انهار
انهار
مطالب خواندنی

مقدمات ازدواج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بهترين سن براى ازدواج دختر

سؤال1. از نظر شرع مقدس، بهترين سن ازدواج براى دختران چه سنى مى ‏باشد؟

جواب: بهترين سن، قبل از عادت شدن دختر است.

ازدواج پير با جوان

سؤال2. آيا ازدواج مردان كهن‏سال با دختران جوان جايز است؟

جواب: جايز است.

مصاديق به حرام افتادن

سؤال3. با توجّه به اين كه ازدواج در صورتى كه انسان به حرام بيفتد واجب است، بفرماييد آيا بعضى از حالات شهوانى كه در حال بيدارى و بدون قصد حاصل مى ‏شود، از مصاديق به حرام افتادن است؟

جواب: اگر بى ‏اختيار است، حرام نيست.

سؤال4. منظور از به گناه افتادن در اثر ازدواج نكردن چيست؟ گناهان مقاربتى مراد است يا گناهان ديگرى نظير نگاه شهوت‏آلود و... را نيز شامل مى‏شود؟

جواب: فرقى نمى ‏كند.

تماس بدنى در دوران نامزدى

سؤال5. در دوران نامزدى بدون صيغه محرميت، بسيارى از دختر و پسرها با يكديگر تماس‏هاى بدنى دارند (غير از نزديكى)، آيا عمل آن‏ها اشكال دارد؟

جواب: حرام است.

شرط كردن ازدواج با افرادى خاص

سؤال6. عده ‏اى از دختران دوست دارند مثلاً با سيد يا طلبه يا پزشك و يا... ازدواج كنند و بر اين خواسته خود اصرار دارند، به طورى كه سن بعضى از آن‏ها خيلى بالا مى ‏رود و ديگر كسى حاضر به همسرى آن‏ها نمى ‏باشد، آيا شرط گذاردن و پاى ‏بندى به اين شرايط صحيح است؟

جواب: خير، صحيح نيست؛ مگر در حدى كه عقلايى باشد.

ميزان آشنايى لازم دختر و پسر با همديگر

سؤال7. فهميدن بعضى از مسايل بعد از ازدواج توسط همسر، موجب ناراحتى و در بعضى موارد باعث مشكلات جدى مى ‏شود كه زندگى زناشويى را با مشكل رو به رو مى ‏كند، آيا گفتن آن‏ها قبل از ازدواج واجب است؟

جواب: مواردى كه نگفتن آن‏ها سبب تدليس مى ‏شود، بايد گفته شود.

استخاره براى ازدواج

سؤال8. آيا براى پاسخ دادن به خواستگار دختر، استخاره كردن مورد دارد؟

جواب: مورد استخاره بعد از تحقيق و بررسى و مشورت و در هنگام تحيّر است.

9. آيا در صورت انجام استخاره، عمل به آن واجب است؟

جواب: واجب نيست.

سؤال10. آيا در مورد ازدواج، تجديد استخاره جايز است؟

جواب: با تغيير شرايط و يا تغيير نيتِ استخاره از حيث شروط و قيود، جايز است.

آموزش‏هاى قبل از ازدواج

سؤال11. قبل از ازدواج، مسايل جنسى و غير جنسى لازم براى زندگى مشترك به دختر و پسر آموزش داده مى ‏شود، با توجه به اين امر:

1) حضور دختر و پسر قبل از عقد در چنين جلساتى چه حكمى دارد؟

2) ديدن فيلم افراد عريان يا نيمه عريان و... جهت آموزش چگونه است؟

جواب: حكم شرعى اين مورد با ساير موارد فرقى نمى ‏كند.

عوامل موفقيت در زندگى زناشويى

سؤال12. عامل موفقيت در زندگى مشترك و شرايط ازدواج محمدى چيست؟

جواب: محبّت بين طرفين و عمل هر كدام به وظايف شرعى نسبت به ديگرى و اغماض هر يك از خطاهاى ديگرى.

مثبت نبودن جواب آزمايش

سؤال13. اگر آزمايش قبل از ازدواج، اعتياد يا عدم هماهنگى خونى زن و مرد و در نتيجه ناقص الخلقه شدن فرزند را اعلام كند، ازدواج آن دو با همديگر چه حكمى دارد؟

جواب: مناسب نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -