انهار
انهار
مطالب خواندنی

محرميّت و راه هاى آن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نحوه ى محرميّت فرزند خوانده با زن و مرد

سؤال393. چگونگى محرميّت زن و مرد با بچه اى كه به فرزندى قبول كرده اند را بيان فرماييد؟ حكم محرميت فرزند خوانده با ساير بچه هاى اين زن و مرد چه مى باشد؟

جواب: اگر بچه شيرخوار باشد، با شيردادن ـ با شرايط محرميّت ـ امكان پذير است و هم چنين از راه عقدكردن ولىّ شرعى او به كسى كه سبب محرميّت در اقرباى او باشد.

سؤال394. گاهى افردى كه صاحب فرزند نمى شوند، دخترى يا پسرى از پرورشگاه مى گيرند. آيا راهى براى محرم شدن او بر پدر و مادرخوانده وجود دارد؟

جواب: بله، با شير دادن يا عقد نكاح محرم مى شود و موارد آن مختلف مى شود.

سؤال395. آيا دختر خوانده به پدر، دايى، عمو، برادر محرم است و يا شوهر دختر خوانده به مادر خانم محرم مى شود؟

جواب: خير، اگر يكى از اسباب شرعيه محرميت محقّق نشده باشد، محرم نمى شوند.

چگونگى برخورد فرزند خوانده با خواهر و مادر خوانده

سؤال396. شانزده سال پيش بچه ايى را به فرزندى قبول كرديم، اكنون او به بلوغ رسيده است، خواهر و مادر خوانده از نظر پوشش چه كنند؟ با توجه به اين كه از نظر روحى به او ضربه وارد نشود.

جواب: بايد مثل نامحرم هاى ديگر خود را از او بپوشانند، مگر به طريقى او را محرم كنند.

سؤال397. دخترى را از پرورشگاه گرفته و او را بزرگ كرده ام. حال حدود 7، 8 ساله است. آيا براى محرم شدن مى توانم براى پسرم عقد كنم يا نه؟

جواب: بله، عقد او توسط ولىّ شرعى او جايز است.

نحوه محرميت با همسر برادر

سؤال398. همسر برادر شامل محارم انسان نمى شود، اگر شخص بخواهد در برخوردهايى كه با او دارد مشكلى نداشته باشد، آيا راهى براى محرميت بين آن دو وجود دارد؟

جواب: آن فرد ابتدا، دخترى را به عقد موقت خود درآورده و سپس آن دختر را از شير زن برادرش ـ به مقدارى كه در رساله ذكر شد ـ شير دهند، كه در اين صورت همسر برادر به عنوان مادر رضايى همسر او با وى محرم مى شود.

محرميّت پسران شوهر به نامادرى

سؤال399. آيا فرزندان پسر به زن پدر محرم هستند؟

جواب: محرم هستند.

صيغه برادرى در اسلام

سؤال400. صيغه برادرى در اسلام آيا مانعى در ازدواج خواهر با طرف مقابل ايجاد مى كند و سبب محرميت مى گردد؟

جواب: خير، سبب محرميّت نمى شود.

ناپدرى مادر

سؤال401. آيا ناپدرى مادرم بر من و مادرم محرم است؟

جواب: اگر آن ناپدرى با مادر مادر شما عقد و نزديكى كرده باشد، بر مادر و شما و فرزندان شما، هر چه پايين آيند، چه در وقت عقد باشند، يا بعدا به دنيا بيايند به او محرم مى شوند.

محرميت عموهاى ناتنى با برادر زاده خود

سؤال402. آيا عموهاى ناتنى كه مادرشان مادربزرگ من است و شوهر دوم مادربزرگ ام و فرزند شوهر دوم او، بر ما محرم هستند؟

جواب: تمام موارد ذكر شده محرم هستند، غير از مورد آخر، يعنى فرزند شوهر دوم، كه از مادربزرگ شما نيست.

محرميت فرزندان به نامادرى خود

سؤال403. آيا فرزندان شوهر به زن فعليش محرم هستند؟

جواب: بله، محرم هستند (به مسأله ى 1910 رساله رجوع شود)

محرميت نامادرى و خانواده اش با فرزندان شوهر

سؤال404. آيا زن پدر و بستگان نسبى او با من محرم هستند؟

جواب: فقط زن پدر محرم است.

محرم شدن مادر دختر

سؤال405. پدرى دختر بالغ خود را به عقد موقت مردى به صورت فضولى درآورده و پس از انقضاىِ مدّت، دختر عقد را اجازه مى كند. آيا براى حصول محرميّت مادر دختر، همين مقدار كافى است؟

جواب: احتياط در تجديد عقد صحيح است.

محرميّت زن و شوهر پس از مرگ شوهر

سؤال406. آيا مردى كه مى ميرد همسرش به او نامحرم مى شود؟

جواب: فى الجمله آثار محرميت باقى است.

صيغه ى برادرى و خواهرى بين زن و مرد نامحرم

سؤال407. آيا مى شود بين دختر و پسر نامحرم صيغه خواهر و برادرى خواند؟

جواب: چنين صيغه اى مشروعيت ندارد.

رابطه ى نامشروع با خواهر زن

سؤال408. زنى كه همسرش فوت كرده است، با همسر خواهرش به صورت پنهانى براى مدتى روابط نامشروع داشته اند، آيا اين عمل موجب حرمت ابدى همسر اين مرد بر او مى شود يا موجب حرمت ابدى خواهر بر اين مرد مى شود؟

جواب: در هيچ كدام موجب حرمت ابدى نيست.

ازدواج پدر داماد با محارم داماد

سؤال409. آيا ازدواج پدر داماد با كسانى كه به سبب ازدواج با داماد محرم مى شوند، جايز مى باشد؟

جواب: بله، جايز است.

ازدواج با فرزندان همسر

سؤال410. مردى از همسرش جدا شده و همسر او بعد از گذشت عدّه ازدواج كرده و صاحب اولاد گشته است، آيا اين مرد مى تواند دختر همسر سابقش را براى خود يا پسرش بگيرد؟ در صورت برعكس شدن مسأله، آيا زن مى تواند با پسر او در فرض شوهر نداشتن، ازدواج كند؟

جواب: در صورت اوّل آن مرد خودش نمى تواند با دختر همسرش ازدواج كند؛ بلكه پسرش كه از زن ديگر است، مى تواند با آن دختر ازدواج كند و در صورت دوم آن زن نمى تواند با پسر شوهرش ازدواج كند.

بقاى محرميّت پس از جدايى زوجين

سؤال411. آيا بعد از جدايى زوجين، رابطه ى آن ها با كسانى كه به سبب ازدواج با آن ها محرم شده بودند، باقى مى ماند؟ در صورتى كه مادر زن يا پدر شوهر دوباره ازدواج كنند، محرميت باقى است يا خير؟

جواب: بله، باقى است.

انواع محرميّت در عقد موقت

سؤال412. زن و مردى كه با داشتن اولاد، با يكديگر ازدواج مى كنند آيا دخترها و پسرهايى كه از همسر اوّل خويش دارند، بر ديگرى محرم هستند؟ اگر مرد، همسر اولش در نكاح او باشد، پسران او بر همسر دوم مرد محرمند يا خير؟ دامادهايى كه هر كدام دارند آيا بر ديگرى محرمند يا خير؟

جواب: در فرض اوّل، آن دخترها و پسرها به همديگر محرم نمى شوند و در فرض دوم پسران آن مرد به همسر دوم محرم اند؛ ولى دامادهاى هر كدام به ديگرى محرم نيستند.

همسر نوه

سؤال413. آيا زوجه ى پسر دختر شخص با او محرم است؟

جواب: بلى، محرم است.

خاله ى يك طرفه

سؤال414. خاله هاى بنده فقط از طرف پدرشان با مادرم خواهر هستند، ولى از طرف مادر يكى نيستند. آيا آن خاله ها براى من محرم هستند؟ و هم چنين خانمى كه با مادرم صيغه ى خواهرى خوانده است، براى من محرم است يا خير؟

جواب: خاله ى شما مى باشند ـ هر چند از طرف پدرى ـ پس محرم هستند و خواهر خوانده ى مادر شما، خاله ى شما نمى باشد و محرم نيست.

مادر زن دوّم

سؤال415. آيا مادر زن دوّم به پسر زن اوّل مرد ـ كه از همين شوهر فعلى مى باشد ـ ، محرم است يا نه؟ و در صورتى كه زن اوّل از شوهر اوّلى خود [غير از شوهر فعلى] پسر داشته باشد، تكليف آن پسر با زن دوّم اين مرد و مادر زن دوّم شوهر فعلى چيست؟

جواب: در فرض اوّل، مادر زن دوّم به پسر شوهر، از زن ديگر محرم نيست. و در فرض دوّم نيز پسر زن اوّل از شوهر ديگر با زن دوّم و مادر زن دوّم، محرم نيستند.

حكم محرميّت دامادهاى مختلف

سؤال416. مردى داراى دو زن است و از هر زنى چند دختر دارد و تمام دخترها را شوهر داده است. آيا شوهر آن دخترهاى زن اوّلى به زن دوّمى مرد، و يا شوهر آن دخترهاى زن دوّمى به زن اوّلى مرد محرم هستند؟ و آيا نوه هاى زن اوّلى بر زن دوّمى مرد و هم چنين نوه هاى زن دوّمى بر زن اوّلى مرد محرم مى باشند؟

جواب: در فرض اوّل شوهر دختر، با زن ديگر پدر دختر محرم نيست. و در فرض دوّم، نوه هاى مرد از يك زن با زن ديگر مرد مذكور، محرم هستند.

زنا در عده عقد موقت

سؤال417. زناى در عدّه عقد موقّت چه حكمى دارد؟ آيا موجب حرمت ابدى مى شود؟

جواب: نمى شود.

محرم نبودن مادر زن دوّم به پسر زن اوّل

سؤال418. آيا مادر زن دوّم به پسر زن اوّل محرم است؟

جواب: محرم نيست.

محرم نبودن ربيبه بر پدر شوهر

سؤال419. آيا ربيبه كه بر شوهر زن محرم است، بر پدر شوهر هم محرم است؟

جواب: محرم نيست.

پدر رضاعى شوهر

سؤال420. آيا پدر رضاعى شوهر بر زن محرم است و مانند پدر شوهر نسبى است؟

جواب: بله، محرم است.

محرميت داماد زن اوّل به زن دوم

سؤال421. مردى داراى دو عيال مى باشد و از يك عيال دخترى دارد، آيا شوهر اين دختر به عيال دوّم محرم است؟

جواب: محرم نيست.

دختر شوهر قبلى

سؤال422. هر گاه مردى با زنى ازدواج كند و او از شوهر قبلى داراى دخترى باشد و به حدّ بلوغ برسد، آيا بر اين مرد محرم است؟

جواب: در صورت نزديكى با آن زن، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پايين آيند، چه در وقت عقد باشند يا بعدا به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند، و در صورت عدم نزديكى تا وقتى كه آن زن در عقد او است، نمى تواند با دختر ازدواج كند.

صحّت عقد دختر زن اوّل براى برادر

سؤال423. مردى دو زن دارد، دختر زن اوّل خودرا كه دختر خودش نيز هست، به عقد برادر زن دوّم خود درمى آورد. آيا صحيح است؟

جواب: صحيح است.

زن پدر

سؤال424. آيا زن پدر محرم انسان است، در صورتى كه زن جوان هم باشد؟ مادرزن پدر چه طور؟

جواب: زن پدر محرم است و مادرزن پدر محرم نيست.

شرط بندى بين زن و شوهر

سؤال425. شرط بندى بين زن و شوهر چه حكمى دارد؟

جواب: در حكم، مثل ساير موارد است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -