انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تیمم با ناخن بلند

سؤال: خانمى كه ناخن هاى او حدود يك سانتيمتر بلند باشد آيا تيمم او صحيح است يا خير؟

جواب: در صورتى كه مانعى بر روى ناخن نباشد تيمم اشكال ندارد. . والله العالم

 

وضو يا تيمم در فضا  

سؤال: خانمى كه ناخن هاى او حدود يك سانتيمتر بلند باشد آيا تيمم او صحيح است يا خير؟

جواب: در صورتى كه مانعى بر روى ناخن نباشد تيمم اشكال ندارد. والله العالم

 

تيمم با دست نجس

سؤال: اگر وظيفه كسى تيمم باشد و پشت دست نجس باشد و قابل تطهير نباشد وظيفه اش چيست؟

جواب: اگر پشت دست نجس باشد و تطهير آن ممكن نباشد بر همان مسح كند، اگر كف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بكشد با همان كف دست نجس در صورتى كه نجاستش مسرى نباشد تيمم كند و احتياط مستحب آن است كه علاوه بر اين پشت دست را به چيزى كه تيمم بر آن صحيح است بزند و بر دستها و پيشانى بكشد.

 

تيمم بر سنگ خيس

سؤال: آيا تيمم بر سنگ خيس جايز است؟

جواب: تـا آنجـا كه ممكـن اسـت بايـد بـر خـاك پـاك تيمـم كـرد و اگـر خـاك نبـود، مى توان بر سنگ خاك آلود به گونه اى كه گرد خاك بر دست بنشيند تيمم كرد و تيمم بر سنگ خيس و همچنين بر سنگ صافى كه گردى بر آن نيست صحيح نيست. والله العالم

 

تيمم بر موزائيك

سؤال: آيا تيمم بر موزائيك و آسفالت صحيح مى باشد؟

جواب: با وجود خاك نمى توان بر موزائيك تيمم كرد. در صورتى كه خاك نباشد، اگر بر روى موزائيك يا آسفالت گرد و غبارى باشد مى توان بر آن تيمم كرد. والله العالم

 

تيمم كسى كه قادر به غسل جنابت است

سؤال: شخصى كه مى تواند غسل جنابت انجام دهد، اگر تيمم كند، آيا مى تواند در مسجد توقف كند؟

جواب: تيمم اين شخص باطل است. والله العالم

 

تيمم بدل از غسل به خاطر ورود به مسجد

سؤال: اگر جنب بخواهد غسل كند به درسى كه در مسجد منعقد است نمى رسد، آيا مى تواند براى درس با تيمم وارد مسجد شود؟

جواب: تيمم در صورتى است كه وقت ضيق باشد و يا ضرورت اقتضا كند. بنابراين براى ورود به مسجد و شركت در درس، بايد قبلاً غسل كند. والله العالم

 

تیمم وسواسی به جای غسل

سؤال: فردى دچار بيمارى وسواس مى باشد و غسل كردن در زير آب دوش باعث تشديد بيمارى وى خواهد شد. آيا اين شخص مى تواند به جاى غسل، تيمم نمايد؟

جواب: در آب راكد به صورت ارتماسى غسل كند . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -