انهار
انهار
مطالب خواندنی

نبش قبر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نبش قبر غيرمسلمان 

سؤال: آيا نبش‌ قبر غير مسلمان‌، براي‌ استفاده‌ از استخوان‌ آنها، جهت‌ آموزش‌ علوم‌ پزشكي‌ جايز است‌ يا نه‌؟

جواب: اشكال‌ ندارد.

نبش قبر مجهول الهويه 

سؤال: آيا نبش‌ قبر مجهول‌ الهويه‌ از نظر اسلام‌ جهت‌ استفاده‌ استخوان‌ آنها در علوم‌ پزشكي‌ جايز است‌ يا نه‌؟

جواب: اگر در قبرستان‌ مسلمين‌ دفن‌ شده‌ باشد جايز نيست‌.

نبش قبر بخاطر حنوط 

سؤال: نبش‌ قبر براي‌ حنوط‌ جايز است‌ يا نه‌؟

جواب: جايز نيست‌.

موارد نبش قبر 

سؤال: مستدعي‌ است‌ بيان‌ فرماييد با توجّه‌ به‌ مسائل‌ جديد، در چه‌ مواردي‌ نبش‌ قبر جايز است‌؟

جواب: موارد جواز نبش‌ قبر در رساله توضيح‌ المسائل‌ اينجانب‌ در مسأله 528 در صفحات‌ 106 و 107 آمده‌ است‌. علاوه‌ بر آن‌ موارد، اگر ميّت‌ در مكاني‌ دفن‌ شود كه‌ ملك‌ خصوصي‌ او نباشد، پس‌ از آن‌ كه‌ در طول‌ زمان‌، به‌ جائي‌ برسد كه‌، صدق‌ ميّت‌ بر او نشود، گر چه‌ بعضي‌ آثار وي‌ باقي‌ باشد، نبش‌ قبر جايز است‌، اگر چه‌ در همين‌ موارد چنانچه‌ ضرورتي‌ وجود نداشته‌ باشد، بهتر است‌ نبش‌ نشود. و در فرض‌ مذكور اگر ميّت‌ ديگري‌ در آن‌ قبر دفن‌ كنند، جايز است‌، چنان‌ كه‌ قبرستان‌هاي‌ قديمي‌ كه‌ مالك‌ خصوصي‌ نداشته‌ و در حال‌ حاضر متروكه‌ شده‌ است‌، را دولت‌ اسلامي‌ مي‌تواند تصاحب‌ نمايد براي‌ هر امري‌ كه‌ صلاح‌ اسلام‌ و مسلمان‌ها باشد، چنان‌ كه‌ مي‌تواند قبرستان‌ جديدي‌ در همان‌ محل‌ ايجاد نمايد و همانجا را آباد نمايد و قبور بزرگان‌ و علماء را مرمّت‌ و تعمير نمايد و قبور را نوسازي‌ كند. و معلوم‌ است‌ كه‌ اين‌ كار آخر، از بهترين‌ كارها است‌.

انتقال جسد ميتي که وصيت به دفن در عتبات دارد 

سؤال: چنانچه‌ شخصي‌ وصيّت‌ نموده‌ باشد كه‌ جسد او را بعد از فوت‌ در محلّي‌ به‌ امانت‌ سپرده‌ و در موقع‌ مقتضي‌ به‌ عتبات‌ عاليات‌ منتقل‌ نمايند، مستدعي‌ است‌ مرقوم‌ فرماييد آيا چنين‌ وصيّتي‌ از نظر شرع‌ مقدّس‌ مجاز مي‌باشد؟ آيا در اين‌ موارد نبش‌ قبر اشكال‌ ندارد؟

جواب: افرادي‌ كه‌ چنين‌ وصيّتي‌ داشته‌ باشند بايد آنها را در صندوقي‌ بگذارند و دفن‌ كنند تا آن‌ صندوق‌ را هر وقت‌ بخواهند انتقال‌ بدهند ولي‌ اگر او را در صندوق‌ نگذارده‌ باشند تا پوسيده‌ نشود نبش‌ قبر جايز نيست‌.

 

نبش بخاط انتقال به مشاهد مشرفه 

سؤال: نبش قبر در این زمان برای حمل جنازه به مشاهد مشرفه جایز است یا نه؟

جواب: بسمه تعالی-  اشکال ندارد ولی بهتر است نبش نشود.

  نبش بخاطر خارج کردن ميله طلا از بدن ميت 

سؤال: اگر به علت شکستگی استخوان در بدن میت، طلا یا پلاتین گذاشته شود، آیا نبش قبر برای خارج کردن آن جایز است یا نه؟

جواب: بسمه تعالی اگر ارزش فوق العاده داشته باشد اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -