انهار
انهار
مطالب خواندنی

تصویر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: نگاه کردن به تصاویر انسانها (اعم از عکس، نقاشی، نقاشی متحرک و فیلم) در چه صورت اشکال دارد؟
اگر عدم لذت شرط است آیا نگریستن به هر چهره ای (خود چهره یا تصاویر آن) که انسان از آن خوشش می آید حرام است؟ چون ظاهراً انسان از هر چه خوشش بیاید لذت می برد؟

جواب:  اگر بدون لذت جنسی باشد و نترسد که به حرام می افتد جائز است تنها خوش آمدن ملاک حرمت نیست باید لذت جنسی باشد.

سؤال: نشانه ریبه در دیدن عکس زنان چیست ؟

جواب:  ریبه یعنی خوف وقوع در عمل حرام مثل استمناء و زنا و دیدن عکس هائی که انسان با نگاه به آن مأمون از این افعال حرام نیست جایز نیست و برای شکستن شهوت که انسان دچار لغزش و انحراف نشود ، اشتغال به کارهای مفید مثل تفریحات سالم ، ورزش و مطالعه و امثال آن مفید می باشد.

سؤال: حکم دیدن عکس زن خارجی نیمه عریان را بفرمائید ؟

جواب:  نگاه التذاذی جایز نیست و بدون التذاذ هم بنابر احتیاط جایز نیست .

سؤال: مشاهده تصاویر ورزشی زنان که قسمتی از بدن آنان عریان است بطور مستقیم و یا غیر مستقیم از تلویزیون برای مردان چه حکمی دارد ؟ آیا متاهل یا مجرد بودن مرد تفاوتی در حکم مسئله می کند ؟

جواب:  نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد و فرقی میان متاهل و غیره در حکم مذکور نیست

سؤال: آیا نگاه کردن به عکس زنهای مبتذل که خودشان راضی هستند دیگران عکسهای آنها را ببینند و در صورتیکه فرد از خودش مطمئن باشد که در حرام نمی افتد اشکال دارد ? گناه کبیره است یا صغیره یا مکروه است یا هیچکدام ؟ لطفا اگر حدیث یا آیه ای در این خصوص داریم ذکر بفرمائید ؟

جواب:  نگاه التذاذی به آن جایز نیست و همچنین است بنابر احتیاط واجب اگر نگاه غیر التذاذی می باشد .

سؤال: آیا نگاه کردن به تصویر مبتذل حرام است؟

جواب:  با شهوت و ترس وقوع در حرام، حرام است و بدون آن هم ـ بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: دیدن ترانه های تصویری (شو) زن یا مرد چه حکمی دارد؟ و اگر حرام است ما این سؤال را از معلم دینی پرسیدیم و گفتند اگر بر روی انسان تأثیری نداشته باشد مسأله ندارد. آیا این حرف درست می باشد یا نه؟

جواب:  ملاک حرام بودن این است که نواختن آلات مخصوص موزیک به نحوی باشد که مناسب مجالس لهو و لعب و عیاشی ها باشد. چه تأثیر بگذارد و چه نگذارد.

سؤال: آیا نگاه کردن به نقاشی های مبتذل منظور یادگیری نحوه جماع با همسر و تنوعات در مقاربتهای جنسی برای مردی که ازدواج کرده است و می خواهد تنوعی در جماع با همسرش در زمینه مقاربت جنسی داشته باشد ایراد دارد ؟

جواب:  اگر بدون شهوت باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست .

سؤال: نگاه کردن به تصویر عورت مرد و زن نامحرم غیر مسلمان چه حکمی دارد اگر احتمال مفسده نرود؟

جواب:  با شهوت جایز نیست بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: موقع کار با اینترنت با تصاویر غیر شرعی برخورد می کنیم تکلیف چیست؟

جواب:  به تصاویر مبتذل نباید با شهوت نگاه کنید بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: نگاه کردن به تصویر سکس چه حکمی دارد با توجه به اینکه انسان به حرام نمی افتد؟

جواب:  بنابر احتیاط جایز نیست

سؤال: عکس برداری را به مجلس جشن عروسی که در آن شراب می خورند دعوت می کنند آیا پذیرفتن چنین دعوتی جایز است؟

جواب:  جایز نیست از صحنه های شرابخواری وامثال آن که از محرومات اند، فیملبرداری شود.

سؤال: آیا عکس گرفتن بی حجاب و بدون روسری در مجلس دوستانه اشکال دارد و اگر دوستان قول بدهند که عکس فرد را به نامحرم نشان ندهند اما بعداً نشان دهند گناه آن به عهده کیست با توجه به این که شخص به گفته دوستان خود اعتماد کند تکلیف این شخص چیست ؟

جواب:  گرفتن عکس در چنین مواردی فی حد نفسه اشکال ندارد . مسؤولیت به عهده کسی است که عکس را نشان داده است .

سؤال: حکم نگاه کردن به عکسهای مبتذل چیست؟

جواب:  جایز نیست.

سؤال: آیا عکس انداختن بدون روسری و حجاب کامل حرام است یا نه ؟
و برای ظاهر کننده نگاتیو چه حکمی دارد ؟

جواب:  فی نفسه مانعی ندارد .
اگر صاحب عکس را نشناسد و نگاه با شهوت نداشته باشد اشکال ندارد .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -