انهار
انهار
مطالب خواندنی

کف زدن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال ١٠٣٧ : -دست زدن و كف زدن در مجالس سخنرانى و جشن ائمه عليهم السلام چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ دست زدن داخل عنوان لهو است، و با مجالس اهل بيت عليهم السلام مناسبت ندارد، و مناسب با اين مجالس صلوات و مثل آن است، و الله العالم.

سؤال ١٠۵۴ : دايره زدن و كف زدن در مجالس جشن ( زنانه) چه حكمى دارند؟ و همچنين رقص زنان در مجالس زنانه؟

جواب:باسمه تعالى؛ استعمال آلات لهو به نحو لهوى جايز نيست، و لو در مجالس زنانه و در عروسى‌ها؛ و رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن، چنانچه در معرض نگاه مرد نبوده و مشتمل بر حرام ديگرى مثل موسيقى لهوى و غير آن نباشد، مانعى ندارد؛ و كف زدن در مجالس مذكور در سؤال في نفسه مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال ١٠۵۶ : حكم كاروانهايى كه با بوق و دست زدن، عروس را به خيابانها مى‌برند، چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ حكم دست زدن بيان شد؛ و بوق زدن، چنانچه مزاحمتى با مردم و استراحت آنان نداشته و مخالف مقررات نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.

ج2:

سؤال ٩٨۵  -در ايام جشنها، اعياد اسلامى و تولد ائمۀ معصومين عليهم السّلام در بعضى از مجالس جشن و سرور بعضى مداحان در مدح اهل بيت عليهم السّلام مى‌خوانند مردم هم كف مى‌زنند، حكم آن چيست؟ و اينكه مى‌گويند مجالس اهل بيت كف زدن ثواب كمتر از سينه زنى را ندارد واقعيت دارد؟

جواب: بسمه تعالی- دست زدن در محلهاى مقدّس به مناسبت جشن و سرور معصومين صلوات اللّه عليهم اجمعين و بودن معمّم در مجالس مذكور دليل بر جواز آن نمى‌شود، و قول به اينكه ثواب كف زدن در مجالس مزبور كمتر از ثواب سينه زدن در مجالس عزادارى نيست كلمۀ بزرگى است كه بايد گويندۀ آن در روز قيامت جواب بدهد، دست زدن داخل عنوان لهو است و با مجالس اهل بيت معصومين عليهم السّلام مناسبت ندارد، مناسب اينگونه مجالس ذكر صلوات و مدايحى است كه انسان را به ياد خداوند متعال و حالات معصومين عليهم السّلام مى‌اندازد و در مجلس اعياد اهل بيت عليهم السّلام اگر كف مى‌زنند بايد مجلس را ترك كرد، و اللّه العالم.

سؤال ٩٨۶  -در وقت مصيبت ويل گفتن چطور است و همچنين در عزادارى ائمۀ اطهار عليهم السّلام، در جشنها كف زدن كه در عصر حاضر مرسوم است جايز است يا نه؟

جواب: بسمه تعالی- ويل داخل جزع است، و جزع در مصائب مكروه است مگر مصائب اهل بيت معصومين عليهم السّلام، و دست زدن داخل عنوان لهو است و با مجالس ائمۀ اطهار عليهم السّلام مناسبت ندارد و بايد ترك شود، مناسب با مجالس معصومين عليهم السّلام ذكر صلوات و تكرار مدايح است، و اللّه العالم.

سؤال ٩٨٧  -حكم كف زدن را بيان فرماييد؟

جواب: بسمه تعالی- هرچند كف زدن فى نفسه مانعى ندارد لكن با مجالس معصومين عليهم السّلام و با اماكن مقدسه مثل مسجد و حسينيه مناسبت ندارد و لازم است در اين موارد ترك شود، و اللّه العالم.

سؤال ٩٨٨  -برخى مداحها مطرح مى‌كنند كف زدن داراى ثواب است و هرچه بهتر و محكمتر كف بزنيد ثواب بيشتر مى‌بريد و اساسا اينگونه حركات مانند كف زدن و رقص اگر براى اهل بيت باشد اشكال ندارد.

جواب: بسمه تعالی- كف زدن و رقص در مجالس معصومين عليهم السّلام جايز نيست و لازم است در اين مجالس ترك شود، مجالس معصومين عليهم السّلام بايد طورى باشد كه مردم را به ياد خداوند متعال بيندازد و فضايل و سفارشهاى معصومين عليهم السّلام را براى مردم بيان كنند نه اينكه العياذ باللّه در آن كار حرام انجام شود يا كارى كه موجب غافل شدن مردم از خداوند شود كه در اين صورت ثوابى بر آن مترتب نمى‌شود، و چنانچه مجلس جشن اهل بيت عليهم السّلام با كف و رقص برگزار شد بايد آن مجلس را ترك كرد و شركت در اينگونه مجالس كه هتك حساب مى‌شود جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ٩٨٩  -در مورد مجالس شادى اهل بيت عليهم السّلام كه اغلب در غير مساجد برگزار مى‌شود و هميشه با ذكر صلوات و تكبير همراه مى‌باشد ولى همراه با خواندن اشعار موزون در مدح اهل بيت عليهم السّلام توسط مداحان، گاها مردم براى ابراز احساسات اقدام به دست زدن مى‌نمايند، نظرتان را بيان فرماييد.

جواب: بسمه تعالی- كف زدن با مجالس اهل بيت عليهم السّلام مناسبت ندارد-هرچند مجالس در غير مسجد برگزار شود-و لازم است كف زدن در اين مجالس ترك شود، در مجالس اهل بيت عليهم السّلام بايد اشعارى خوانده شود كه مردم را به فضايل و گفته‌ها و سفارشهاى معصومين عليهم السّلام متوجه نموده و آنها را به ياد خداوند متعال بيندازد، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩٠  -آيا شما اعتقاد داريد كه كف زدن و دست زدن در مراسم ميلاد ائمۀ اطهار عليهم السّلام جايز نيست؟

جواب: بسمه تعالی- كف زدن داخل عنوان لهو است و لهو مناسبت با مجالس مربوط به ائمه عليهم السّلام ندارد و در مجالس ائمه عليهم السّلام بايد اشخاص ذكر خداوند و ذكر صلوات و آخرت و مصائب ائمه عليهم السّلام را متذكر شوند، و چنانچه شخص مداح بگويد مداحى همراه با كف زدن مى‌كنم، لازم است آن مداح و مجلس را ترك كنند تا اينگونه مجالس تأييد نشود و ان شاء اللّه از بين برود، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩١  -كف زدن در مجالس مثل جشن تولد بچه را بيان فرماييد.

جواب: بسمه تعالی- در غير مجالس اهل بيت كف زدن اگر مقارن با محرّم ديگرى نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩٢  -دست افشانى در مجالس عروسى را بيان فرماييد و نشست در اين مجالس چگونه است؟

جواب: بسمه تعالی- دست زدن در مجالس عروسى چنانچه مشتمل بر حرام ديگرى نباشد مانعى ندارد، لكن خلاف وقار مؤمن است، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩٣  -بعضى مراكز فرهنگى قصد برگزارى دسته‌جات شادى به مناسبت اعياد بزرگ اسلامى و ميلاد ائمۀ معصومين عليهم السّلام را مانند دسته‌جات سينه زنى و عزادارى دارند. آيا اين كار صحيح است؟

جواب: بسمه تعالی- اين كار اشكال دارد و بايد ترك شود به جهت اينكه اگر در ضمن آن فسادى از طريق بعضى از افراد انجام شود حد اقل مقارن با لهو مى‌شود و لهو با مجالس معصومين عليهم السّلام و برنامه‌هايى كه به اسم اهل بيت عليهم السّلام برگزار مى‌شود مناسبت ندارد، و اللّه العالم.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -