انهار
انهار
مطالب خواندنی

زكات اموال

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 593- عاملينى هستند به نام دهقان يا غيره كه از نظر زحمتكشى در زراعات با ارباب زراعت طبق قرارداد خودشان سهمى از زراعت مى‏برند، مثلاً يك پنجم گندم زراعت را مى‏برند، اما فقط از گندم بهره مى‏برند نه از كاه آن، بفرمائيد اگر مقدار گندمى كه از زراعات به واسطه عامل بودن مى‏برند به قدر نصاب است بايد زكات بدهند اگر چه از كاه آن زراعت نمى‏برند يا زكات بر آنها واجب نيست.

جواب: در صورتى كه به قدر نصاب برسد بايد زكات آن را بدهد اگر چه از كاه آن حصه ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 594- در جواب استفتايى كه راجع به زكات گندم يا جو كه با آب استيجارى عمل آمده، مرقوم فرموده‏ايد زكات آن 120 است، آيا درست است يا نه؟ در فرض صحت اگر كسى خود آب ملكى دارد و آن را به ديگرى اجاره داده و يا در باغستان صرف مى‏كند و از آب استيجارى ديگر گندم و زراعت خود را سيرآب مى‏كند باز هم زكات آن گندم 120 است يا نه؟

جواب: بلى درست است و زكات فرض دوم نيز يك بيستم است و در اين حكم فرق بين اين دو فرض نيست ولكن اين در صورتى است كه آن آب استيجارى به علاج باشد از قبيل دلاء و نحو آن چنانكه متعارف همين است. واللََّه العالم.

سؤال 595- چاه‏هاى عميق، در غله آن عشر است يا نصف عشر؟

جواب: نصف عشر است.

سؤال 596- اين بنده مقدارى از كشمش خشك از محصول باغم استفاده كرده لكن از حد نصاب كمتر است ولى مقدارى انگور دارم كه اصلاً قابل خشك شدن نيست و فقط در حالت انگورى استفاده مى‏شوند يا شيره مى‏شوند، فعلاً نمى‏دانم اگر اين انگورها هم زكات داشته باشد و به حدّ نصاب مى‏رسد، بايد زكات بدهم يا نه؟ بيان فرمائيد.

جواب: بلى در اين قسم هم زكات واجب است و از جهت نصاب ملاحظه فرض خشك شدن آن مى‏شود ولو به ضميمه قسم اول.

سؤال 597- چند قسم از انگور است اصلاً قابل خشك شدن نيستند مثل سبز انگور و امثال آن، بلكه استفاده از آنها منحصر به خوردن آنها است در حالت انگورى، يا اينكه بايد آب آنها جوشانيده شده و شيره انگور بسازند، و لذا سنجيدن مقدار خشك آنها مشكل است خواهشمند است بفرمائيد اوّلاً اين قبيل انگورها هم زكات دارند و واجب است از آنها زكات داده شود؟ و بعداً طريقه سنجيدن حد نصاب آنها چيست؟

جواب: در صورت مفروضه رجوع به اهل خبره‏اش نماييد، و اگر اهل خبره در بين نيست، اگر شك داريد در بلوغش حد نصاب را، دادن زكات از آن واجب نيست و اگر مى‏دانيد بايد زكاتش را بدهيد. واللََّه العالم.

سؤال 598- آيا طلاهاى مسكوكى كه فعلاً زنها زينت خود قرار مى‏دهند زكات دارد يا خير؟ و مراد از رواج معامله چيست؟

جواب: مقصود از رواج سكّهء پول واقع شدن در معامله بازارى است در عوض متاعى كه خريدارى مى‏شود، و اگر چنين باشد زكات در آن، به شرايطش واجب خواهد شد.

سؤال 599- گوسفند سائمه چنانچه مثلاً در بين سال مثلاً پنج شب هر شبى يك نوبت و يا بيشتر، كاه يا جو بخورد آيا زكات آن ساقط است يا نه؟

جواب: به اين مقدار ساقط نمى‏شود. واللََّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -