انهار
انهار
مطالب خواندنی

رقص

بزرگ نمایی کوچک نمایی

رقص زن و شوهر براى همديگر

سؤال1800. رقص زن براى زن و يا مرد براى مرد و زن براى شوهر خود، چه صورت دارد؟

جواب: اشكال دارد.

 

رقص زن در حضور زنان و رقص مرد در حضور مردان

سؤال1801. رقصيدن زن در جايى كه مرد نامحرم نيست، چه حكمى دارد؟ هم چنين رقص مرد براى مرد چه حكمى دارد؟

جواب: رقصيدن زن در مجالس زنان و يا مرد در مجالس مردان اشكال دارد و احتياط واجب در ترك است.

 

عدم تفاوت بين انواع رقص

سؤال1802. آيا فرقى در رقص با آهنگ و بدون آهنگ و رقص در قسمتى از بدن و يا تمامى بدن وجود دارد؟

جواب: خير.

 

آموزش رقص به ديگران

سؤال1803. رقصيدن و ياد دادن آن به ديگران؛ مرد به مرد يا زن به زن و يا زن به شوهر خود و دريافت جايزه و يا پول در قبال آن، چه صورتى دارد؟

جواب: تمام موارد ذكر شده، اشكال دارد.

 

وظيفه مكلف درباره رقص زن در مقابل مرد نامحرم

سؤال1804. وظيفه ما در مجالسى ـ مثل جشن عقد و عروسى ـ كه زن در مقابل مرد مى  رقصد، چيست؟

جواب: وظيفه شما نهى  ازمنكر است و شركت در چنين مجالسى حرام مى  باشد.

 

شركت در مجالس رقص

سؤال1805. آيا جايز است زن در ميان زنان برقصد؟ و اگر جايز نباشد، حكم نشستن زنان در تالارها و در چنين مجالسى چگونه است؟

جواب: در صورتى كه اگر جمع نشوند نمى  خوانند و نمى  رقصند؛ پس جمع شدنشان كمك بر اين عمل است و اگر اين عمل حرام است، كمك به آن هم، كمك بر گناه است.

 

رقص محلى و حكم شركت در مراسم آن

سؤال1806. آيا رقص محلى در عروسى  ها جايز است؟ شركت در اين مجالس چه حكمى دارد؟

جواب: چنان چه ذكر شد، رقصيدن زن در مجالس زنان و يا مرد در مجالس مردان اشكال دارد و احتياط واجب در ترك است. و شركت در اين مجالس اگر سبب تشويق يا كمك به آن ها نباشد، حرام نيست.

 

رقص بدون آهنگ در مجالس زنانه

سؤال1807. آيا رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ و موسقى حرام است؟ و در صورتى كه حرام باشد، آيا ترك مجلس بر شركت  كنندگان واجب است؟

جواب: رقص در مجالس زنانه حتى بدون آهنگ هم اشكال دارد و احتياط واجب در ترك آن است و بودن در آن جا، اگر سبب تشويق يا كمك به آن ها نباشد، حرام نيست.

 

حكم رقص محرم براى محرم

سؤال1808. رقص محرم براى محرم چه صورتى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

 

راه هاى جلوگيرى از رقص در مراسم عروسى

سؤال1809. براى جلوگيرى از رقص و ترانه در مراسم عروسى چه بايد كرد؟

جواب: با رعايت شرايط و مراتب نهى  ازمنكر بايد از هر راه مشروع از چنين اعمالى جلوگيرى نمود.

 

رقص داماد در ميان زنان نامحرم

سؤال1810. رقصيدن داماد در مجلس زنان چه حكمى دارد؟

جواب: حرام است.

 

رقص زن در بين خانواده  ى خود

سؤال1811. رقص زن نزد برادر و خواهر و والدين خود، چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

 

ارتكاب حرام به دليل نفهميدن علت آن

سؤال1812. آيا اگر دلايل عقلانى بعضى از احكام الهى براى كسى مشخص نشود (مانند دليل حرام بودن رقص زن براى زن، اگر هيچ حالتى بين طرفين به وجود نيايد) مى  تواند با استناد به آن، عمل حرام و... را مرتكب شود؟

جواب: عقل بشر از ادراك تمام مصالح و مفاسد احكام، قاصر و ناتوان است و لذا به اين عنوان نمى  تواند مرتكب اعمال حرام گردد.

 

رقص بدون تأثير

سؤال1813. در رقص اگر تحت تأثير قرار نگيريم، چه حكمى دارد؟

جواب: رقص حتى در صورت عدم تأثير بر فردى كه مى  رقصد نيز اشكال دارد.

 

ديدن فيلم رقص

سؤال1814. آيا ديدن فيلم رقص اشكال دارد؟

جواب: اگر قصد ريبه و لذت باشد، اشكال دارد.

 

رقص در عروسى

سؤال1815. در موقع رقصيدن در عروسى، پول دادن و پول گرفتن چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد.

 

رقص كودكان در عروسى

سؤال1816. رقص كودكانى كه به سن بلوغ نرسيده  اند، در مجالس عروسى چه حكمى دارد؟

جواب: كودك قبل از سن بلوغ تكليفى ندارد اما بزرگ ترها نبايد مشوّق آن ها باشند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -