انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام بين عمره تمتع و حج تمتع

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 607 ـ فاصله بين دو عمره چقدر است، و آيا اين امر اختصاص به دو عمره مفرده دارد، يا در فاصله بين عمره تمتّع و مفرده هم مراعات آن لازم است؟ و آيا در عمره نيابتى هم مراعات فاصله لازم است؟

جواب:  فاصله بين دو عمره مفرده عنوان شهر است و اين اختصاص به عمره مفرده دارد و در عمره نيابتى و بين عمره تمتع و مفرده، مراعات فاصله لازم نيست.

سؤال 608 ـ اگر مراعات زمان بين عمره تمتع و مفرده لازم است، تكليف كسى كه در كمتر از اين زمان عمره مفرده انجام داده و هم اكنون براى عمره تمتّع محرم شده يا مى خواهد محرم شود چيست؟

جواب:  از جواب قبل، پاسخ اين سؤال نيز روشن شد. ولى كسى كه در اشهر حج عمره مفرده انجام داده باشد و سپس بخواهد حج تمتع انجام دهد، مى تواند آن را عمره تمتع قرار دهد.

سؤال 609 ـ چنانچه معتمر بخواهد عمره مفرده را مكرراً انجام دهد، با توجه به اعتبار فاصله يك ماه (عنوان ماه) آيا مى تواند يك عمره مفرده را مشتركاً (در دفعات بعدى بدون فاصله) براى خودش و نيابتاً براى ديگران انجام دهد؟

جواب:  خير نمى تواند و در فرض سؤال رعايت فصل معتبر است.


سؤال 610 ـ آيا خدمه كاروانها براى مهيّا كردن چادرها و تداركات مى توانند قبل از روز عرفه به عرفات يا منى بروند و به مكه برگردند؟

جواب:  با اطمينان به امكان برگشتن به مكّه مى توانند. ولى خلاف احتياط است.

سؤال 611 ـ آيا در فاصله بين عمره تمتع و حج تمتّع مى توان از شهر مكه خارج شد؟ و چنانچه عمداً يا جهلاً يا سهواً از مكه خارج شود; تكليف چيست؟

جواب:  اگر اطمينان داشته باشد كه خارج شدن مانع از انجام حج نخواهد شد، مانعى ندارد. ولى خلاف احتياط است.

سؤال 612 ـ اگر كسى از شهر مكه خارج شد، آيا براى مراجعت بايد محرم شود؟

جواب:  اگر در همان ماهى باشد كه عمره مفرده انجام داده، ورود بدون احرام بى اشكال است. ولى اگر در غير آن ماه باشد، بايد با احرام ـ گرچه از ادنى الحل ـ وارد شهر مكه شود، ولو اينكه از حرم نيز خارج نشده باشد.

سؤال 613 ـ شخصى از ميقات براى انجام عمره تمتع محرم شده و اعمال عمره را نيز به پايان برده و عمداً يا اضطراراً بين الاحرامين از مكه خارج شده است، بدون آن كه به احرام حج محرم شود، و مثلاً به مدينه آمده و بار ديگر به قصد مكه از ميقات مى گذرد، وظيفه او نسبت به احرام در ميقات يا گذشتن از ميقات بدون احرام چيست؟

جواب:  اگر در همان ماهى كه عمره تمتع انجام داده است بخواهد برگردد ديگر لازم نيست محرم شود و حج تمتع او به همان صورت صحيح است. اما اگر در ماه بعد بخواهد وارد مكه شود محرم به احرام عمره تمتع شود و عمره قبلى فاسد مى شود.

سؤال 614 ـ كسى كه عمره مفرده انجام داده و به مدينه برگشته و بار ديگر قصد رفتن به مكه دارد، آيا مى تواند بدون احرام از ميقات بگذرد و عمره مفرده اى نيز بجا نياورد؟

جواب:  اگر در همان ماه قمرى كه عمره مفرده انجام داده قصد مكه كند جايز است كه بدون احرام وارد مكه شود. اما اگر در ماه بعد قصد مكه كند بايد محرم به احرام عمره شود و بدون احرام جايز نيست.

سؤال 615 ـ افرادى كه تحت پوشش سازمان حج و زيارت جمهورى اسلامى به عنوان عمره مفرده به مكه مى روند معمولاً يك هفته در مكه معظّمه اقامت مى كنند و در طول هفته اقامت يكبار از طرف سازمان حج و زيارت، زائرين را براى زيارت اماكن مقدّسه به عرفات و مشعر و منى مى برند، نظر به اينكه عرفات خارج از حرم است آيا لازم است در بازگشت از عرفات مجدداً محرم شوند؟

جواب:  اگر ورود به مكه معظمه در يك ماه و رفتن به عرفات در ماه بعد باشد واجب است به ميقات بروند و براى ورود به حرم دوباره به احرام عمره مفرده، محرم شوند.

سؤال 616 ـ فرموده ايد: بعد از عمره تمتع بنابر احتياط بدون حاجت از مكه خارج نشود، و با عروض حاجت محرماً خارج شوند، آيا مراد خروج از شهر مكه است، يا خروج از حرم؟

جواب:  مراد خروج از شهر مكه است. اگر چه از حرم نيز خارج نشود. لذا رفتن به مشعر بلكه به منى بدون احرام اگر عرفاً خارج شهر مكه محسوب شود، خلاف احتياط است.


سؤال 617 ـ فرموده ايد: اگر كسى بعد از عمره تمتع از مكه خارج شد و در ماه بعد مراجعت كرد، مجدداً محرم به احرام عمره تمتع شود. و عمره اول عمره تمتع محسوب نمى شود. سؤال اين است كه تكليف عمره تمتع اوّل چيست؟ آيا آن عمره مفرده محسوب مى شود و نياز به طواف نساء دارد؟

جواب:  ظاهراً عمره اول باطل و فاسد مى شود، لذا طواف نساء لازم نيست.

سؤال 618 ـ كسى روز اول ذيحجه وارد جده مى شود و بناى حج تمتع دارد ولى مى خواهد برود مكه و بعد برود مدينه يا خارج مكه و حرم. آيا مى تواند عمره مفرده به نيت خودش بجا آورد و بعد براى عمره تمتع از يكى از مواقيت معروفه محرم شود؟

جواب:  بلى در فرض مزبور مى تواند از ادنى الحل به عمره مفرده محرم شودو پس از انجام عمره مفرده از مكه خارج شود. و هنگام مراجعت براى عمره تمتع محرم شود و عمره تمتع را انجام دهد و فرقى نيست كه براى خود يا ديگرى باشد.

سؤال 619 ـ در عمره تمتع استحبابى، آيا مى توان حج را انجام نداد؟

جواب:  بلى مى توان ولى معصيت دارد و در اين فرض طواف نساء هم لازم نيست.

سؤال 620 ـ در مواردى كه حج تمتع بدل به حج افراد مى شود، چنانچه شخص بعد از اعمال منى به جهت بيمارى يا عذر ديگر يا از روى مسامحه، عمره مفرده را انجام ندهد و به وطن خود بازگردد، چه وظيفه اى دارد و آيا حج او كفايت مى كند؟

جواب:  اگر حج او مستحبى بوده است، عمره مفرده بر او واجب نيست و فعلا وظيفه خاصى ندارد و اگر حج واجب بوده و به علت عذر شرعى مبدل به افراد شده و از اتيان عمره مفرده نيز معذور بوده است (مثلا بيمار بوده يا عادت زنانه داشته يا وقت نبوده است) در اين صورت حج او صحيح و از حجة الاسلام مجزى است لكن احتياط آن است كه عمره مفرده را ولو با استنابه انجام دهد و اما اگر عدول به جهت عذر شرعى نبوده است فعلا وظيفه اى ندارد لكن بايد در سالهاى آينده حج تمتع را انجام دهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -