انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام مقاربت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نزديكى در ايام استحاضه

سؤال228. آيا استحاضه نيز از نظر روابط زناشويى حكم حيض دارد؟

جواب: بنابر احتياط واجب ـ لو لم يكن الاقوى ـ براى نزديكى كردن، قبل از آن غسل كند، بلكه احتياطا وضو هم بگيرد و حكم حيض را ندارد و در وقت نماز غسلى كه براى نماز كرده و خوانده كافى است.

نزديكى قبل از غسل حيض

سؤال229. نزديكى قبل از انجام دادن غسل حيض و بعد از پاك شدن چه حكمى دارد؟

جواب: كراهت دارد و احوط ترك است؛ مگر بعد از شستن فرج

اهميت نزديكى در هر شرايطى

سؤال230. چرا نزديكى با همسر اين قدر مهم است كه حتى موقعى كه آب براى غسل نيست، مى ‏شود نزديكى كرد و سپس تيمم نمود؟

جواب: چون ممكن است ترك آن به حرام منجر شود و ترك حرام لازم است، اما غسل بدل دارد.

ديدن فيلم‏هاى محرّك جهت جماع

سؤال231. استفاده از وسايل محرك قواى شهوانى در روابط زناشويى و نيز ديدن عكس يا فيلم‏هاى غير اخلاقى توسط زوجين در هنگام نزديكى چه حكمى دارد؟

جواب: اگر اصالتا ديدن عكس يا فيلم كذايى حرام است، اوقات مختلف، تفاوتى در حكم ندارد و در محركات، عمل به مأثورات، برگزيده شود.

سخن‏هاى شهوت ‏انگيز هنگام نزديكى

سؤال232. سخن‏هاى تحريك كننده مثل جوك‏هاى شهوت‏ انگيز يا سخن درباره زن و مرد غريبه و يا به كار بردن الفاظ ركيك در چنين اوقاتى چه حكمى دارد؟

جواب: اگر استعمال اين الفاظ اصالتا و به خودى خود حرام است، در چنين اوقاتى نيز حكم آن تغيير نمى ‏كند و در روايت است كه با شهوت ديگرى سراغ زوجه خود نرويد.

نزديكى و دخول از پشت

سؤال233. آيا دخول از پشت (دبر) همسر از نظر شرعى جايز است؟

جواب: كراهت شديده دارد.

جماع رو به قبله

سؤال234. جماع كردن رو به قبله يا پشت به قبله و همين‏طور صحبت كردن در جماع چه حكمى دارد؟

جواب: ظاهرا كراهت دارد.

دخول در پشت در زمان حيض

سؤال235. وطى در پشت زن حائض چه حكمى دارد؟ و آيا كفّاره دارد؟

جواب: بنابر احتياط واجب جايز نيست؛ ولى ظاهرا كفّاره ندارد.

اجبار به جماع در ايام حيض

سؤال236. اگر شوهرى زنش را در مدّت حيض مجبور به تمكين كرد، حكمش چيست؟

جواب: بنابر احتياط واجب بايد كفّاره بدهد. (جهت اطلاع بيشتر به مسأله ‏ى 428 رساله مراجعه شود)

منع پزشك از جماع

سؤال237. اگر پزشكان مردى را از عمل زناشويى منع كنند، آيا زن حق دارد مرد را به اين كار وادار كند؟

جواب: اگر براى او ضرر دارد، جايز نيست.

ارضاى جنسى زن با غير از بدن

سؤال238. آيا جايز است شوهر با آلت مصنوعى يا با چيز ديگر ـ غير از جسدش ـ همسر خود را از لحاظ جنسى ارضا كند؟

جواب: جايز نيست.

بيرون ريختن منى از رحم

سؤال239. آيا جايز است زوج منى را خارج رحم بريزد؟

جواب: در غير بيرون ريختن دايمى ـ كه موجب مريضى و عقيمى زوجه بشود ـ بدون اذن زوجه بنابر اظهر مكروه است.

قسم بر عدم نزديكى

سؤال240. اگر مردى قسم بخورد كه با همسرش نزديكى نكند، آيا بر اين قسم اثرى مترتّب مى ‏شود؟

جواب: اگر اين قسم به اسماى مختصه يا غالبه‏ ى خداوند متعال باشد و درباره‏ ى زوجه ‏ى دائمه‏ ى مدخولٌ‏ بها و براى ضرر رساندن به او باشد و مقيّد به ابد يا بيش از چهارماه باشد، پس اگر زن صبر نكرد به حاكم مرافعه مى ‏كند و حاكم هم پس از چهار ماه او را مجبور به رجوع يا طلاق مى ‏كند و مرد هم هر وقت وطى نمود، بايد كفّاره بدهد.

ارتباط با همسر در زمان عقد

سؤال241. در زمان عقد (قبل از عروسى) اجازه پدر عروس در بعضى موارد، مثل هم‏خوابى و بيرون رفتن با همسر شرط است؟

جواب: خير، شرط نيست.

ارضاى جنسى همسر بدون دخول

سؤال242. آيا ارضاى جنسى زن بدون دخول اشكال دارد؟

جواب: در صورتى كه در ارتباط با شوهر باشد، اشكالى ندارد.

تفاوت نزديكى با همخوابى با همسر

سؤال243. نزديكى و همخوابى با همسر چه تفاوتى دارد؟

جواب: در هر همخوابى، نزديكى صورت نمى ‏گيرد.

نزديكى از پشت هنگام آبستنى
سؤالنزديكى از پشت با همسر در مواقعى كه آبستن است، چه حكمى دارد؟

جواب: كراهت دارد.

سخن گفتن تحريك ‏آميز هنگام نزديكى

سؤال244. آيا سخنى كه در هنگام جماع موجب تحريك مى ‏شود، كراهت دارد؟

جواب: بلى.

خوردن شير همسر

سؤال245. آيا مرد مى ‏تواند شير همسر شرعى خود را بخورد؟

جواب: نمى ‏تواند.

نگاه كردن زوجين به آلت تناسلى يكديگر هنگام مقاربت

سؤال246. در حال نزديكى و مقاربت، نگاه به آلت يكديگر چه حكمى دارد؟ در حالت ايستاده چه طور؟

جواب: كراهت دارد.

وجوب غسل در جماع از پشت

سؤال247. اگر مردى با زنش از پشت نزديكى كند، آيا بر زن نيز غسل جنابت واجب مى ‏شود؟

جواب: اگر دخول شود، بر زن هم غسل واجب مى ‏شود.

هنگام وجوب غسل در نزديكى

سؤال248. در هنگام نزديكى، چه موقع بر انسان غسل واجب مى ‏شود؟

جواب: در صورت انزال منى و يا دخول آلت تناسلى به اندازه حشفه در جلو يا پشت زن، غسل واجب مى ‏گردد.

غسل پس از نزديكى

سؤال249. آيا مرد در هر نوبت كه با همسرش نزديكى كرد، بايد فورا غسل كند؟

جواب: در صورت عدم خروج منى و يا عدم دخول نبايد غسل كند و گرنه بايد براى هر عملى كه مشروط به غسل است، غسل كند و به خودى خود هم غسل كردن مستحبّ است و تكرار جماع، مشروط به غسل نيست.

نزديكى مجدد قبل از غسل

سؤال250. اگر انسان در اثر نزديكى با همسرش جنب شود، آيا قبل از غسل دوباره مى ‏تواند نزديكى كند؟

جواب: بله، ولى كراهت دارد.

ملاعبه بين زن و شوهر

سؤال251. آيا بعد از ملاعبه بين زن و شوهر هر دو بايد غسل انجام دهند؟

جواب: اگر منى خارج نشده باشد و يا دخولى صورت نگرفته باشد، غسل لازم نيست.

درخواست نزديكى از كسى كه نمى‏تواند غسل كند

سؤال252. زنى كه نمى‏تواند زياد غسل كند و شوهر مرتب از او درخواست نزديكى مى ‏كند، چه تكليفى دارد؟

جواب: بايد از همسر خود در اين امر اطاعت كرده و به وظيفه‏ اش، هر چند تيمم هم باشد عمل كند.

ملاك وجوب غسل در زن

سؤال253. اگر در هنگام بازى، زن به حالت ارگاسم و تحريك كامل رسيد، آيا غسل بر او واجب است؟

جواب: اگر به حالت انزال منى و سپس خروج آن برسد، غسل بر او واجب مى‏شود و در غير اين صورت غسل واجب نيست.

خروج آب پس از ملاعبه

سؤال254. بعد از ملاعبه، آب سفيد رنگ و لزجى از زن خارج مى ‏شود، آيا پس از خروج آن بايد غسل كند؟

جواب: اگر منى نباشد و علايم آن را هم نداشته باشد، پاك است و غسل لازم ندارد.

درخواست زن براى نزديكى

سؤال255. اگر زن از شوهر درخواست نزديكى كند، آيا لازم است مرد با او همبستر شود؟

جواب: اجابت او مطلوب است.

تمكين از پشت

سؤال256. اگر مردى عادت به استمتاع از پشت (دُبُر) داشته باشد و اين امر موجب عسر و حرج زوجه شود، تكليف زوجه چيست؟

جواب: در اين صورت زن مى ‏تواند امتناع كند.

تقويت قواى جنسى با...

سؤال257. استفاده از وسايلى هم چون قرص، اسپرى، پماد دارويى يا برخى از خوراكى ‏ها، جهت تقويت قوه شهوانى و لذت بردن بيشتر هنگام آميزش چه حكمى دارد؟

جواب: اشكال ندارد و بهتر پيروى از روش‏هايى است كه در اين رابطه از ائمه ـ عليهم ‏السّلام ـ روايت شده است.

