انهار
انهار
مطالب خواندنی

تصرف بی جا از پول صندوق (مرجع تقلید آیةالله مکارم)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام خدمت شما. سوال من در این رابطه است که 24 نفر از همسایگان دور هم جمع شده اند و صندوقی تشکیل داده اند و هر ماه پنجاه هزارتومان به صندوق میدهند نفر اول برحسب اینکه صندوق دار است پول جمع شده را برداشته و برای بچه خود کالا خریده است و یک سال از این قضیه میگذرد در اون زمانی که این پول را به عنوان صندوق دار برداشته سکه طلا 300 هزار تومان بوده ولی الان طلا شده 1 میلیون و 200 هزار تومان درضمن نحوه قرعه کشی به صورتی است که 4 یا 5 نفر که جمع میشوند قرعه کشی انجام میشود.
در حالی که یک نفر از اعضا گفته باید همه اعضا حضور داشته باشند صندوق دار همون نفری که پول اول را برداشته و قرعه کشی میکند ظاهراً ناراحت شده و از شرکت این عضو به مدت یک دوره صندوق یعنی یک سال ممانعت به عمل آورده است.
حال سوال این است که این پول درست است لطفا توضیح بدید چون این موضوع در خانواده ما اختلاف ایجاد کرده و موجب ناراحتی شده. در ضمن هیچ گونه کارمزدی به این پول تعلق نمیگیرد. مثلا یکی از اعضا تقریبا جز نفرات آخر این پول بهش تعلق میگیره ایا این نفری که پول بهش تعلق گرفته بانفر اولی که پول رابه عنوان ضندوق دار برداشته یک اندازه است درصورتی که صندوق دار این پول را در این مدت در بانک بگذارد دو برابر وام بابهره کم بهش میدن حالا این شخص که 3 کالا برای فرزندش خریده این عضوی که جز آخرین ها است یک کالا هم نیتونه بخره آیا این مصداق کارکردن با پول دیگران نیست بدون بهره لطفا پاسخ دهید چون این یک معضل بزرگ شده و اگر قرار است چنین صندوق هایی پیش آید باید چگونه باشد راهنمایی بفرمایید.
با تشکر از زحمتکشان این عرصه چون باعث میشود که این سوالات مطرح و پاسخ به شبهات داده شود.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛هرگاه مؤمنین تصمیم به هر عملی میگیرند باید ضوابط حلال و حرام آن عمل را در نظر بگیرند تا شبهه ای پیش نیاید.
مثلا اگر بخواهند با یکدیگر شرکت تاسیس کنند باید به احکام شرکت واقف شوند و عمل کنند.
اگر بخواهند مضاربه ای انجام دهند باید به احکام آن عمل کنند.
اگر بخواهند قرض الحسنه ای بدهند یا بگیرند باید مطابق احکام شرعی عمل کنند.
اگر بخواهند صندوق قرض الحسنه محلی تاسیس کنند باید مطابق قواعدی که در این زمینه وجود دارد عمل کنند. شما میتوانید به مدیریت صندوقهای با سابقه مراجعه کنید و با مشورت با آنها مطابق قواعد عمل کنید.
ظاهرا مدیریت صندموق های قرض الحسنه و بانکها با مراکز مالی و پولی کشور و مدیریت مرکزی صندوقهای قرض الحسنه هست که باید قواعد را از آنها دریافت کنید. و البته پولی که افراد محل با یکدیگر ذخیره کرده اند لازم است مطابق قراری که هیئت امنا تصویب میکند عمل شود، لذا اگر شخصی که در آن پولها تصرف کرده بر اساس قواعد صندوقهای قرض الحسنه و قوانین هیئت امنای صندوق محل عمل نکرده باشد تصرفش جایز نیست. والله عالم. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -