انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائلی در باره شرابخوار (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام. میخواستم درمورد رابطه با فردی که شراب خورده بدانم که 1- آیا کل بدنش نجس میشود یا فقط دهانش؟
اگر از لیوانش استفاده کنیم چطور و اگر غذا بپزد آیا غذا نجس هست؟
ازدواج با شخصی که اقوامش (نه خودش ) شرابخوارند چگونه است؟ باتشکر فراوان
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
جواب

1- هر جای بدنش که به شراب آلوده شده نجس میشود و اگر آنجاها را آب کشد پاک میشود. شرابخوار دهان یا هر جای بدنش را که نجس شده استرا آب کشد نجاستش به دیگری منتقل نمیشود.

2- اگر لیوانی را که نجس شده است را آب بکشد موجب سرایت نجاستش به دیگری نمیشود.
3- اگر شرابخوار با دست غیر نجس غذا بپزد یا با دست نجس که خشک هست غذا بپذر و دستش به غذا نرسد غذا نجس نمیشود اما اگر دست نجس او به غذا برسد غذا نجس و غیر قابل استفاده میشود.
4- ازدواج با کسی که اقوامش  شرابخوارند اشکال نداردو با شرابخوار هم اگر توبه کرده و دیگر مرتکب این گناه نشود اشکال ندارد.

مسأله ميگسارى و شرابخوارى يكى از آفات ديرين زندگى انسان است و شراب دشمن ديرينه و پر كينه بشر.
اسلام زندگيساز كه راه رهائى انسان است و ضامن جسم و جان افراد و ايجاد نظام برتر در روابط اجتماعى، براى پاسدارى از سلامت و سعادت فرد و جامعه بهترين رهنمودها و متقن ترين قوانين را ارائه داده است، درباره بلاى بزرگ مشروب خوارى هشدارهاى اسلام عامل نيكبختى جاودانه انسان است و راهنماى زندگى زيبا و آرام دنياى وى است.
شرابخوارى تنها در دين مقدس اسلام ممنوع نشده است بلكه انبياى الهى و اديان آسمانى و انديشمندان تاريخ بشر و دانشوران علوم تجربى همه با اين محصول شيطانى مخالف بوده و نسبت به آن هشدار داده اند، شراب دشمن بيرحم عقل انسان است و كدام عاقل است كه با دست خويش عقل و انديشه خود را قربانى كند؟ و چه زيانى بيشتر و خطرناكتر از قربانى كردن عقل در آستان شيطان، عقل بزرگترين امتياز انسان و گرانبهاترين نيروى جهان است. وقتى اين نيروى ارزشمند و معيار ارزيابى انسان از وى سلب گرددانسان، هويت انسانى خود را از دست مى دهد و از حيوانات پست تر مى گردد و براستى مسخ مى شود، زيرا حيوانات با كمك غريزه و شعور فطرى از بسيارى از كارهاى زشت و زيان بخش خوددارى مى كنند.
اما بسيارى از ميگساران نه تنها به تندرستى و عواطف و اخلاق انسانى خود ضربه مى زنند، بلكه در حال مستى زندگى ديگران و روابط صميمانه اجتماعى را با خطر مواجه مى سازند.آنچه در اين قسمت ارائه مى گردد چهل گوهر گرانبهائى است در رابطه با آثار منفى مى گسارى كه از ميان صدها رهنمود ارزنده رهبران برگزيده الهى انتخاب شده و به پيروان مكتب حياتبخش انبياء تقديم مى گرد اميد است مسلمانان غيور و آزاده از اين كار شيطانى دورى جسته و پياله هاى شيطان را بشكنند و از اين پس گرفتار دام و دانه شيطان هاى بزرگ و كوچك نگردند انشاءا...

شراب در اديان الهى
1 عَنِ الرِّضا عليه السلام قالَ: مـا بَعَثَ اللّهُ نَـبيّا اِلاّ بِـتَحْرِيمِ الْخَـمْرِ، وَ اَنْ يَـقِرَّلَهُ بِاَنَّ اللّهَ يَـفْعَلُ مـا يَشاءُ.
امام رضا عليه السلام فرمود: خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر با حرام كردن شراب، و اينكه اقرار داشت كه خدا آنچه را بخواهد انجام مى دهد.
توليد شراب
2 سُوَيْدُ بْنُ طُارِقِ سَاَلَ النَبىّ صلي الله عليه و آلهعَنِ الخَمْرِ، فَنَهْاهُ فَقالَ: اَصْنَعُ لِلدَّواءِ فقالَ صلي الله عليه و آله: اِنَّها داءٌ وَ لَيسَتْ بِدَواءٍ.
سويد بن طارق از پيامبر صلي الله عليه و آله درباره شراب سئوال كرد. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله او را از آن نهى كرد، او گفت: آن را براى دواء مى سازم، پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: شراب درد است نه دواء.

تهيه و توزيع شراب
3 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: لَعَنَ اللّهُ الْخَمْرَ وَ عاصِرَها وَ غارِسَها وَ شارِبَها وَ ساقيَها وَ بائِعَها وَ مُشْتَريها وَ آكِلَ ثَمَنَها وَ حامِلَها وَ الْمَحْمُولَةِ اِلَيْهِ.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند، شراب و بوجود آورنده و تهيه كننده آنرا و مصرف كننده و اعطاء كننده و خريدار و فروشنده و استفاده كننده از قيمت آن و حمل كننده و صاحب آنرا لعن كرده است.

ايـمان شـرابـخوار
4 عَنْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله: مَنْ شَرِبَ خَمْرا خَرَجَ نُورُ الاِيمانِ مِنْ جَوْفَهِ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس شراب بنوشد نور ايمان از قلب او خارج مى گردد.

رابـطه شراب و ايمان
5 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : لا يَجْمَعُ الْخَمْرُ وَالايمْانُ فى جَوْفٍ اَوْ قَلْبِ رَجُلٍ اَبَدا.
پيامبر گرامى اسلام صلي الله عليه و آله فرمود: هيچگاه، شراب و ايمان در قلب يا درون انسان جمع نمى شود.

قـرآن و شرابخوارى
6 قالَ رسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : مَنْ كان فى قَلْبِهِ آيةٌ مِنَ الْقُرآنِ اَوْ حَرْفٌ فَصَّبَ عَلَيْهَا اَلْخَمْرَ يَوْمَ الْقيامَةِ يُخاصِمُهُ القُرآنُ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس كه در قلب او آيه يا كلامى از قرآن باشد و آن را با شراب بيالايد، روز قيامت قرآن با او مخاصمه مى كند.

گـوش و چـشم شرابخوار
7 عَنْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله : لَنْ يَزالُ العَبْدُ فى فُسْحَةٍ مِنْ دِينهِ مالَمْ يَشْرَبِ الْخَمْرَ وَ اِذا شَرِبَها خَرَقَ اللّهُ عَنْهُ سَتْرَهُ و كانَ الشَّيْطانُ وَليَّهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ يَسُوقُهُ اِلى كُلِّ شَرٍّ وَ يَعْرِفُهُ عَنْ كُلِّ خَيْرٍ.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بنده تا شراب ننوشد عرصه دين بر او گشاده باشد و چون بنوشد پرده خدا از او بدرد و شيطان يار و گوش و چشم او شود و او را بسوى بديها براند و از نيكها منصرف كند.

رابـطه با شرابخوار
8 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : شارِبُ الْخَمْرِ لا تُصَدِّقُوهُ اِذا حَدَّثَ، وَ لا تُزَوِّجُوهُ اِذا خَطَبَ، وَ لاتُعَّوِدُوهُ اِذا مَرِضَ، وَ لا تَحْفِرُوهُ اِذا ماتَ، وَ لا تَأْتَمِنُوهُ عَلى اَمانَةٍ، فَمَنْ اِئْتَمَنَهُ عَلى اَمانَةٍ فَاسْتَهْلَكَها فَلَيْسَ عَلَى اللّهِ اَنْ يُخْلِفَ عَلَيْهِ، وَ لا اَنْ يَأجُرَهُ عَلَيها، لاَنَّ اللّهَ يَقوُلُ:(لا تُؤْتُوا السُفَهاءَ امَوْالَكُمْ نساء / 5. ) وَ اَىُّ سَفيهٍ اَسْفَهُ مِنْ شارِبِ الخمْرِ.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: هنگامى كه شرابخوار سخن گفت او را تصديق نكنيد، و وقتى خواستگارى كرد باو زن ندهيد، و هنگامى كه مريض شد از او عيادت نكنيد، و هنگامى كه مرد او را دفن نكنيد، و او را بر امانتى امين قرار ندهيد، پس كسى كه او را امين حساب كرد بر امانتى و او از بين برد بر خداوند نيست كه آن امانت را حفظ كند، و او را نبايد براى كارى اجيرى كرد، زيرا خداوند در قرآن مى فرمايد: اموال خود را به دست سفيهان ندهيد. و چه كسى سفيهتر از شرابخواراست؟

سلام كردن بر شـرابـخوار
9 قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: مَنْ سَلَّمَ عَلى شارِبِ الْخَمْرِ اَوْ عانَقَهُ او صافَحَهُ اَحْبَطَ اللّهُ عَلَيْهِ عَمَلَ اَرْبَعينَ سَنَةٍ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس به شرابخوار سلام كند، يا با او ديده بوسى يا مصافحه كند، خداوند عمل چهل سال او را از بين مى برد.

جـواب سـلام شرابخوار
10 قالَ النَّبِىُ صلي الله عليه و آله : سَـلِّمُوا عَـلَى الْيَهُودِ وَ النَـصـارى وَ لا تُسَـلِّمُوا عَـلى شارِبِ الْخَمْرِ، وَ اِنْ سَلَّمَ عَلَيْـكُمْ فَلا تَرُدُّوا جَوابَهُ.
پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله فرمود: سلام كنيد بر يهود و نصارى ولى بر شارب الخمر سلام نكنيد و اگر او سلام كرد شما جواب او را ندهيد.

همنشينى با شـرابخوار
11 قالَ الصادقُ عليه السلام : لا تُجالِسُوا شُـرّابَ الخَـمْرِ فَـاِنَّ اللَعْـنَةَ اِذا نَزَلَتْ عَـمَّتْ مَـنْ فـى الْمَجْـلِسِ.
امام صادق عليه السلام فرمود: با شرابخواران همنشين نشويد، زيرا هنگامى كه لعنت خدا فرود آيد همه كسانى را كه در مجلس هستند فرا مى گيرد.

دوستى و همسايگى بـا شـرابـخوار
12 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : مُـجاوَرَةُ الْيَـهُودِ وَ النَـصارى خَيْـرٌ مِـنْ مُجـاوَرَةِ شــارِبِ الخَمْرِ، وَ لا تُصادِقُوا شارِبَ الخَمْرِ فَاِنَّ مُصادِقَتَهُ نِـدامَةٌ.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: همـسايگى با يهـود و نصـارى از همسـايگى با شـرابخوار بـهتر اسـت و بـا شرابخوار دوستى نـكنيد كه دوستى با او پشيمانى در پى دارد.

يا ميـگسارى يا آب كوثر
13 قالَ رَسُولُ اللّهُ صلي الله عليه و آله عِندَ مَوْتِهِ: لَيْسَ مِنّى مَنِ اسْتَخَفَّ بِصلاتِهِ، لايَرِدُ عَلىَّ الحَوْضَ لا وَ اللّهِ، لَيْسَ مِنّى مَنْ شَرِبَ مُسْكِرا، لايَرِدُ عَلىَّ الحَوْضَ لا وَاللّهِ.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آلههنگام رحلت فرمود: كسى كه نمازش را كوچك شمارد از من نيست، بخدا سوگنداو در حوض كوثر وارد بر من نمى شود، و كسى كه ميگسارى كند از من نيست، سوگند به خدا كه او هم در حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد.

مـؤمن و نشستن در کنار سـفره شـراب
14 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ فَلا يَجْلِسْ عَلى مائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الخَمْرُ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس كه به خدا و رستاخيز ايمان داشته باشد در كنار سفره اى كه در آن شراب خورده مى شود نمى نشيند.

كيفر شرابخوار
15 عَنْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله : مَنْ شَرِبَ بِصْقَةً مِنْ خَمْرٍ فَاجْلِدُوهُ ثَمانينَ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس يك قپه شراب نوشيد او را هشتاد ضربه شلاق بزنيد.

مجازات شـرابـخوار
16 قالَ النَّبىُّ صلي الله عليه و آله : اِذا شَرِبَ الرَّجُلُ الْخَمْرَ فَاجْلِدُوهُ، فَاِنْ شَرِبَ فَاجْلِدُوُهُ، فَاِنْ شَرِبَ فِى الرابِعَةِ فَاقْتُلُوهُ.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هنگامى كه مرد شراب نوشيد او را شلاق بزنيد، و اگر دوباره خورد باز هم او را شلاق بزنيد، اگر بار چهارم باز نوشيد او را بكشيد.

عاقبت شـرابـخوار
17 عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: اَرْبَعَةٌ لايَدْ خُلُونَ الجَنَّةَ: اَلكاهِنُ وَ المُنافِقُ، وُ مُدْمِنُ الخَمْرِ والقَتّاتُ وَ هُوَ النَّمّامُ.
امام صادق عليه السلام فرمود: چهار گروه وارد بهشت نمى شوند: 1 ـ جادوگر 2 ـ منافق 3 ـ شرابخوار 4 ـ سخن چين.

حشر شرابخوار
18 قَالَ النَبىُّ صلي الله عليه و آله : شارِبُ الْخَمْرِ مَلْعُونٌ، شارِبُ الْخَمْرِ كَعَبَدَةِ الاَوْثانِ، يُحْشَرُ يَوْمَ الْقِيامَةِ مَعَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: شرابخوار از رحمت خدا دوره شده است، شرابخوار همانند بـت پـرستان است، روز قـيامت با فرعون و هامان محشور مى شود.

تشنگى شـرابـخوار
19 قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : وَ الذَّى بَعَثَنى بِالْحَقِّ اِنَّ شارِبَ الْخَمْرِ يَمُوتُ عَطْشانَ، وَ هُوَ فى الْقَبْرِ عَطْشانٌ، وَ يُنادى: واعَطَشاهْ اَلْفَ سَنَةٍ…
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حق مبعوث كرد شرابخوار با تشنگى مى ميرد، او در قبر هم تشنه خواهد بود و روز قيامت هم با تشنگى برانگيخته مى شود و تا هزار سال نداى تشنگى سر مى دهد.

سيه‏روئى شـرابـخوار
20 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : وَالَّذى بَعَثنى بِالْحَقِّ اِنَّ شَارِبَ الخَمْرِ يَجيى ءُ يَوْمَ الْقيا مَةِ مُسْوَدّا وَجْهُهُ، أزْرَقٌ عَيناهُ، قالِصا شَفَتاهُ، يَسيلُ لُعابُهُ عَلى قَدَمَيْهِ يَقْذِرُ مَنْ رَآهُ.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حّق بر انگيخت، شرابخوار در روز قيامت با چهره اى سياه و چشمانى كبود و لبانى كج مى آيد(محشور مى شود) در حالى كه آب دهان او روى پاهايش مى ريزد و هر كس آنرا مى بيند ناپاك مى داند.

سرانجام شـرابـخوار
21 عَنْ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : يَخْـرُجُ الْخَـمّارُ مِـنْ قَبْـرِهِ مَـكْتُـوبٌ بَيْنَ عـَيْنَيْهِ آيِـسٌ مِـنْ رَحْـمَةِ اللّهِ.
رسول گرامى صلى الله عليه و آله فرمود: شرابخوار كه از قبرش بيرون مى آيد، وسط دو چشمش نوشته شده است: از رحمت خدا مأيوس شده است.

شـرابـخوار و شفاعت
22 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : ولايَـنالُ شَـفاعَتى مَـنْ شَـرِبَ المُـسْكِرَ، لايَـرِدُ عَـلىَّ الْـحَوْضَ لاوَاللّهِ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: شفاعت من به كسى كه مست كننده (شراب) مى نوشد نمى رسد، به خدا سوگند او بر من در حوض كوثر وارد نمى شود.

شـراب و نـگاه لطف الهى
23 قال رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : اَرْبَـعَهٌ لايَنْـظُرُ اللّهُ اِلَيْـهِمْ يَوْمَ الْقيامَةِ: عاقٌ، وَمَنّانٌ، وَ مُكَذِّبٌ بِالْقَدَرِ وَمُدْمِنُ خَمْرٍ.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند روز قيامت به چهار گروه نگاه نمى كند، عاق والدين، منّت گذار، تكذيب كننده سرنوشت و شرابخوار.

ميگسارى و بـت‏پـرسـتى
24 قالَ اَميرُالمُؤْمِنينَ عليه السلام: مُدْمِنُ الْخَمْرِ يَلْقىَ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ حينَ يَلْقاهُ كَعابِدِ وَثَنٍ، فَقالَ حُجْرُ بْنُ عَدِىٍّ: يا اَميرَالْمُؤمِنينَ مَااْلمُدْمِنُ؟ قالَ: اَلَّذى اِذا وَجَدَها شَرِبَها.
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: شرابخوار خدا را همانند كسى كه بت پرست است ملاقات مى كند، حجر بن عدى گفت: يا اميرالمؤمنين شرابخوار كيست؟ فرمود آن كسى كه هر وقت شراب گيرش بياد بنوشد.

انواع عذابـهاى شرابخوار
25 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : شارِبُ الْخَمْرِ ى2ُعَذِّبُهُ اللّهُ بِسِتّينَ وَثَلاثَ مِأَةَ نَوْعٍ مِنَ الْعَذابِ.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند شرابخوار را سيصد و شصت نوع عذاب مى كند.

شراب و نماز
26 عَنْ اَبى جَعْفَرٍ عليه السلام قالَ: مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ يَوْما، فَاِنْ تَرَكَ الصَّلاةَ فى هذِهِ الاَيّامِ ضُوعِفَ عَلَيهِ الْعَذَابُ لِتَرْكِ الصَّلاةِ.
امام باقر عليه السلام فرمود: كسى كه شراب بخورد خداوند چهل روز نمازش را نمى پذيرد، چنانچه در اين چهل روز نماز را هم ترك كند عذاب او بخاطر ترك نماز دو چندان مى شود.

مرگ شرابخوار
27 عَنْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله : اَلْخَمْرُ اُمُّ الخَبائثِ فَمَنْ شَرِبَها لَمْ يُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ يَوْما، فَاِنْ ماتَ وَهِىَ فى بَطْنِهِ ماتَ ميتَةً جاهِليَّةً.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: شراب ريشه همه ناپاكيهاست، هر كس آنرا بنوشد نمازش تا چهل روز پذيرفته نمى شود، اگر شراب در درونش باشد و بميرد با مردن زمان جاهليت مرده است.

عروس شيطان
28 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : مَنْ باتَ سُكْرانا باتَ عَرُوسا لِلشَّيطانِ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كسـى كـه در حـال مسـتى بخوابد آن شب عروس شيطان خـواهد بود.

شراب در خانه
29 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : اَرْبَعٌ لاتَدْخُلُ بَيْتا واحِدَةً مِنْهُنَّ اِلاّخَرِبَ وَ لَمْ يَعْمُرْ بِالْبَرَكَةِ: اَلخيانَةُ، وَالسِّرقَةُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ، وَالزِّنا.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: چهار چيز است چنانچه يكى از آنها وارد خانه اى شود آن خانه را طورى خراب كند حتّى با بركت نيز آباد نگردد آنها عبارتند از: خيانت، دزدى، شرابخوارى و زنا.

آثار شرابخوارى
30 عَنِ المُفَضَّلِ قالَ قُلْتُ لاَِ?ى عَبْدِاللّهِ عليه السلام : لِمَ حَرَّمَ اللّهُ الْخَمْرَ؟ قالَ حَرَّمَ اللّهُ الْخَمْرَ لِفِعْلِها وَ فَسادِها، لاَِ?ّ مُدْمِنَ الْخَمْرِ تُورِثُهُ الاِرْتِعاشَ وَ تَذَهَبُ بِنُورِهِ، وَ تَهْدِمُ مُرُوَّتَهُ، وَ تَحْمِلُهُ عَلى اَنْ يَجْتَرِئَ عَلى اِرْتِكابِ المَحارِم، وَ سَفْكِ الدِّماءِ، وَ رُكُوبِ الزِّنا وَلا يُؤمَنُ اِذا سَكَرَ اَنْ يُثيبَ عَلَى حَرِمِهِ، وَ هُوَ يَعْقِلُ ذلِكَ، ولايَزيدُ شارِبُها اِلاّ كُلَّ شَرٍّ.
مفضلّ مى گويد: به امام صادق عليه السلام گفتم: چرا شراب حرام شده است؟ امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهى آن حرام كرده است زيرا شرابخوار موجب لغزش مى شود و نور انسانيت انسان را مى برد، و جوانمردى او را ويران مى كند، و انسان را به مرتكب شدن گناهان و خونريزى و زنا وادار مى كند، و هنگامى كه انسان مست شد در امان نيست كه ناآگانه به محارم خود تجاوز كند، و جز بدبختى چيزى گير صاحبش نمى آيد.

نتيجه شـرابـخوارى
31 راوي گويد: سَألَ رَجُلٌ اَباعَبدِاللّهِ عليه السلام عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ اَشَرُّاَمْ تَرْكُ الصَّلاةِ؟ فَقالَ: شُرْبُ الْخَمْرِ اَشَرُّ مِنْ تَرْكِ الصَّلاةِ، وَ تَدْرى لِمَ ذلِكَ؟ قالَ: لا، قالَ يَصيرُ فى حالٍ لايَعْرِفُ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ ولايَعْرِفُ مَنْ خالِقُهُ.
راوي گويد: مـردى از امام صـادق عليه السلام پرسـيد آيا نوشيدن شراب بدتر است يا نمـاز نخواندن؟ امـام عليه السلام فرمود: شـرابخوارى از بـى نمازى بـدتر است مى دانى چـرا؟ آن مرد گفت: نه، فرمود: او حالتى پيدا مى كند كه نه خداى بزرگ و عزيز را مى شناسد، نه آفريننده خود را مى شناسد.

شـراب و فاضـلاب جهنم
32 قالَ النَبىٌّ صلي الله عليه و آله : مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ لَمْ تُقْبَلْ صَلاتُهُ اَرْبَعينَ لَيْلةً، فَاِنْ تابَ تابَ اللّهُ عَلَيْهِ قالَها ثَلاثا، فَاِنْ عادَ كانَ حقّا عَلَى اللّهِ اَنْ يَسْقِيَهُ مِنْ نَهْرِ الْخِبالِ، قيلَ وَ ما نَهْرُ الخِبال؟ قالَ صَديدُ اَهْلِ النّارِ.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: كسى كه شراب بخورد خداوند چهل شب نمازش را قبول نمى كند، پس اگر توبه كند خداوند توبه اش را تا سه بار مى پذيرد، پس اگر براى چهارمين بار نوشيد حق خداست كه او را از نهر خبال سيراب كند، گفته شد نهر خبال چيست؟ فرمود: فاضلاب جهنمى هاست.

شراب در آخـرالـزمان
33 قالَ النَبّىُ صلي الله عليه و آله : يَا ابْنَ مَسعُودٍ وَ الَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ لَيَأتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ يَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ، وَ يُسَمُّونَهُ النّبيذَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللّهِ وَ الْمَلائكَةُ وَ النّاسِ اَجْمَعينَ، اَنَا مِنْهُمْ بَرئٌ، وَ هُمْ مِنّى بَراءٌ.
پيامبر عظيم الشأن صلي الله عليه و آله فرمود: اى ابن مسعود قسم به كسى كه مرا بحقّ برانگيخت زمانى مى رسد كه مردم شراب را حلال مى شمارند و آن را نبيذ مى نامند، لعنت خدا و ملائكه و مردم بر آنان باد من از آنان بيزارم و آنها هم از من دورند.

گـناه شـرابـخوارى
34 عَنْ عَلَىٍّ عليه السلام اَنَّهُ قِيلَ لَهُ: اِنَّ شُرْبَ الْخَمْرِ اَشَدُّ مِنَ الزِّنا وَ السِّرْقَةِ؟ قْالَ: نَعَمْ اِنَّ شارِبَ الْخَمْرِ يَزْنى وَ يَسْرِقُ وَ يَقْتُلُ وَ يَدَعُ الصَّلاةَ.
به اميرالمؤمنين على عليه السلام گفته شد كه : آيا شرابخوارى از زنا و سرقت بدتر است؟ امام عليه السلام فرمود: بله، زيرا شرابخوارهم زنا و دزدى مى كند، هم آدم مى كشد و نماز را هم رها مى كند.

بزرگترين گناه
35 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: اَلْخَمْرُ اُمُّ الْفَواحِشِ وَ اَكْبَرُ الكَبائِرِ مَنْ شَرِبَها وَقَعَ عَلى اُمِّهِ وَ خالَتِهِ وَ عَمَّتِهِ.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: شراب ريشه تمام زشتيها و بزرگترين گناهان است. هر كس بنوشد (ممكن است) به مادر و عمّه و خاله اش هم تجاوز كند.

شراب بذر گناه
36 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : اِيّاكُمْ وَ الْخَمْرَ فَاِنَّ خَطيئَتَها تُفَرِّعُ الْخَطاياكَما اَنَّ شَجَرَتَها تُفَرَّعُ الشَجَرَ.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: از شراب بپرهيزيد كه از گناه آن گناهان مى رويد چنانچه از درخت آن درخت مى رويد.

مركز زشتيها
37 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : اَلْخَمْرُ جِماعُ الأثْمَ، وَاُمُّ الخَبائِثِ و مِفْتاحُ الشَّرِّ.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: شراب گرد آورنده گناه و ريشه زشتيها و كليد بديهاست.

كليد زشتيها
38 عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قال: اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِ اَقْفالاً وَ جَعَلَ مَفاتيحَ تِلْكَ الاْ?قفالِ الشَرابَ.
امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند بزرگ براى بديها قفلهائى قرار داده است، وشراب را هم كليدهاى اين قفلها قرار داده است.

محـرومان از بهشت
39 عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: ثَلاثةٌ لايَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ: السَّفّاكُ لِلدَّمِ وَ شارِبُ الْخَمْرِ وَ مَشّاءٌ بِنَميمَةٍ.
امام صادق عليه السلام فرمود: سه گروه واردبهشت نمى شوند: 1ـ خونريز 2 ـ شرابخوار 3 ـ كسى كه پى سخن چينى است.

همنشينىِ ممنوع
40 قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : لاتُجالِسُوا مَعَ شارِبِ الْخَمْرِ، وَ لاتُعَوِّ دُوا مَرْضاهُمْ، وَلاتُشَيِّعُوا جَنائِزَهُمْ، وَ لاتُصَلُّوا عَلى اَمْواتِهِمْ، فَاِنَّهُمْ كِلابُ [اَهْلِ] النّارِ كَماقالَ اللّهُ . «اِخْسَؤُا فيها وَ لاتُكَلِّمُونِ» .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: با شرابخوار همنشينى نكنيد، و از بيماران آنان عيادت نكنيد، و جنازه هايشان را تشييع نكنيد، و بر اموات آنها نماز نخوانيد، زيرا آنها سگهاى جهنميان هستند چنانچه خداوند در قرآن فرمود: اى سگها به دوزخ رويد و با من سخن مگوئيد. یاحقّ.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -