انهار
انهار
مطالب خواندنی

سه نادان! سوار بر مرکب چموش جهل!

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
یاسرالحبیب، حسن اللهیاری و محمدصالح هدایتی؛ سوار بر مرکب چموش حهل و نفس امّاره!
دین اسلام دین علم، عقل و تفکر هست و ارزش و سعادت انسان را در تعلیم و تعلّم میداند و شرّ و بیچارگی و تیره روزی او را در جهل و نادانی میداند.[1]
اسلام؛ طلب علم و دانش را بر هر مسلمان واجب میداند[2] و اسلام دانش را زندگی دلها و روشنی دیده ها از کوری و و توان و نیروی بدن از سستی میداند.[3]
اسلام علم را گنج[4] و راهنمای زندگی میداند[5] و کسی را که بر مرکب جهل و نادانی سوار هست نابود و تباه میداند.[6]
اسلام دانایان را از نظر اخلاق پاکترین و از نظر طمع، کمترین در طمع میداند.[7]
نتیجه:
آقایان یاسرالحبیب، حسن اللهیاری و محمد هدایتی که بر مرکب چموش نفس امّاره سوار شده اند، خصوصیات رفتاری و اخلاقیشان بر خلاف آنچه در فرمایشات اولیاء دین (علیهم السلام) آمده میباشند! زیرا اگر دانا میبودند از دامن اسلام به آغوش کفر پناه نمی آوردند! و آمریکا و انگلستان و غرب را ولیّ و ارباب خود نمی دانستند و از کیسه آنها جیب خود را پر نمیکردند و به جان دینشان نمی افتادند و تیشه به ریشه همکیشان خود نمیزدند و به جهان اسلام از پشت خنجر نمیزدند و این همه را به حساب خدمت خود به اسلام نمیگذاشتند!!!

[1] قال رسول الله (صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله و سلّم): خَيرُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ؛ خير دنيا و آخرت با دانش و شرّ دنيا و آخرت با نادانى است.
(بحارالانوار، ۷۹/۱۷۰)
[2] قال رسول الله (صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله و سلّم): طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه‏َ يُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛ طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
(مصباح الشریعه، ص۱۳)
[3] قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): تعلّموا العلم... لأِنَّ العِلمَ حَياةُ القُلوبِ وَ نورُ الأبصار مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ الأبدانِ مِنَ الضَّعفِ...؛ علم و دانش بیاموزید به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان است.
(تحف العقول، ص 29)
[4] قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): العِلم کنزُّ؛ علم گنج هست
(غررالحکم مترجم رسولی محلاتی ۲ / ۱۶۱)
[5] قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): العِلم دلیلُّ؛ علم راهنما هست
(همان ج ۲ ص ۱۶۱)
[6] قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): الْجَهْلُ یرْدِیکَ؛ نادانی [تو را] تباه می گرداند.
(همان ج ۲ ص ۱۶۱)
[7] قال أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): العُلَمَاءُ أَطْهَرُ النَّاسِ أَخْلاَقَاً، وَأَقَلُّهُمْ فِي المَطَامِعِ أَعْرَاقَاً. علما و دانشمندان از نظر اخلاق پاكترين؛ و كم طمع ترين مردم هستند.
(همان ج ۲ ص ۱۶۷)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -