انهار
انهار
مطالب خواندنی

رقص

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال ١٠۴٢ : زن براى زنان و مرد براى مردان برقصد، چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ رقص زن براى شوهرش و رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن-در صورتى كه اختلاط با مردان نبوده و در معرض نگاه مرد حتى پسر مميز نباشد، و مشتمل بر حرام ديگرى، مثل موسيقى و غيره هم نباشد- مانعى ندارد؛ و رقص در غير اين دو مورد (رقص زن براى شوهرش و رقص زن براى زنان با قيودى كه ذكر شد) از مصاديق لهو است، و سزاوار است كه مؤمن از لهو اجتناب كند، و الله العالم.

سؤال ١٠۵٣ : در مجالس مخصوص عروسى، رقص و خواندن ترانه براى زنها جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در فرض سؤال اگر حرام ديگرى مانند زدن به آلات لهو نباشد و در مجلس فقط زنها باشند مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال ١٠۵٧ : - خواهشمند است حكم كف زدن و رقص زن و آوازخوانى را بيان نماييد؟

جواب:باسمه تعالى؛ رقص زن براى شوهر، و رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن، مانعى ندارد، و در غير آن لهو است؛ و كف زدن فى نفسه لهو است، و براى مؤمن سزاوار نيست كه مرتكب لهو شود؛ و غنا- آوازه‌خوانى مناسب با مجالس خوشگذرانى كه مشتمل بر مضمون باطل باشد- حرام است، بلكه احتياط واجب آن است كه از هر خواندنى كه با ترجيع صوت (گرداندن صدا در حلق) همراه است، و لو در مضمون باطل نباشد، اجتناب كنند؛ و غنا در مجالس عروسى مانعى ندارد؛ و استعمال آلات موسيقى- كه دف از آنها است- جايز نيست، حتى در مجالس عروسى و مثل آن، و الله العالم.

سؤال ١٠۶٠ : آيا ترانه خواندن و رقصيدن در تنهايى و يا زن و شوهر براى هم اشكال دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ غنا حرام است، چه غناى زن براى شوهرش باشد يا غير آن، چه كسى باشد يا نباشد؛ و رقص شخص در صورتى كه تنها باشد و كسى ديگر نباشد، از مصاديق لهو است، و سزاوار است كه مؤمن از لهو اجتناب كند، و رقص زن براى شوهرش مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال ١٠۶١ : رقصيدن در فقه به چه معناست؟

جواب:باسمه تعالى؛ رقص به همان معنايى كه پيش اهل عرف متعارف است، به كار برده مى‌شود؛ و شرعاً داخل لهو است، و الله العالم.

سؤال ١٠۶٢ : آيا حكم رقص سنتى با رقصهاى نوين و غربى متفاوت است؟

جواب:باسمه تعالى؛ از جهت رقص فرقى ندارد، و الله العالم.

 سؤال ١٠۶٧ : رقصيدن محارم نزد همديگر، و رقصيدن مرد براى زنش يا برعكس، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ رقص زن براى مردان چه محرم باشند يا غير محرم جايز نيست، و رقص زن براى شوهر مانعى ندارد؛ و رقص مرد از مصاديق لهو است و سزاوار است مؤمن از آن اجتناب كند، و الله العالم.

سؤال٩۴٠  -در بعضى از بانك نوارهاى مساجد نوارهايى در اختيار عموم قرار مى‌گيرد كه موجب رقص و. . . مى‌گردد و اين در حالى است كه مى‌گويند وزارت ارشاد مجوز داده است، آيا هر نوار كه وزارت ارشاد مجوز بدهد اسلامى مى‌باشد و جايز مى‌باشد؟

جواب: بسمه تعالی- اولا وزارت ارشاد مرجع تشخيص حرام و حلال نيست، و ثانيا غنا و موسيقى لهوى گوش دادن به آن حرام است چه شخص يا مؤسسه‌اى تجويز كند يا خير، و اللّه العالم.

 

ج2:

سؤال ٩٩۴  -لطفا حكم رقصيدن را بيان فرماييد؟ و بفرماييد آيا رقصيدن شوهر براى زن يا رقصيدن زن براى شوهر اشكال دارد يا نه؟

جواب: بسمه تعالی- رقص زن براى شوهر و يا پيش زنهاى ديگر در صورتى كه مرد ديگرى و لو محرم و يا پسر مميّز در ميان آنها نبوده و همچنين مشتمل بر حرام ديگر مثل نواختن آلات موسيقى و غناء نباشد مانعى ندارد، و رقص مرد اذلال نفس حساب مى‌شود و اشكال دارد، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩۵  -رقص زن به زن و مرد به مرد چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالی- رقص زن براى شوهرش و رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن چنانچه در حضور مرد يا پسر مميّز نبوده و مشتمل بر حرام ديگرى مثل موسيقى لهوى و غير آن نباشد مانعى ندارد، و رقص مرد از لهو است و براى مؤمن سزاوار نيست و بسا موجب اذلال نفس است و جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩۶  -تعريف رقص از نظر شرعى چيست؟ و حكم آن به نظر حضرتعالى چيست؟ (البته بدون اختلاط با مسألۀ حرام ديگرى) .

جواب: بسمه تعالی- رقص حركت متعدد شىء است به صورت يكنواخت يا مختلف و رقص شخص يعنى حركت دادن و بازى كردن با اعضاء بدن به جهت خوشگذرانى كه نوعا موجب تهييج شهوت مى‌شود. رقص زن براى شوهرش و رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن چنانچه در حضور مرد حتى پسر مميّز نبوده و مشتمل بر حرام ديگرى مثل موسيقى لهوى و غير آن نباشد مانعى ندارد، و رقص زن براى مرد چه محرم باشد يا غير محرم جايز نيست، و رقص مرد از لهو است و براى مؤمن سزاوار نيست و بسا موجب اذلال نفس است و جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩٧  -حكم رقص برادر براى برادر چيست؟ حكم رقص خواهر براى برادر چيست؟ حكم رقص برادر براى خواهر چيست؟ حكم رقص دايى براى خواهر زاده چيست؟ حكم رقص خواهرزاده براى دايى چيست؟ حكم رقص عمه براى برادر زاده چيست؟ حكم رقص برادر زاده براى عمه چيست؟ حكم رقص خواهر زاده براى خاله چيست؟ حكم رقص خاله براى خواهرزاده چيست؟ حكم رقص عمو براى برادر زاده چيست؟ حكم رقص برادر زاده براى عمو چيست؟

جواب: بسمه تعالی- رقص مرد پيش مردان اذلال نفس حساب مى‌شود و اين بر مؤمن جايز نيست و ترك شود، و رقص زن پيش مرد و لو محرم باشد جايز نيست و رقص زن براى شوهرش و رقص زن پيش زنان در صورتى كه همراه حرام ديگرى نباشد و در حضور مرد يا پسر مميّز نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال ٩٩٨  -حكم رقص زن براى زن، زوجه براى زوج، مرد براى مرد در مراسم عروسى محلى چيست؟

جواب: بسمه تعالی- رقص زن براى شوهرش و نيز رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن چنانچه در حضور مرد بلكه پسر مميّز نبوده و مشتمل بر حرام ديگرى مثل موسيقى لهوى و غير آن نباشد مانعى ندارد، و رقص مرد از مصاديق لهو است و سزاوار است مؤمن از آن اجتناب نمايد، و اللّه العالم.

سؤال999 -خصوصيات يك مراسم عروسى اسلامى در نظام مقدس اسلامى جمهورى اسلامى را بيان فرماييد.

جواب: بسمه تعالی- بايد در آن مراسم معصيت خداوند متعال انجام نگيرد و از ارتكاب حرام اجتناب شود، و اللّه العالم.

سؤال ١٠٠٠  -در عروسى‌ها رسم است كه داماد مى‌رقصد و اطرافيان بر سر او پول مى‌ريزند، با توجه به اينكه اگر داماد نرقصد پولى نيز جمع نمى‌شود آيا پولهاى جمع شده براى داماد حلال مى‌باشد؟

جواب: بسمه تعالی- پولها حلال است ولى رقص مرد از مصاديق لهو است و سزاوار است مؤمن از آن اجتناب نمايد، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -