سؤال 593- عاملينى هستند به نام دهقان يا غيره كه از نظر زحمتكشى در زراعات با ارباب زراعت طبق قرارداد خودشان سهمى از زراعت مىبرند، مثلاً يك پنجم گندم زراعت را مىبرند، اما فقط از گندم بهره مىبرند نه از كاه آن، بفرمائيد اگر مقدار گندمى كه از زراعات به واسطه عامل بودن مىبرند به قدر نصاب است بايد زكات بدهند اگر چه از كاه آن زراعت نمىبرند يا زكات بر آنها واجب نيست.
جواب: در صورتى كه به قدر نصاب برسد بايد زكات آن را بدهد اگر چه از كاه آن حصه ندارد. واللََّه العالم.
سؤال 594- در جواب استفتايى كه راجع به زكات گندم يا جو كه با آب استيجارى عمل آمده، مرقوم فرمودهايد زكات آن 120 است، آيا درست است يا نه؟ در فرض صحت اگر كسى خود آب ملكى دارد و آن را به ديگرى اجاره داده و يا در باغستان صرف مىكند و از آب استيجارى ديگر گندم و زراعت خود را سيرآب مىكند باز هم زكات آن گندم 120 است يا نه؟
جواب: بلى درست است و زكات فرض دوم نيز يك بيستم است و در اين حكم فرق بين اين دو فرض نيست ولكن اين در صورتى است كه آن آب استيجارى به علاج باشد از قبيل دلاء و نحو آن چنانكه متعارف همين است. واللََّه العالم.
سؤال 595- چاههاى عميق، در غله آن عشر است يا نصف عشر؟
جواب: نصف عشر است.
سؤال 596- اين بنده مقدارى از كشمش خشك از محصول باغم استفاده كرده لكن از حد نصاب كمتر است ولى مقدارى انگور دارم كه اصلاً قابل خشك شدن نيست و فقط در حالت انگورى استفاده مىشوند يا شيره مىشوند، فعلاً نمىدانم اگر اين انگورها هم زكات داشته باشد و به حدّ نصاب مىرسد، بايد زكات بدهم يا نه؟ بيان فرمائيد.
جواب: بلى در اين قسم هم زكات واجب است و از جهت نصاب ملاحظه فرض خشك شدن آن مىشود ولو به ضميمه قسم اول.
سؤال 597- چند قسم از انگور است اصلاً قابل خشك شدن نيستند مثل سبز انگور و امثال آن، بلكه استفاده از آنها منحصر به خوردن آنها است در حالت انگورى، يا اينكه بايد آب آنها جوشانيده شده و شيره انگور بسازند، و لذا سنجيدن مقدار خشك آنها مشكل است خواهشمند است بفرمائيد اوّلاً اين قبيل انگورها هم زكات دارند و واجب است از آنها زكات داده شود؟ و بعداً طريقه سنجيدن حد نصاب آنها چيست؟
جواب: در صورت مفروضه رجوع به اهل خبرهاش نماييد، و اگر اهل خبره در بين نيست، اگر شك داريد در بلوغش حد نصاب را، دادن زكات از آن واجب نيست و اگر مىدانيد بايد زكاتش را بدهيد. واللََّه العالم.
سؤال 598- آيا طلاهاى مسكوكى كه فعلاً زنها زينت خود قرار مىدهند زكات دارد يا خير؟ و مراد از رواج معامله چيست؟
جواب: مقصود از رواج سكّهء پول واقع شدن در معامله بازارى است در عوض متاعى كه خريدارى مىشود، و اگر چنين باشد زكات در آن، به شرايطش واجب خواهد شد.
سؤال 599- گوسفند سائمه چنانچه مثلاً در بين سال مثلاً پنج شب هر شبى يك نوبت و يا بيشتر، كاه يا جو بخورد آيا زكات آن ساقط است يا نه؟
جواب: به اين مقدار ساقط نمىشود. واللََّه العالم.