سؤال 238 - منظور از وطن اصلى و غير اصلى چيست و چه حكمى بر آنها مترتب است؟
جواب: محلّى را كه انسان براى اقامت و زندگى خود اختيار كرده وطن اوست چه در آنجا به دنيا آمده و وطن پدر و مادرش باشد يا خودش آنجا را براى زندگى اختيار كرده باشد كه اولى را وطن اصلى و دومى را وطن اتّخاذى يا غير اصلى مىگويند و حكم آن اينست كه در آنجا روزه و نمازش درست و تمام است و نياز بقصد ده روز ندارد.
سؤال 239 - اعراض از وطن با چه شرايطى محقق مىشود؟
جواب: منظور از اعراض اينست كه انسان از وطن اصلى يا غير اصلى خودش صرف نظر كند و بناى زندگى و اقامت در آنجا را نداشته باشد.
سؤال 240 - شخصى است كه در طول سال تردد بين دو شهر دارد و در هر دو شهر نيز داراى مسكن مىباشد و معمولاً در هر ماه سه الى 5 روز در يكى از شهرها و مابقى را در شهر ديگر است حكم نماز و روزه نامبرده چيست؟
جواب: در صورتى كه هر دو شهر وطن او باشد نماز و روزه در هر دو جا تمام و صحيح است ولى اگر شهرى كه زياد توقف مىكند وطن او باشد نماز در محل ديگر قصر است مگر اين كه قصد اقامه ده روز كرده باشد.
سؤال 241 - اينجانب ده سال قبل از روستاى خود به شهر مقدس قم كوچ كردم و مدت 2 سال ساكن قم بودم پس از دو سال مجدّداً به روستا باز گشتم ولى خانهاى كه در قم ساخته بودم فعلاً باقى است و در دست مستأجر است.
سؤال حقير اين است كه حكم نماز و روزه بنده و خانوادهام در قم چگونه است؟ آيا قصد اقامه لازم است يا اينكه نماز تمام و روزه درست است؟ - اگر در ماه رمضان به قم آمده و ده روز بمانيم حكم چيست؟
جواب: جائى را كه انسان محل زندگى خود قرار داده و ماندن خود را در آنجا محدود به مقدار معيّن نكرده آنجا وطن او حساب مىشود و در صدق وطن بودن قصد هميشه ماندن معتبر نيست بلى لازم است كه ماندن خود را محدود به مقدار معين نكند وگرنه وطن صدق نمىكند بنابراين اگر در قم به قصد وطن بودن ماندهايد و بعد از آن از اين قصد اعراض نكردهايد قم وطن شما است و هر موقع كه به آنجا برويد نماز و روزه شما تمام ودرست است.
سؤال 242 - آيا حوزه براى طلابى كه موقتاً اقامت مىكنند حكم وطن دارد؟
جواب: خير، حكم وطن ندارد.