انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1015 : متأسفانه در بعضي خانواده ها و حتي خانواده هاي مذهبي هنگامي كه مجالس عروسي برگذار مي كنند مرتكب خيلي از حرام ها از قبيل رقص و اختلاط زن و مرد نامحرم و ترانه هاي حرام مي شوند و استدلالشان اين است كه مجلس عروسي بايستي شاد باشد و غالبا مي گويند يك شب كه بيشتر نيست لطفا بفرماييد اين استدلال صحيح است يا خير ؟ و شركت در اين مجالس ( با فرض اينكه اگر شركت نكند خانواده مذكور ناراحت شده و بعد قطع رابطه مي كنند ) چه حكمي دارد ؟

جواب: شركت در مجالس حرام حرام است ، مگر اينكه بتوان نهي از منكر نمود و لازم است كه مسلمان هميشه بر اساس دين مقدس اسلام حركت نمايد

سؤال 1019 : اخيرا معمول شده براي نونهالان جشن تكليف برگذار مي كنند و لي در برخي از اين مجالس بجاي اينكه نونهالان و حاضرين را به مسائل ديني و حلال و حرام الهي و عبادات جلب كنند اين مجالس را با زدن و رقصيدن بر پا مي نمايند نظر حضرت عالي در مورد برپايي اينگونه مجالس چيست ؟

جواب: لازم است جشن تكليف را با ذكر مطالب شرعي و اخلاقي برگزار نمايند

سؤال 1037 : دست افشاني بانوان در مجلس عروسي زنانه چگونه است ؟

جواب: در مجلس عروسي با توأم نبودن با محرمات ديگر بي اشكال است .

سؤال 1046 : كف زدن چه حكمي دارد ؟

جواب: كف زدن به تنهايي حرام نيست ولي از ديدگاه اسلام مسلمانان بايد وقار و متانت خود را در مجالس و مجامع خود هميشه حفظ كنند و اعمال و حركاتي كه نشانگر جلف و سبك بودن است و وقار و عظمت و متانت آنها را خدشه دار مي سازد كنار بگذارند و مخصوصا در مجالس مذهبي به همان فرستادن صلوات و گفتن الله اكبر به مجلس خود عظمت و شكوه بدهند .

سؤال 1070 : احتراما به استحضار مي رساند كه در مجالس ائمه اطهار عليهم السلام كه به مناسبت ولادت ايشان يا ساير اعياد شيعي برگزار مي گردد خواندن مولودي ، ارجوزه و مداحي ائمه مرسوم است كه در آنها مردان يا بانوان كف مي زنند خواهشمند است نظر مبارك را در زمينه هاي زير مرقوم فرماييد .

1ـ كف زدن در اين گونه مجالس از نظر شرع مقدس چه صورتي دارد ؟

2ـ در هنگام سخنراني وعاظ در مجالس فوق كف زدن براي تأييد مطالب سخنران چه صورتي دارد ؟

3 ـ حكم كف زدن در مساجد چيست ؟

جواب: مناسب شأن و منزلت مساجد و مجامع ديني اين است كه مراقب همان شعارهاي مذهبي و سنتي خودمان باشيم و با فرستادن صلوات و گفتن تكبير مجالس و مجامع خود را معطر و منور نمائيم و بر شكوه و عظمت آن بيفزاييم وفقكم الله تعالي

ج2:

سؤال 573 - حكم شرعى رقصيدن مرد و زن بطور كلى و همچنين هلهله و كف زدن و رقص در مجالس عروسى و مولودى و اعياد را بيان نمائيد و حضور در اين مراسم و تماشا كردن رقص ديگران چه حكمى دارد؟

جواب: كف زدن اگر به حدّ جلف و سبكى نرسد و در غير مساجد و حسينيّه‏ ها باشد اشكال ندارد و رقصيدن و شركت در مجالس رقص نيز اشكال دارد.

سؤال 574 - رقص مرد براى مرد و رقص زن براى زن و رقض زن براى محارم خود از قبيل برادر و غيره چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال دارد مگر رقص زن براى شوهر.

سؤال 575 - در عروسى ‏ها چنين مرسوم است كه زنان در بين زنان و بعضى مردان در بين مردان كه نامحرم در آنجا نيست مى‏ رقصند آيا اين كار اشكال دارد؟

جواب: اشكال دارد.

سؤال 584 - در مجالس اعياد ائمه اطهار آيا كف زدن جايز مى‏باشد؟

جواب: در غير مساجد و حسينيه‏ ها اگر سبك و جلف نباشد اشكال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -