انهار
انهار
مطالب خواندنی

محرمات احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 541 ـ كفاره پوشيدن چيزى كه تمام روى پا را مى گيرد چيست؟

جواب:  احتياط آن است كه يك گوسفند كفاره بدهد.

سؤال 542 ـ شخصى ناچار است هنگام احرام جوراب بپوشد كه روى هر دو پا پوشيده مى شود، آيا يك كفاره براى هر دو پا كفايت مى كند؟

جواب:  بلى يك كفاره كفايت مى كند.

سؤال 543 ـ به مچ بستن ساعتى كه بند آن دوخته است چه حكمى دارد؟

جواب:  احوط اجتناب از مطلق دوخته است حتى بند ساعت.

سؤال 544 ـ پوشيدن دمپايى دوخته براى مرد محرم چه حكمى دارد؟

جواب:  جايز نيست.

سؤال 545 ـ دست و پاى مصنوعى كه با چرمهاى دوخته شده به بدن مى بندند، در حج چه حكمى دارد؟

جواب:  ظاهراً حكم فتق بند را دارد كه اگر ضرورت دارد، مانعى ندارد ولى بهتر است در احرام عمره يك كفاره بدهند، و در احرام حج نيز يك كفاره ديگر بدهند و كفاره آن يك گوسفند است.

سؤال 546 ـ گره زدن لباس احرام چه حكمى دارد؟

جواب:  گره زدن لباس احرام جايز است. ولى احتياط در گره نزدن است. و احتياط واجب آن است كه لنگ را به گردن گره نزنند.

سؤال 547 ـ زدن سوزن قفلى به لباس احرام چه حكمى دارد؟

جواب:  مانعى ندارد. ولى مكروه است.

سؤال 548 ـ شخصى از روى جهل يا فراموشى شورت خود را درنياورده و محرم شده، در اثناى عمل متوجه شده ولى باز با همان حال باقى مانده و اعمال را ادامه داده، حكم آن چيست؟

جواب:  اعمالش صحيح است، ولى بايد يك گوسفند كفاره بدهد.

سؤال 549 ـ آيا مطلق زينت بر محرم حرام است يا خصوص انگشتر و حنا و سرمه كشيدن؟
جواب:  بنابر احتياط هرگونه زينت كه به قصد تزيين باشد بر محرم حرام است.

س 550 ـ آيا تظليل مخصوص خورشيد است؟ يا شامل باد و سرما و گرما و باران هم مى شود؟

جواب:  استظلال منحصر به خورشيد است و شامل موارد ديگر نمى شود.


سؤال 551 ـ آيا محرم مى تواند در شب، هنگام پيمودن راه، زير سقف قرار بگيرد؟ مثلاً فاصله ميقات تا مكه را در ماشين سقف دار سوار شود؟

جواب:  در شب مانعى ندارد.

سؤال 552 ـ پس از آنكه حاجى در ميقات محرم شد، آيا به مجرد ورود به شهر فعلى مكه (با توجه به توسعه آن) تظليل بى مانع است؟ يا بايد به محل اقامت وارد شود و از آن به بعد تظليل بى اشكال است؟

جواب:  به مجرد ورود تظليل بلامانع است.

سؤال 553 ـ با توجه به اينكه مسجد تنعيم (ميقات عمره مفرده) اينك داخل شهر مكه قرار گرفته، پس از احرام در مسجد تنعيم تظليل از آنجا تا مسجدالحرام يا تا محل اقامت چه حكمى دارد؟

جواب:  مطلقاً مانعى ندارد. اگر چه در روز باشد.

سؤال 554 ـ پس از آنكه حاجى در مكه منزل كرد، هنگام رفتن به حرم، يا جاى ديگر آيا مى تواند زير سايه برود؟

جواب:  بلى، مى تواند.

سؤال 555 ـ محرم در شهر مكه، يا در حال پيمودن فاصله بين منى و مكه آيا مى تواند از داخل تونل حركت كند؟ در حالى كه راه ديگرى هم كه دورتر است وجود دارد.

جواب:  مانعى ندارد.

سؤال 556 ـ محرم در عرفات براى رفتن به مسجدنمره آيامى تواند زير سايه برود؟

جواب:  مانعى ندارد، البته هنگام وقوف نبايد از عرفات خارج شود.


سؤال 557 ـ استظلال در عرفات و منى چه حكمى دارد؟

جواب:  مانعى ندارد.

سؤال 558 ـ در ايامى كه محرم در منى است و هنوز حلق نكرده، آيا مى تواند هنگام رفتن به مسجد خيف و براى رمى جمره يا قربانگاه در بين راه زير سايه برود؟

جواب:  مانعى ندارد.

سؤال 559 ـ خوردن نعنا و ساير سبزيهاى خوشبو در حال احرام چه حكمى دارد؟

جواب:  بنابر احتياط جايز نيست.

سؤال 560 ـ كسانى كه كلاه گيس دارند. در مورد احرام كه نبايد سر را بپوشانند چه حكمى دارند؟ و اگر برداشتن آن براى آنها محذور داشته باشد (نزد مردم خجالت مى كشند) آيا كفاره دارد؟ و آيا تكرار آن موجب تعدد كفاره مى شود؟

جواب:  اگر مرد آن را بر سرش بگذارد كفاره دارد و عذر مذكور مسقط كفاره نيست. و اگر تكرار شد كفاره آن كه يك گوسفند است، به احتياط مستحب تكرار شود.


سؤال 561 ـ بستن شال به كمر براى محرم چه حكمى دارد؟

جواب:  روى شكم مانعى ندارد ولى روى سينه نبندند.

سؤال 562 ـ كمربند اگر دوخته نباشد جايز است روى لنگ ببندند يا خير؟ مانند هميانهايى كه شبيه كمربند است و روى لنگ به كمر مى بندند؟

جواب:  مانعى ندارد. هر چند بهتر است نبندند.

سؤال 563 ـ كفاره پوشاندن صورت براى بانوان چيست؟

جواب:  كفاره لازم نيست. گرچه احتياط است كه يك گوسفند براى كفاره بدهد.

سؤال 564 ـ كسى كه احرام را فراموش كرده و اعمال عمره و حج را بدون احرام تمام كرده و فعلا متوجه شده چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  در فرض مزبور عمره و حج او صحيح است.

سؤال 565 ـ در فرض سابق اگر عمداً مرتكب محرمات احرام شده باشد چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  كفاره بر او واجب نيست.

سؤال 566 ـ كشتن مگس، پشه و حشرات خاكى در حال احرام چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر موجب اذيت و آزار باشند مانعى ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -