انهار
انهار
مطالب خواندنی

زینت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آیا زن می تواند از انگشتر زینتی و یا دست بند و یا گردن بند به قصد آرایش استفاده کند و آیا چنان کاری حلال است یا حرام؟

جواب:  چنان کاری حلال است امّا پوشاندن آنها از نامحرم، واجب می باشد مگر انگشتر و النگو به شرط ایمن بودن از وقوع در حرام و یا آشکار کردن آنها به انگیزه جلب توجه نامحرمان نباشد.

سؤال: زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟

جواب:  برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

سؤال: آیا دوشیزه گان می توانند با آرایش خفیف و استفاده از پودرهای زیبایی برای جلب توجه بانوان در مجالس ویژه و یا برای زیبایی بیشتر، حاضر شوند و قصدشان آن باشد که خواستگار پیدا شود و آیا چنین کاری عیب پوشی به حساب می آید؟

جواب:  آن چنان آرایشی را جایز است انجام دهند و آن، پنهان کردن عیوب،محسوب نمی شودبا این وجود اگر عیب پوشی هم به حساب آید باز هم حرام نیست مگر آنکه فریبکاری برای خواستگاران تلقی شود.

سؤال: آیا زیور آلاتی مثل خلخال برای زن حلال است ؟

جواب:  حلال است .

سؤال: اگر دست وصورت به طور مصنوعی برنزه شود وضوء باطل است واصلا ً گناه دارد وحرام است؟

جواب:  وضوء صحیح است وبرنزه کردن بدن اشکال ندارد.

سؤال: حکم خال کوبی بر روی بدن چیست؟

جواب:  بلا مانع است.

سؤال: استفاده از روغن حیوانات حرام گوشت مثل مار به عنوان وسایل ارایشی دارویی چه حکمی دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال: آیا مصرف لوازم ارایشی وعطرهای که الکل دارند اشکال دارد مصرف محلولهای موضعی که برای پوست تجویز می شود والکل دارد چطور ؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال: تاتوکردن ابروها ولبها چه حکمی دارد؟

جواب:  اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفاً زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند.

سؤال: آیا نوشتن با خودنویس طلا برای مرد ایراد دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال: جراحی وعمل بینی از نظر شرعی اشکالی ندارد (برای زنان)؟

جواب:  مانعی ندارد.

سؤال: آیا میتوانم در مورد استفاده از حلقه ازدواج از جنس طلای سفید به مرجع دیگری رجوع نمایم؟

جواب:  ایشان در این مساله فتوی دارند و مقلدین ایشان نمیتوانند به غیر مراجعه بکنند.

سؤال: آیا برق لب اشکال دارد ؟

جواب:  اشکال ندارد و اگر زینت شمرده شود باید آن را از نامحرم پوشاند.

سؤال: آیا استفاده از لینز ( که معمولا روی مردمک چشم گذاشته میشود ) جایز است ؟

جواب:  فی حد ذاته جایز است .

سؤال: تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد ؟

جواب:  مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند .

سؤال: آیا بوی عطر مردان برای زنان مشکل دارد؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال: دندانهای اینجانب روکش طلا دارند . برای نماز اشکال دارد یا خیر ؟

جواب:  نماز صحیح است .

سؤال: با توجه به حرمت طلا برای آقایان ، چنانچه در ساخت ساعت مچی مثلاً عقربه های آن از طلا باشد نیز آیا حرمت وجود دارد و حکم نماز در این خصوص چیست ؟

جواب:  اشکال ندارد و نماز هم صحیح است .

سؤال: گریم کردن چه حکمی دارد ؟

جواب:  گریم فی حد ذاته اشکال ندارد ولی لمس بدن نامحرم جائز نیست و گریم کردن زن توسط مرد نامحرم حتی اگر مستلزم لمس نباشد جائز نیست .

سؤال: استفاده از موی مصنوعی توسط زنان در هنرپیشگی چه حکمی دارد ؟

جواب:  اگر زینت بحساب آید باید آنرا بپوشاند

سؤال: آیا استفاده از ژلاتین که در ژل ها استفاده می شود جایز است ؟ (این محصولها از کشورهای غیر مسلمان است) .

جواب:  خرید آن در کشورهای اسلامی و استفاده از آن اشکال ندارد .

سؤال: آیا کرم صورتی که خانمها برای صاف کردن پوست صورت استفاده می کنند مصداق آرایش صورت است که باید از نامحرم پوشانده شود ؟

جواب:  استفاده از کرم معمولی صورت به طور خفیف مصداق آرایش نیست .

سؤال: آیا آرایش صورت بانوان در حد ملایم در صورتی که زننده نباشد اشکال دارد ؟

جواب:  اشکال ندارد و چنانچه زینت شمرده شود باید از نامحرم پوشانده شود .

سؤال: اگر مردی طلایی مثل انگشتر یا گردنبند طلا در جیب خود داشته باشد در هنگام نماز خواندن نماز او باطل است؟ و اگر گردنبند طلا به گردن داشته باشد ولی آن پیدا نباشد چطور؟

جواب:  نماز در صورت اول صحیح است و در صورت دوم باطل است .

سؤال: حلقه برای مردان باید از چه جنسی باشد که از نظر شرعی اشکال نداشته باشد ؟

جواب:  هر جنسی جایز است مگر حلقه طلا.

سؤال: آیا استفاده از حلقه برای زن در اماکن عمومی مثل محل کار زینت محسوب شده و استفاده از آن جایز است ؟

جواب:  جایز است.

سؤال: اگر ناخنهای انگشتان دست یک خانم (بدون اینکه تزئین شده باشد) بلند باشد آیا باید از نامحرم پوشیده شود ؟

جواب:  لازم نیست .

سؤال: آیا کلاه گیس زینت محسوب می شود ؟

جواب:  کلاه گیس خود یک نوع زینت است که باید از نامحرم پوشانده شود .

سؤال: آیا زدن موهای پا ، سینه و پشت جایز است؟ ائمه در این مورد چه می فرمایند ؟

جواب:  جایز است و از ائمه اطهار تاکید شده است که موهای زهار و نحوه را با نوره و مانند آن برای مرد هر چهل روز و برای خانمها هر بیست روز است .

سؤال: آیا استفاده از کلاه گیس بجای روسری کفایت می کند یا خیر؟

جواب:  جایز نیست زیرا که خود کلاه گیس زینت است و باید ستر شود.

سؤال: لطفاً حکم کروات را بفرمایید؟

جواب:  جایز است مگر اینکه عنوان ثانوی منطبق شود که مقتضی تحریم باشد.

سؤال: انگشتر ساده ای که به عنوان حلقه نامزدی و ازدواج بر دست زن است برای وی چه حکمی دارد؟ و نگاه به آن از طرف نامحرم چگونه است؟ و آیا زینت حرام حساب میشود؟ حتی اگر تنها یک انگشتر ساده ای باشد که به آن صورت جلب توجه نکند؟

جواب:  مانعی ندارد و جزء زینت ظاهره است.

سؤال: حکم بلند بودن ناخن زن چیست؟ آیا زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال: حکم پوشیدن حلقه ازدواج توسط زن در صورتی که مرد نامحرم آنرا ببیند چیست؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال: حکم پوشیدن لباس آستین کوتاه برای مرد چیست؟ آیا زن میتواند بدون قصد لذت به دست چنین مردی نگاه کند؟

جواب:  هر دو مورد جایز است.

سؤال: آیا برداشتن مقداری از ابرو برای مرد حرام است ؟

جواب:  فی نفسه مانعی ندارد .

سؤال: مالیدن ژل به موی سر چه حکمی دارد ؟

جواب:  مانعی ندارد ولی اگر مانع رسیدن اب به موی سر باشد یا احتمال داشته باشد که مانعی باشد باید برای مسح سر در وضو بمقدار واجب آن را برطرف ساخت .

سؤال: حکم عمل کردن بینی چیست ؟

جواب:  مانعی ندارد .

سؤال: استفاده از عطر و اسپری برای زن در بیرون از خانه چه حکمی دارد؟

جواب:  اگر موجب تهییج و تحریک باشد جایز نیست.

سؤال: آرایش کردن در بیرون برای زن تا چه حد جایز است؟

جواب:  در صورت آرایش کردن باید آن را از نامحرم پوشاند.

سؤال: آیا به مژه برای وضو حتماً باید آب برسد؟ اگر لوازم آرایشی استفاده شود که با آب پاک نمی شود چه؟

جواب:  باید آب برسد.

سؤال: آیا آرایش لب در ماه رمضان اشکال دارد؟

جواب:  مانعی ندارد.

سؤال: حکم سرمه کشیدن برای خانمها چیست؟

جواب:  مانعی ندارد.

سؤال: آیا با حلقه ای که از جنس طلای سفید است می شود نماز خواند؟ در حالت عادی همراه مرد باشد چه حکمی دارد؟

جواب:  اگر از جنس طلا باشد پوشیدن آن حرام و نماز خواندن هنگام پوشیدن آن باطل است ولی اگر آلیاژ دیگر مانند پلاتین باشد مانعی ندارد.

سؤال: آیا استفاده از طلای سفید برای مردان اشکال دارد؟

جواب:  حرام است. و اگر مقصود پلاتین یا آلیاژ دیگری باشد اشکال ندارد.

سؤال: حکم پوشیدن لباس مردانه توسط خانمها در تآتر در مجلس زنانه چیست؟

جواب:  مانعی ندارد.

سؤال: حکم جوراب پوشیدن خانمها در مقابل نامحرم چیست؟

جواب:  لازم است پاهای خود را از نامحرم مستور کند.

سؤال: آیا برداشتن زیر ابرو دراماکن عمومی برای زنان زینت حساب شده و بنابر این حرام است؟

جواب:  پوشاندن آن واجب نیست.

سؤال: کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر ؟

جواب:  کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد .

سؤال: حکم آرایش زن در ملا عام (خیابان) وجلوی مردم نا محرم چیست؟

جواب:  جایز نیست .

سؤال: حکم آشکار موی زن ولو کم (از جلو یا عقب) در ملا عام (خیابان) چیست؟

جواب:  حایز نیست .

سؤال: لاک زدن به انگشتان پادرست است ؟ برای وضو گرفتن البته همه انگشتان و از نظر بیرون رفتن از منزل بدون جوراب چطور است ؟

جواب:  مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست ولی اگر فاصل بین یک ناخن وناخن دیگر بمقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود مسح بر آن مقدار بی مانع است و پوشیدن پا از نامحرم بدون آرایش هم واجب است .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -