه آب جريان پيدا كند.

پاك كردن محل بول با آب قليل

سؤال 181. اگر چيز نجس را كه با آب قليل بايد چند مرتبه شست ـ مثل محل بول ـ يك مرتبه به نحوى كه بيشتر از مقدارى كه در چند مرتبه آب مى كشيم، آب بريزيم، آيا پاك مى شود؟

جواب: پاك نمى شود و بايد قطع و وصل شود.

عدم طهارت با دست كشيدن

سؤال 182. اگر چيز نجس به گونه اى باشد كه به علل گوناگون آب كشيدن آن مشكل باشد، آيا براى پاك كردن آن مى توان سه بار با دست يا شى ء خيس، روى آن چيز نجس كشيد؟

جواب: پاك نمى شود، مگر با جارى شدن آب از جزيى ديگر، به هر نحو باشد.

سرايت نجاست

سؤال 183. اگر تمام دست يا پاى شخص نجس باشد و بخواهد قسمتى از آن را تطهير كند ـ مثلاً تا مچ را ـ آيا آن قسمت به جهت اتّصال با قسمت بالا نجس باقى مى ماند؟ و آيا فرقى بين آب قليل با كُرّ در فرض مزبور مى باشد؟

جواب: اگر در بالا رطوبت سرايت كننده نباشد، قسمت پايين پاك مى شود و در اين جهت فرقى بين آب قليل و كر نيست.

حكم ظرف نجس

سؤال 184. آيا يك بار شستن ظرف نجس با آب كر، كفايت مى كند؟

جواب: بله، كافى است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -