سؤال2094: تزريق منى نامحرم به زن بدون تماس مستقيم با نامحرم جايز است؟
جواب: باسمه تعالى؛ وارد كردن نطفۀ مرد در رحم غير همسرش جايز نيست، و الله العالم.
سؤال2095: حكم پرورش نطفۀ زن و مرد نامحرم در رحم مصنوعى چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه تا زمان تولد در رحم مصنوعى مىماند، و در ابتدا نيز مستلزم امر حرامى نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.
سؤال2096: زنى تخمك براى باردار شدن ندارد، اما شوهر او نطفه دارد، آيا مشروع است كه از زن اجنبى تخمك برداشته شود و با نطفۀ مرد كه همسر آن زن بىتخمك است در رحم او قرار دهند يا نه؟ لطفاً نظر شريف را مرقوم فرماييد؟
جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه مباشر در اخراج تخمك از زن اجنبيه، شوهر آن زن باشد، يا تخمك را از رحم زن اجنبيه در وقت معالجه از مرض رحم او درآورند و مباشر در زرع تخمك در رحم زنى كه تخمك ندارد هم شوهر او باشد، مانعى ندارد، و الله العالم.
ج2:
سؤال 1851 -اگر نطفۀ مرد نامحرمى را بگيرند و در رحم زنى كه شوهرش داراى نطفه است امّا ضعيف است و طبق نظر متخصصين احتمال تشكيل بچه بسيار ضعيف است، بگذارند، آيا اين عمل (گرفتن نطفه از مرد نامحرم و گذاشتن آن در رحم زن)جايز است؟ در صورت تشكيل جنين، آيا فرزند متولد شده متعلق به اين زن و شوهر اصلى مىباشد يا نه؟
جواب: بسمه تعالى -گرفتن نطفۀ اجنبى و وارد كردن آن در رحم زن جايز نيست. و در صورت مخالفت، چنانچه فرزندى متولد شد ملحق به صاحب نطفه است و نسبت به شوهر زن اجنبى است، و لكن آن زن، مادرش مىشود، و اللّه العالم.
سؤال 1854 -لقاح خارجى در بيمارستانها در اطاقهاى جداگانه توسط پرستاران خواهر و برادر به اين صورت انجام مىشود كه تخمك زن و اسپرم مرد اجنبى از راههاى شرعى گرفته مىشود و در لولههاى مخصوص لقاح انجام مىگيرد، سؤال اين است كه با توجه به ناشناس بودن اسپرم مرد اجنبى براى زن داراى همسر نازا مسألۀ محرميّت در صورت دختر بودن براى همسر زن، ارث و يا محرميّت در صورت پسر بودن براى زن مورد لقاح انجام گرفته نشده چگونه مىباشد؟
جواب: بسمه تعالى -وارد كردن منى مرد در رحم غير همسرش جايز نيست-هر چند وارد كردن منى بعد از لقاح خارجى و انعقاد نطفه باشد-و اگر اين عمل حرام انجام شد و فرزندى متولد گرديد فرزند مذكور فرزند مرد صاحب نطفه و زنى است كه او را زائيده و با همسر آن زن اجنبى مىباشد. و در وارد كردن منى مرد در رحم همسرش هم چنانچه مباشر در بيرون آوردن منى از مرد غير زوجهاش باشد يا مباشر در وارد كردن منى مرد به رحم همسرش غير آن مرد باشد، عمل مزبور جايز نيست، و اللّه العالم.