جماع شبهه ‏ناك

سؤال258. زن شوهردارى كه وطى به شبهه نموده، در زمان عدّه براى شوهر وطى جايز نيست. آيا ساير استمتاعات جايز است؟

جواب: بنابر احتياط واجب، جايز نيست.

لزوم رعايت حقوق واجبه زوج

سؤال259. اگر زن به علّت انجام مستحبّات زياد، دچار خستگى مفرط شود، به طورى كه سبب شود مرد نتواند تمتّعات لازم را از او ببرد، آيا مرد حق دارد او را از انجام چنين مستحبّاتى نهى نمايد؟ آيا اطاعت از شوهر در اين صورت لازم است؟

جواب: بلى، مرد حق نهى او را دارد و اطاعت از شوهر در اين صورت لازم است.

عدم جذّابيت همسر

سؤال260. اگر جوانى به علت جاذبه نداشتن همسرش به گناه آلوده شد، مقصر كيست؟

جواب: خود مرد مقصر است و اگر زن هم تمكين تام نكند، گناه‏كار است.

بستن لوله ‏هاى رحم زن

سؤال261. من مايل نيستم در آينده داراى فرزندى باشم آيا مى ‏توانم زنم را وادار كنم كه لوله‏ هايش را ببندد؟

جواب: حرام است.

سؤال262. آيا بستن لوله رحم كه با اين كار فرد به طور كلى عقيم، مى ‏شود، با توجه به شيوع آن در جامعه، جايز است؟

جواب: حرام است.

سؤال263. با علم به اين كه روش‏هاى جديد پيشگيرى جمعيت باعث عقيمى دايم مى ‏شود، استفاده از اين روش‏ها چه حكمى دارد؟

جواب: جايز نيست.

سؤال264. كنترل جمعيت و راه‏هاى جلوگيرى از باردارى از نظر شرع، آيا ايرادى دارد؟

جواب: جلوگيرى موقّت اگر مستلزم لمس يا نظر حرام نباشد، جايز است.

ميزان ناشزه شدن

سؤال265. با چند مرتبه تمكين نكردن، زن ناشزه مى ‏شود؟

جواب: هر وقتى كه تمكين نكند، ناشزه است.

ناشزه حامله

سؤال266. اگر زن ناشزه حامله باشد، آيا از جهت حمل استحقاق نفقه دارد؟

جواب: حملش نفقه دارد، بنابر احوط.

نشوز مرد

سؤال267. آيا حكم نشوز در مورد مرد نيز تحقّق دارد؟

جواب: بله، زن حقّ شكايت نزد حاكم را دارد.

موجبات نشوز زن

سؤال268. آيا مخالفت كردن امر زوج در هر باب موجب نشوز است يا مخصوص استمتاعات جنسى است؟

جواب: مخصوص به وجوه استمتاع و خروج از منزل است.

افراط مرد در جماع

سؤال269. اگر مرد در جماع افراط مى‏ كند، به طورى كه براى سلامتى زن يا شوهر مضرّ مى ‏باشد، آيا زن مى ‏تواند تمكين نكند؟

جواب: در جايى كه خوف ضرر عقلايى باشد، مى ‏تواند تمكين نكند.

عدم تمكين در صورت ضعف

سؤال270. اگر زن داراى ضعف شديدى باشد و توان تمكين نداشته باشد، مى ‏تواند تمكين نكند؟

جواب: مى ‏تواند.

اطاعت زن از شوهر در مورد نزديكى با ترس از قضا شدن نماز

سؤال271. وظيفه زن در قبال شوهرى كه تقاضاى جماع دارد، از طرفى غسل هم مقدور نيست و خوف قضا شدن نماز است، چيست؟

جواب: بايد تمكين كند و با تيمم نماز بخواند.

رابطه نشوز با ارتباط نامشروع

سؤال272. آيا زنى كه با افراد نامحرم ارتباط نامشروع دارد، ناشزه محسوب مى ‏شود؟

جواب: ارتباط، موجب نشوز نمى ‏شود.

اوامر زوج

سؤال273. اگر مرد به زن امر كند فلان شكل برايش آرايش كند، يا فلان لباس را در منزل بپوشد يا به نحو خاصّى نظافت كند، آيا زن بايد اطاعت كند؟ با توجّه به اين كه زن بايد منافيات را از خود دور كند؟

جواب: بله، بر زن واجب است اجتناب از منفّرات.

افضا و حكم آن

سؤال274. افضا يعنى چه و حكم آن چيست؟

جواب: به مورد 6 از مسأله ‏ى 1893 و مسأله‏ ى 1928 رساله رجوع شود.

انتقال نطفه يك زن به زن ديگر

سؤال275. مردى داراى دو همسر است. آيا مى ‏شود نطفه ‏ى مرد را با نطفه‏ ى همسر اوّل در خارج رحم تركيب كنند و در رحم زن دوّم قرار دهند؟

جواب: اگر بدون لمس و نظر محرم باشد جايز است؛ ولى بچّه ملحق به صاحب نطفه است و در مورد زن دوّم هم بايد مراعات احتياط شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -