انهار
انهار
مطالب خواندنی

دست زدن در مجالس شادی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

دست زدن در مجالس شادى اهل بيت ـ عليهم  السّلام ـ

سؤال1817. دست زدن همراه با مداحى در مجالس شادى ائمه معصومين ـ عليهم  السّلام ـ و روزهاى تولد آن ها، از نظر شرعى چه حكمى دارد؟

جواب: اگر عدم مناسبت با مقام آن حضرات انتزاع نشود و به حدّ لهو نرسد، مانعى ندارد.

 

حكم استفاده از نثار در مجالس عروسى

سؤال1818. حكم شرعى استفاده از نثارهايى را كه در مجالس عروسى بر سر عروس مى  ريزند، بيان فرماييد؟

جواب: به حسب ظاهر تا علم به عدم رضاى صاحب نثارها نباشد، براى كسانى كه حاضرند جايز است و احتياط در رعايت ظنّ به رضا است.

 

كف زدن براى اعياد دينى

سؤال1819. دست زدن همراه با شادى و خواندن ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او ـ عليهم  السّلام ـ در جشن هايى كه به مناسب ايام ولادت ائمه ـ عليهم  السّلام ـ و اعياد ولادت و مبعث برگزار مى  شود، چه حكمى دارد؟ اگر اين جشن ها در مكان هاى عبادت مانند: مسجد و نمازخانه  هاى ادارات و يا حسينيه  ها برگزار شوند، حكم آن ها چيست؟

جواب: دست زدنى كه به حدّ لهو نرسد، اشكال ندارد؛ ولى در مساجد و امثال آن، هر عملى كه موجب هتك احترام آن ها است، جايز نيست.

 

شركت اضطرارى در مجالس لهو

سؤال1820. شركت و حضور در مجالسى كه آلات لهو و فحشا و منكر رواج دارد، در موارد اضطرار چه حكمى دارد؟

جواب: جايز نيست و به هر راه ممكن انسان نبايد به آن جا برود و در صورت ورود بايد خارج شود و موارد اضطرار همانند ساير موارد اضطرار در احكام شرعى است.

 

تقيّه در مجالس عروسى

سؤال1821. شركت در مجالس عقد و عروسى كه در آن ها معصيت مى  شود، براى جلوگيرى از انزوا و روبرو نشدن با مشكلات اجتماعى و مسخره نكردن ديگران، چه حكمى دارد و آيا در اين مورد مى  توان تقيّه كرد و در اين مجالس شركت نمود؟

جواب: خير، جايز نيست.

 

موارد استثناى استفاده از موسيقى و غنا

سؤال1822. در مجالس عروسى موسيقى غير مطرب و دف زدن و غنا، جايز است؟

جواب: با آلات مخصوصه ى به لهو جايز نيست و با غير آلات مخصوص به لهو در نكاح (مراسم ازدواج) و ختان (مراسم ختنه) جايز است و هم چنين ترجيع (گردش صدا در گلو) كه مخصوص مغنيّه (خواننده زن) مى باشد، در صورتى كه مشتمل بر كلام باطل نباشد و همراه با محرّمات ديگر نباشد، مستثنى است.

نشستن در مجالس موسيقى و ترانه

سؤال1823. در صورتى كه ترك مجلس براى نشنيدن ترانه حرام مستلزم بى  حرمتى به اهل مجلس و بزرگ ترها باشد، به صورتى كه تا مدت ها ايجاد ناراحتى براى دو طرف كند، تكليف چيست؟

جواب: نشستن در چنين مجالسى خالى از اشكال نيست و بايد به هر طريق و بهانه  اى مجلس را ترك نمود، بلكه در صورت وجود شرايط نهى  ازمنكر با رعايت مراتب آن بايد آن ها را از اين عمل نهى نمود.

 

بوق زدن در خيابان

سؤال1824. حكم كاروان هاى عروسى كه عروس را با بوق زدن و دست زدن در خيابان ها مى  برند چيست؟

جواب: اگر معرضيّت براى فتنه و فساد دارد، اجتناب شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -