انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرط پنجم: برای مردان طلا باف نبودن

بزرگ نمایی کوچک نمایی
(مسأله 831)پوشيدن لباس طلاباف براي مرد1 حرام، و نماز با آن باطل است2 ؛ ولي براي زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد3.
1- گلپايگاني، صافي: در هر حال...
2- بهجت: باطل شدن نماز با آن به طور مطلق در همه موارد، محلّ تأمّل است و احتياط در باطل بودن نماز است، بلكه بي وجه نيست...
3- مكارم: براي زنان در صورتي كه اسراف نباشد اشكالي ندارد. در غير حال نماز نيز پوشيدن چنين لباسي براي مردان حرام است.
*****
مظاهری: مسأله- شرط پنجم و ششم: پوشیدن لباس طلا باف و ابریشم خالص برای مرد، حرام و نماز با آن باطل است. و اگر کسی عمدا و در حال اختیار و با دانستن اینکه لباس او طلا باف یا ابریشم خالص است و با علم به مسأله، نماز در آن بخواند نماز او باطل است، ولی اگر سهوا یا در حال ناچاری یا ندانستن اینکه لباس او طلاباف یا ابریشم خالص است یا ندانستن مسأله باشد اشکال ندارد.
(مسأله 832) زينت كردن به طلا 1 مثل آويختن زنجير طلا به سينه و انگشتر طلا به دست كردن و بستن ساعت مچي طلا به دست2 براي مرد حرام و نماز خواندن با آنها باطل است3(واحتياط واجب آن است كه از استعمال عينك طلا هم خودداري كند4) ولي زينت كردن به طلا، براي زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
1- خوئي، تبريزي، سيستاني، زنجاني: پوشيدن طلا...
2- خوئي، زنجاني، تبريزي: و عينك طلا گذاشتن...
مظاهری: بستن ساعت مچی طلا و مانند این ها...
3- مظاهری: [پایان مسأله]
خوئي، تبريزي، سيستاني، زنجاني: ولي براي زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
 بهجت: براي مرد در نماز و غير نماز حرام است، و در باطل بودن نماز با آنها تأمّل است اگر چه مطابق احتياط بلكه خالي از وجه نيست؛ و همراه داشتن طلا و حمل آن بدون اينكه صدق پوشش بكند، و همچنين دنداني كه پوشش طلا دارد براي مرد در نماز مانعي ندارد؛ ولي زينت كردن به طلا براي زن در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
4- فاضل: بايد از استعمال عينك طلا هم خودداري كند...
[عبارت داخل پرانتز در رساله آيت الله اراكي نيست]
*****
وحید: مسأله- پوشیدن طلا مثل آویختن زنجیر طلا به گردن و بستن ساعت مچی طلا به دست و عینک طلا گذاشتن و انگشتر طلا به دست کردن و مانند این ها بر مرد حرام، و نماز خواندن با آنها باطل است ولی برای زن در نماز و غیر نماز اشکال ندارد.
(مسأله 833) اگر مردي نداند يا فراموش كند كه انگشتري يا لباسش از طلا است1 و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است.
این مسأله در رساله آیات عظام مكارم و بهجت نیست.
1- خوئي، گلپايگاني، تبريزي، سيستاني، صافي، وحید: يا شكّ داشته باشد...
مظاهری: رجوع کنید به ذیل مسأله831.
*****
فاضل: مسأله- اگر به جهت ندانستن يا فراموشي، در طلا نماز بخواند بنابراحتياط واجب نمازش باطل است.
زنجاني: مسأله- اگر مردي نداند يا شك داشته باشد كه انگشتري يا لباس او از طلا است و با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است و احتياط مستحب آن است كه نماز را دوباره بخواند؛ ولي اگر فراموش كند كه انگشتري يا لباس او از طلا است، بايد آن نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا كند.
مسائل اختصاصي
مكارم: مسأْله 762- دندان طلا اگر در جلو باشد و جنبه زينت داشته باشد براي مردان چه در نماز و چه در غير نماز اشكال دارد مگر اينكه ناچار باشد.
فاضل: مسأله 838- زينت كردن به طلا يا پوشيدن لباس طلا باف براي مرد حرام است، چه آشكار باشد يا پنهان و نماز با آن باطل است بنابراين اگر زير پيراهن مرد طلا باف باشد يا زنجير طلا در گردن آويخته باشد گرچه پيدا نباشد حرام و نماز را باطل مي كند.
فاضل: مسأله 841- اگر انگشتر يا زنجير طلا و مانند آن در جيب مرد باشد اشكال ندارد و نماز را باطل نمي كند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -