انهار
انهار
مطالب خواندنی

مراسمات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سنگ قبر قيمتي 

سؤال:اگر فردي‌ بميرد و بازماندگانش‌ سنگ‌ قبر او را با قيمت‌ گران‌ درست‌ كنند، از نظر شرعي‌ حكمش‌ چيست‌؟

جواب:اشكال‌ ندارد.

تاج گل 

سؤال:نظر حضرت‌ عالي‌ در مورد تاج‌ گلي‌ كه‌ براي‌ مجالس‌ ترحيم‌ مي‌برند و طرف‌ اسمش‌ را روي‌ آن‌ مي‌نويسد، و يك‌ رقابت‌ شده‌ و مي‌گويند كه‌ براي‌ ايتام‌ و خيريه‌ها هزينه‌ مي‌شود چيست‌؟

جواب:اشكال‌ ندارد.

خرجهاي زياد در مراسمات 

سؤال:مخارجي‌ كه‌ براي‌ اموات‌ صورت‌ مي‌گيرد، اطعام‌هاي‌ مفصّل‌ در تالارها، تاج‌ گل‌هاي‌ گران‌ قيمت‌، حالت‌ مسابقه‌ به‌ خود گرفته‌ و چشم‌ و هم‌ چشمي‌ يا برخي‌ عادات‌ و رسوم‌ اجتماعي‌ موجب‌ قرض‌ هاي‌ كمر شكن‌ براي‌ صاحبان‌ عزا مي‌گردد، با توجّه‌ به‌ وجود معضلات‌ اجتماعي‌ مانند فقر، كمبود مراكز عام‌ المنفعه‌ مانند مساجد، مدارس‌ و درمانگاه‌، آييا به‌ نظر حضرت‌ عالي‌ صرف‌ هزينه‌ در چه‌ راهي‌ براي‌ ميّت‌ سودمندتر است‌ و تكليف‌ مؤمنين‌ در اين‌ رابطه‌ چيست‌؟

 جواب:اين‌ گونه‌ كارها غلط‌ است‌ و براي‌ ميّت‌ فائده‌اي‌ ندارد و بهترين‌ كارها براي‌ ميّت‌ بعد از اداء دين‌ او، ردّ مظالم‌ و انفاقات‌ است‌.

 فلسفه اربعين و چرا فقط امام حسين عليه السلام 

سؤال:راجع‌ به‌ اربعين‌ حضرت‌ سيّد الشهدا مي‌خواستم‌ بدانم‌ كه‌ اصولاً چرا مراسم‌ چهلم‌ يا اربعين‌ براي‌ اموات‌ گرفته‌ مي‌شود؟ و چرا از بين‌ امامان‌ و حتّي‌ شخص‌ پيامبر فقط‌ شيعه‌ براي‌ سيّد الشهدا اربعين‌ مي‌گيرد؟ و چرا براي‌ ما مردم‌ عادي‌، چه‌ اهل‌ تقوا باشيم‌ و چه‌ نباشيم‌ باز هم‌ اربعين‌ گرفته‌ مي‌شود؟ آيا اين‌ مراسم‌ فضيلتي‌ دارد و از جانب‌ خداوند گناهان‌ اموات‌ آمرزيده‌ مي‌شود؟ در مورد مراسم‌ سوّم‌ و هفته‌ هم‌ توضيح‌ دهيد كه‌ اصولاً از چه‌ زماني‌ اين‌ مراسم‌ مرسوم‌ شد؟ و اصولاً امر ديني‌ است‌ يا يك‌ سنّت‌ است‌؟

جواب:اين‌ گونه‌ مراسم‌ براي‌ يادبود ميّت‌ است‌ و يك‌ سنّتي‌ است‌ كه‌ مشهور شده‌ است‌ و چون‌ زنده‌ نگاه‌ داشتن‌ ــ(ياد و خاطره امام‌)ــ حسين‌علیه السلام مربوط‌ به‌ احياء تشيّع‌ است‌ ائمّه دين‌علیهم السلام روي‌ آن‌ اصرار داشته‌اند و ما هم‌ بايد اصرار داشته‌ باشيم‌.

مهياسازي قبر پيش از فوت 

سؤال:گاهي‌ اوقات‌ شنيده‌ مي‌شود برخي‌ افراد گور خود را پيش‌ از مردن‌ مي‌كَنَند و آماده‌ مي‌سازند، آيا اين‌ عمل‌ با قصد قربة پاداشي‌ در بر دارد؟ آيا اين‌ عمل‌ جنبه شرعي‌ دارد؟ و آيا سخني‌ از پيشوايان‌ در اين‌ مورد آمده‌ است‌؟

 جواب:كار خوبي‌ است‌ و روايت‌ براي‌ آن‌ هم‌ وارد شده‌ است‌.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -