به گفته «امین الدین طبرسى» دانشمند بزرگ ما: «مشهور در روایات شیعه این است كه حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)...
در سال پنجم بعثت بیستم جمادى الثانى در شهر مكه متولد گردید، و هنگام وفات پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلّم) هیجده سال و هفت ماه داشته است [1].
پیشواى محدثین شیعه ثقة الاسلام كلینى دركتاب شریف «كافى» نیز مىنویسد: ولادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلّم) پنج سال بعد از بعثت آن حضرت اتفاق افتاد [2].
مؤلف «كشف الغمه» على بن عیس اربل دانشمند مطلع به نقل از «ابن خشاب بغدادى، متوفى به سال 567 ه در كتاب «تاریخ موالید و وفیات اهلبیت عصمت» به اسناد خود از امام محمد باقر (علیه السلام) روایت مىكند كه فرمود: «فاطمه علیها السلام پنج سال بعد از آشكار شدن نبوت پیغمبر و نزول وحى، متولد گردید، در وقتى كه قریش خانه كعبه را مىساختند. و چون آن حضرت وفات. یافت هیجده سال و هفتاد و پنج روز از سن مباركش مىگذشت [3].
از آنجا كه قریش پنج سال قبل از بعثت به تعمیر خانه خدا پرداختند، احتمال مىرود كه راوى، كلمه «قبل از آشكار شدن نبوت پیغمبر » را به (بعد) اشتباه گرفته باشد، و چنانكه بعضى گفته اند سن حصرت هنگام وفات 23 سال بوده، ولى در دنباله حدیث كه تصریح مىكند حضرت 18 سال بوده، این احتمال را سست مىگرداند. مگر اینكه بگوئیم این نتیجه گیرى هم از راوى بوده است.
سنحضرت زهرا (علیها السلام) را تا 28 سال هم گفته اند ولى مشهور همان قول اول است كه مسطور گردید.
البته باید توجه داشت كه در حدیث معتبر پیغمبر فرموده است: رشد دخترم فاطمه، هر سال آن به اندازه رشد دو سال دختران دیگر بوده است، و با این توصیف ازدواج حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) با على (علیه السلام) در سن 9 سالگى كه از لحاظ تناسب اندام و عقل و درایت در حد دختر 18 ساله بوده هیچ اشكالى ایجاد نمىكند، بخصوص كه از زندگانى كوتاه آن حضرت و شخصیت ممتازش به خوبى پیدا است كه او دختر استثنائى بود، و سایر دختران را نمىتوان به آن وجود مقدس مقایسه نمود.
شیعه و سنى روایت كرده اند كه پیغمبر اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم) بارها دخترش فاطمه زهرا (علیها السلام) را در حضور مهاجر و انصار «بانوى بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگا» و «بهترین زنان جهان» و «بهترین زن بهشتى» خواند [4]. و این بزرگترین افتخارى است كه به نقل شیعه و سنى نصیب یك زن در عالم شده است.
و هم در احادیث فریقین آمده است كه هر وقت حضرت زهرا (علیها السلام) به حضور پدرش پیغمبر خدا مىرسید، حضرت به احترام او برمىخاست، و دست او را مىبوسید.
عایشه همسر پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم) مىگوید: «هرگاه فاطمه وارد مى شد بر پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم) حضرت از جا برمىخاست و سر او را مىبوسید، و در جاى خود مىنشانید.
در كشف الغمه از كتاب «معالم العتره» حافظ عبدالعزیز جنابذى دانشمند بزرگ عامه نقل مىكند كه عایشه گفت: هیچ كس را در گفتار شبیه تر از فاطمه به پیغمبر ندیدم. هرگاه وارد مىشد بر پیغامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) حضرت به احترام وى برمىخاست ودست او را مىگرفت و مىبوسید، و در جاى خود مىنشانید.
و هم عایشه مىگوید: هر وقت پیغمبر به شوق بهشت مىافتاد فاطمه را مىبوسید و مىبوئید و مىفرمود: بوى بهشت را از فاطمه استشمام مىكنم. و مىافزود: فاطمه سرآمد زنان بهشت است. فاطمه انسانى آسمانى است [5].!
[1] اعلام الورى، باب فضائل حضرت زهرا (سلام الله علیها)
[3] كشف الغمه فى معرفةالائمة ج 1 ص 449
[4] اما ابنتى فاطمة فهى سیدة نساء العالمین،من الاولین و الاخرین،فاطمة خیر نساء العالمین، فهى حوراء انسیة و خیر نساء اهل الجنة.
[5] اعلام الوراى طبرسى - باب ششم، و كشف الغمه اربلى، باب فضائل فاطمه زهرا علیها السلام، و فضائل الخمسه، من الصحاح السته.