مسأله 1180-اگر بعد از گذشتن وقت نماز شكّ كند كه نماز خوانده يا نه، يا گمان كند كه نخوانده، خواندن آن لازم نيست1، ولي اگر پيش از گذشتن وقت ، شكّ كند كه نماز خوانده يا نه، يا گمان كند كه نخوانده، بايد آن نماز را بخواند بلكه اگر گمان كند كه خوانده، بايد آن را بجا آورد2.
1- بهجت: مگر گماني كه در حدّ اطمينان باشد،...
زنجاني: مگر اطمينان داشته باشد نخوانده...
فاضل: به شكّ خود اعتنا نكند...
2- خوئي، تبريزي، سيستاني، مكارم، صافي، زنجاني، وحید: اگر پيش از گذشتن وقت، شكّ كند كه نماز را خوانده يا نه، اگر چه گمان كند كه خوانده است، بايد آن نماز را بخواند.
مسأله 1181- اگر بعد از گذشتن وقت شكّ كند كه نماز را درست خوانده يا نه، به شكّ خود اعتنا نكند.
این مسأله در رساله آیات عظام مکارم ، سبحانی و مظاهری نیست.
مسأله 1182-اگر بعد از گذشتن وقت نماز ظهر و عصر بداند چهار ركعت نماز خوانده ولي نداند به نيت ظهر خوانده يا به نيت عصر بايد1 چهار ركعت نماز قضا به نيت نمازي كه بر او واجب است بخواند2.
1- خوئي، تبريزي: بنابراحتياط...
2- فاضل: (ما في الذمّه) بخواند.
مكارم: بايد چهار ركعت نماز قضا به نيت ما في الذمّه (يعني نمازي كه بر او واجب است) خواه ظهر يا عصر بجا آورد.
بهجت: رجوع کنید به مسأله اختصاصی970 قبل از مسأله 1180 متن اصلی.
*****
زنجانی: مسأله- اگر بعد از گذشتن وقت نماز ظهر و عصر، بداند چهاررکعت نماز نخوانده و نمی داند که نماز ظهر است یا عصر، باید چهاررکعت نماز به قصد مافی الذمه بخواند و ا گر در غیر وقت اختصاصی عصر نمازی خوانده و نمی داند در آن نیت ظهر کرده یا به جهت فراموشی نیت عصر نموده ، نماز خوانده شده را نماز ظهر قرار داده نماز عصر را قضا می کند و احتیاط مستحب آن است که در نماز قضا، نیت خصوص ظهر یا عصر را نکند.
مسأله 1183-اگر بعد از گذشتن وقت نمازمغرب و عشا، بداند يك نماز خوانده 1ولي نداند سه ركعتي خوانده يا چهار ركعتي، بايد قضاي نماز مغرب و عشا را بخواند2.
اين مسأله در رساله آيت الله بهجت نيست
1- زنجاني: بداند فقط یک نماز خوانده...
2- زنجانی: و هر دو نماز را به قصد رجاء بجا آورد.