سؤال 600- كسانى كه ريش مىتراشند و يا اينكه قرائت نمازشان مثلاً باطل است و در ياد گرفتن كوتاهى مىنمايند آيا در صورت فقر جايز است از وجوهات منطبقه به آنها داده شود يا نه؟ و همچنين به ترياكى؟
جواب: مانعى ندارد مگر آنكه كمك به معصيت او باشد، چنانچه در مسئله 1847 توضيح ذكر شده است. واللََّه العالم.
سؤال 601- كمك به شخص فقيرى كه نماز نمىخواند (از وجوه منطبقه) چه صورت دارد؟
جواب: بدون ضرورت جايز نيست على الاحوط. واللََّه العالم.
سؤال 602- به فقير ترياكى مىشود از وجوه منطبقه داد يا نه؟ در صورتى كه معلوم يا مظنون باشد كه به مصرف ترياك مىرساند؟
جواب: اگر مصرف او باشد شرعاً مانعى ندارد. واللََّه العالم.
سؤال 603- زيدى كه فقير شرعى است وجهى را از وجوه منطبقه گرفت آيا مىتواند آن را صرف تعمير مسجد و يا حمام و غيره بنمايد يا نه؟ و چنانچه اين عمل تكرار شود چگونه است، مثلاً صد تومان در مرتبه اول، و بعد از چندى دويست تومان و هكذا.
جواب: در مفروض سؤال بعد از مالك شدنش به جهت فقير بودن در آن حال مانعى ندارد. واللََّه العالم.
سؤال 604- زيدى كه فقير شرعى مىباشد پولى از كسى قرض كرده مثلاً يا جنسى را مثلاً نسيه خريده و چون سر مدت دين را ادا نكرده و يا نداشته كه بدهد، طلبكار ربح و نزول روى طلب خود كشيده، و بعد از مدتى مثلاً يك صد تومان شايد پنج يا ده برابر شده، و از مديون هم سفته يا مدرك دولتى گرفته، و در وصول طلب خود سختگيرى مىنمايد، و بدهكار را ممكن است به زندان هم بيندازد با اين تفصيل بفرمائيد براى استخلاص و حفظ آبروى اين فقير شرعى از وجوه منطبقه مىتوانند برادران ايمانى به او بدهند يا نه؟
جواب: مانعى ندارد.
سؤال 605- در صورتى كه پولى مثلاً از زكات براى انجام امور خيريه دينيه جمعآورى شود چنانچه از اين وجه پول به روضه خوانى كه سيد و يا مستغنى است بدهند چه صورت دارد، و همچنين صرف اطعامى كه مدعوّين اعم از هاشمى و غيره، و غنى و فقير هستند.
جواب: مفروض سؤال جايز نيست. واللََّه العالم.
سؤال 606- آيا مظالم مىشود صرف در امور خيريّه دينيّه عامّ المنفعه از قبيل ساختن و يا تعمير مسجد و حمام و خرج مجالس روضه خوانى و گفتن مسائلشرعيّه و غيره نمود يا نه؟
جواب: مصرف آن منحصر به فقير است.