١ – عمل به احتیاط در صورت عدم تشخیص أعلم
سؤال: شخصى از مجتهد زنده اى تقلید مى کند، ولى اعلمیّت آن مجتهد برایش محرز نیست، همانطور که اعلمیّت سایر مراجع نیز بر وى پوشیده است، آیا مى تواند در بعضى از مسایل عمل به احتیاط نماید؟
جواب: مانعى ندارد.
٢ – تفاوت نظر مرجع تقلید طرفین در کارهای مشترک
سؤال: در مواردی مثل ازدواج که بین دو نفر است اگر مراجع تقلید دو نفر هر کدام بر سر یک موضوع فقهی نظری متفاوت داشته باشند تکلیف چیست و باید نظر کدام مرجع را اجرا کرد؟
جواب: باید نظر مرجعی که موافق احتیاط است اجرا شود.
٣ – رجحان عمل به فتوی در مقابل عمل به احتیاط
سؤال: چون اینجانب احتیاط می کنم می خواستم بدانم آیا با سوالاتی که از چند مرجع می نمایم می توانم به سخت ترین آن عمل نمایم
و اگر اینطور است می خواستم بدانم آیا امکان این هست که مسائلی را که درباره آن احتیاط شرط لازم است برای من بگوئید مثلا در تعداد رکعت های نماز احتیاط نیست چون همه یک طور می گویند اما آیا به طور مثال در تعداد گفتن سبحان الله و الحمد و لله و لا اله الله و الله اکبر هم باید احتیاط کرد و حتما سه بار گفت یا تمام مراجع گفتن یک بار را هم جایز می دانند اگر فرصتی دارید خوشحال می شوم در رابطه احتیاط برایم توضیحاتی بدهید.
جواب: با توجه به این که احتیاط کار آسانی نیست بهتر این است که شما فتوای یک مرجع را بگیرید و به آن عمل کنید در ضمن احتیاطهای واجب و مستحب آن مرجع را نیز عمل کنید تا فکر شما راحت باشد.
٤ – عمل به احتیاط در بین مراجع مشکوک الآعلمیة
سؤال: آیا کسى که در میان مراجع کنونى، فقط درباره اعلمیّت مثلاً سه نفر شک دارد، مى تواند رساله هر سه نفر را بگیرد و بدون توجّه به نظر مراجع دیگر، که احتمال اعلمیّت آنها را نمى دهد،احتیاط کند؟
جواب: اشکالى ندارد.
٥ – تقلید از دو مرجع
سؤال: آیا کسى که مى خواهد عمل به احتیاط بنماید مى تواند مثلا احتیاطات بیع را از فلان مرجع و احتیاطات صلاة را از مرجع دیگر اخذ کند؟
جواب: اگر منظور پیروى کردن در اخذ طریقه احتیاط از دو مجتهدى که هر دو مساوى در فقاهت باشند بوده باشد مانعى ندارد.
٦ – نظر مجتهدین میّت در عمل به احتیاط
سؤال: آیا کسى که عمل به احتیاط مى کند باید احکام صادره از مجتهدین میّت را هم لحاظ دارد؟
جواب: اگر مقصودش احتیاط مطلق است باید همه اقوال را ببیند و اگر هدفش احتیاط بین محتمل المرجعیّه هاست، تنها آگاهى از اقوال علماى زنده براى او کافى است.
٧ – رجوع به مجتهد دیگر در احتیاط واجب
سؤال: مستدعى است تعیین فرمایید احتیاطات حضرت عالى را به کدام یک از مراجع عظام مراجعه نماییم؟
جواب: مى توانیدبه یکى ازمراجع معروف در محافل علمى مراجعه فرمایید.
٨ – عمل به رأی اکثریت در مسائل مورد اختلاف
سؤال: در رساله هاى عملیّه نوشته شده است که از باید مجتهد اعلم تقلید کرد، از آن جایى که تشخیص و تعیین فرد اعلم در میان مجتهدین براى اهل علم و خبره مشکل و براى عوام محال و ممتنع است، آیا مى توان در مسائل مورد اختلاف به جاى تقلید از یک شخص معیّن، رأى اکثریت را ملاک عمل قرار داد؟
جواب: رأى اکثریت کافى نیست، اگر اعلم ثابت است باید در مسائل اختلافى از او تقلید کرد و اگر ثابت نیست مردم مخیّر هستند