انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ميزان اثبات ضرر داشتن با نظر پزشك

سؤال1109. آيا نظريّه ى پزشك مبنى بر ضرر داشتن استعمال آب براى وضو و نماز از نظر شرعى، مجوّز براى تيمّم مى شود يا نه؟

جواب:  اگر انسان مكلّف از گفته ى پزشك، احتمال ضرر بدهد، بايد تيمّم كند.

ترس از رفتن به حمام

سؤال1110. آيا شخص جنب مى تواند به بهانه ى اين كه در صبح از حمام مى ترسد، تيمّم بدل از غسل نمايد؟

جواب:  اگر غسل كردن در غير حمام ممكن نباشد و يا كسى كه او را همراهى كند ندارد، در صورتى كه خوف عقلايى باشد وظيفه او تيمّم است.

تيمّم با خجالت از غسل

سؤال1111. آيا شخص جنب مى تواند به بهانه ى اين كه از نزديكان خود يا همسرش خجالت مى كشد، تيمّم بدل از غسل نمايد؟

جواب:  نمى تواند، ولى اگر غسل را تا آخر وقت تأخير انداخت و تيمّم كرد، اعمالش صحيح است و قضا ندارد.

تيمم بر آجر و كوزه و آسفالت و...

سؤال1112. آيا تيمم بر روى آجر، كوزه، آسفالت، گچ، ديوار كاه گل و كاشى صحيح است؟

جواب:  تيمم بر آسفالت صحيح نيست و تيمم بر آجر و كوزه و نيز سنگ گچ و سنگ آهك قبل از پخته شدن صحيح است، ولى اگر پخته شده باشد و چيز ديگرى براى تيمم ندارد، احتياطا هم به اين ها و هم به مانند گِل يا غبار تيمم نمايد و كاه گل نيز اگر خشك شده باشد و كاه مخلوط بدان نيز به قدرى كم باشد كه در خاك از بين رفته حساب شود، تيمم بر آن صحيح است.

تيمم بر موزاييك و سنگ فرش

سؤال1113. آيا تيمّم بر موزاييك و سنگ فرش صحيح است؟

جواب:  صحيح است.

تيمّم كسى كه يك دستش قطع شده است

سؤال1114. كسى كه يك دست او به گونه اى قطع شده است كه حتّى ذراع آن هم باقى نمانده و دست ديگرش سالم مى باشد، چگونه تيمّم كند؟

جواب:  با دست سالم به زمين بزند و بر پيشانى مسح كند و سپس ظاهر آن دست را به زمين بكشد و احوط اين است كه در صورت امكان از ديگرى هم كمك بگيرد به اين صورت كه ديگرى دست به زمين بزند و بر پشت دست قطع شده مسح كند كه در صورت امكان، هر دو كار را بكند.

تيمم كسى كه هر دو دستش قطع شده است

سؤال1115. وظيفه ى كسى كه هر دو دستش قطع گرديده و فقط ذراع هر دو دست باقى است، در تيمّم چيست؟

جواب:  پيشانيش را به زمين بكشد و احوط اين است كه ديگرى هم دو دست خود را به زمين بزند و پيشانى آن فرد را مسح كند.

تيمّم كسى كه دستش شكسته است

سؤال1116. فردى به علّت شكستگى يك دست، نمى تواند هر دو دست را در موقع تيمّم به پيشانى بكشد، چگونه تيمّم كند؟

جواب:  بايد در آن چه نمى تواند،كسى ديگر او را تيمّم بدهد.

سؤال1117. اگر تمامى دست شخصى گچ گرفته شده و نصف انگشتان بيرون باشد و به علّت شكستگى، دست را نتواند حركت دهد، چگونه تيمّم نمايد؟

جواب:  آن مقدار كه گچ گرفته شده بايد دست را روى آن كشيد و در آن چه كه خود نمى تواند، بايد از ديگران كمك بگيرد.

كيفيّت تيمّم دادن به وسيله ى نايب

سؤال1118. كيفيّت تيمّم دادن نايب را، بيان فرماييد؟

جواب:  خود مكلّف نيّت مى كند و احوط لزوم نيّت مباشر و نايب هم هست و نايب دست عاجز را به زمين مى زند و با آن او را مسح مى دهد. لكن احوط اين است كه اگر دست زدن به زمين براى مكلّف ممكن است و مسح ممكن نيست، هم خودش به زمين دست بزند و هم به وسيله ى نايب و اگر زدن دست به زمين براى او ممكن نيست اما مسح ممكن است، هم خودش مسح كند و هم به وسيله نايب مسح نمايد.

تيمّم بدل از چند غسل

سؤال1119. كسى كه نمى تواند غسل كند، اگر چند غسل واجب با عناوين مختلف بر او واجب شد، آيا مى تواند به نيّت همه ى آن ها، يك تيمّم نمايد؟

جواب:  اگر غسل جنابت هم بين آن ها است، يك تيمّم كافى است، و اگر غسل جنابت نبود يك تيمّم به نيّت همه مى كند و اگر از وضو هم عاجز است يك تيمّم هم بدل از وضو مى كند.

تيمّم بدل از غسل هاى مستحب

سؤال1120. كسى كه نمى تواند غسل كند، آيا براى غسل هاى مستحب ـ مثل غسل جمعه و غسل زيارت و ديگر غسل هايى كه روايتى بر آن وارد شده ـ مى تواند به نيّت غسل مورد نظر، تيمّم كند؟

جواب:  مورد تأمّل و اشكال است و احوط به جا آوردن به امّيد مطلوبيت است، البته با آن تيمّم نبايد كارهايى كه مشروط به طهارت است انجام داد، على الاحوط.

وضو بعد از تيمّم بدل از غسل

سؤال1121. اگر كسى بدل از غسل تيمّم كند، آيا براى نماز و... وضو بگيرد؟

جواب:  اگر تيمّم بدل از غسل جنابت باشد، وضو لازم ندارد و در غير اين صورت لازم دارد.

سؤال1122. اگر بدل از غسل، تيمّم كند و بعد كارى كه وضو را باطل كند پيش آيد، در صورتى كه نتواند براى نمازهاى بعدى هم غسل كند وظيفه او چيست؟ آيا وضو بگيرد يا تيمّم نمايد؟

جواب:  اگر تمكّن از وضو دارد، بايد على الاحوط وضو بگيرد و تيمّم بدل از غسل هم بكند و اگر متمكّن از وضو نيست، يك تيمّم بكند به قصد مافى الذمّه، مردد بين اين كه بدل از غسل باشد يا بدل از وضو، اين در صورتى است كه غسل واجب او براى جنابت بوده و اگر براى غير جنابت بوده، دو تيمّم مى كند؛ يكى بدل از وضو و يكى بدل از غسل، احتياطا.

موارد باطل شدن تيمّم بدل از وضو

سؤال1123. مواردى كه سبب باطل شدن تيمّم بدل از وضو مى شوند كدام است؟ آيا همانند موارد ابطال وضو هستند؟

جواب:  چيزهايى كه وضو را باطل مى كند، تيمّم را هم باطل مى كند و هم چنين بعد از زايل شدن عذرى كه موجب تيمّم شده است، تيمّم باطل مى شود.

شخصى كه آب سرد براى او ضرر دارد

سؤال1124. شخصى كه به علّت بيمارى، براى وضو و غسل نمى تواند از آب سرد استفاده كند و آب گرم در دسترس نداشته باشد، چنان چه تيمّم نمايد و نماز بخواند، تكليف او بعد از امكان استفاده از آب گرم چيست؟

جواب:  در فرض سؤال اگر تيمّم او مشروع بوده نمازى كه با آن خوانده صحيح است ولى با دست يابى بر آب گرم تيمّم باطل شده و براى نمازهاى بعد، بايد تحصيل طهارت كند (وضو يا غسل كند).

ورود به مسجد با تيمّم

سؤال1125. شخص جنب كه نمى تواند غسل كند، آيا مى تواند با تيمّم وارد مسجد شود و نمازش را به جماعت يا فرادا بخواند؟

جواب:  اگر براى تنگى وقت تيمّم كرده يا با داشتن آب براى نماز ميّت يا خوابيدن تيمّم كرده، نمى تواند وارد مسجد شود و در غير اين موارد تا وقتى كه تيمّم و عذر او باقى است مى تواند، و در صورت اخير با باطل شدن تيمّم بايد فورا از مسجد خارج شود.

تيمّم براى رفع كراهت خواب

سؤال1126. شخص جنب كه به جهت رفع كراهتِ خواب تيمّم مى كند، آيا بايد بدل از غسل نيّت كند؟ يا هنگام تيمم عنوان ديگرى را نيّت نمايد؟

جواب:  نيّت تيمّم بدل از غسل براى رفع كراهت خوابيدن مى كند.

تمكين از همسر در صورت معذور بودن از غسل

سؤال1127. زنى در زمستان نمى تواند غسل نمايد، آيا تمكين بر او واجب است؟ تكليفش چيست؟

جواب:  تمكين از زوج او واجب است و تكليف او تيمّم است.

حدّ جستجو براى يافتن آب

سؤال1128. اگر چنان چه مهندسى اعلام كند در دو مترى اين مكان آب در زير زمين است و بايد چاه بكنيد، آيا براى وضو لازم است به اين قول عمل كنيم يا اين كه به اندازه كندن دو متر جست و جو را ادامه دهيم و در صورت عدم وجود آب، تيمم كنيم؟

جواب:  اگر قول او اطمينان آور باشد و كندن چاه هم مشقت نداشته باشد، بايد چاه بكند.

نماز كسى كه نمى تواند وضو بگيرد و تيمم كند

سؤال1129. كسى كه نه مى تواند وضو بگيرد و نه مى تواند تيمم كند، چگونه بايد نماز بخواند؟

جواب:  نماز ادا از چنين فردى كه در تمام وقت نماز از وضو و تيمم معذور است ساقط است؛ اگرچه احتياط در اين است كه بدون وضو و تيمم نماز را بخواند؛ ولى قضاى آن نمازها را بايد انجام دهد.

موارد صحت تيمم بدل از غسل

سؤال1130. تيمم بدل از غسل، در چه مواردى صحيح است؟

جواب:  در تمام مواردى كه تيمم بدل از وضو صحيح است، تيمم بدل از غسل نيز صحيح است.

خواندن نماز با تيمم بدل از غسل

سؤال1131. در صورت جنابت و عدم دسترسى به آب، چند روز با تيمم بدل از غسل مى توان نماز خواند؟

جواب:  حدّ و مرز و مقدار شرعى ندارد و ميزان وجود عذر است هر چند ـ به تعبير روايت ـ ده سال طول بكشد.

وجوب غسل پس از تيمم

سؤال1132. كسى كه به جاى غسل واجب، تيمم بدل از غسل انجام مى دهد و فكر مى كند با تيمم، وجوب غسل ساقط شده است، نمازى كه خوانده چه حكمى دارد؟

جواب:  تنها تا وقتى كه عذر او باقى بوده، آن تيمم كافى بوده است و آن فكر اثرى در مسأله ندارد.

تيمم با لباس نجس

سؤال1133. آيا تيمم با لباس نجس، باعث بطلان تيمم مى شود؟

جواب:  خير.

تماس مستقيم بين خاك و دست

سؤال1134. آيا در تيمم حتما بايد تماس مستقيم بين دست ها و خاك ايجاد شود يا اگر خاك در پلاستيك باشد، مى شود تيمم كرد؟

جواب:  بايد مانعى براى تماس با خاك نباشد.

نماز خواندن با لباس نجس

سؤال1135. در صورتى كه آب در دسترس نبوده و تيمم بكنيم، آيا با لباس و بدن نجس، مى شود نماز خواند؟

جواب:  بدون اضطرار با لباس نجس نمى شود نماز خواند و بايد آن را بيرون آورد و با ساتر و پوشش پاك نماز خواند، ولى در صورت وجود نجاست بدن تا ممكن است بايد نجاست را كم نمود و با همان بدن نجس نماز خواند.

رطوبت و خيسى اعضاى تيمم

سؤال1136. آيا در وقت تيمم، رطوبت و خيسى اعضاى تيمم اشكال دارد؟

جواب:  خير.

غسل يا وضو اگر وظيفه تيمم باشد

سؤال1137. در صورتى كه وظيفه انسان تيمم باشد و او بر خلاف وظيفه وضو يا غسل كند، آيا غسل و وضوى او اشكال دارد؟

جواب:  موارد، مختلف است، مثلاً اگر عذر او تنگى وقت باشد و وضو يا غسل به نيت نماز بگيرد، غسل و وضوى او باطل نيست يا در بعض موارد ديگر مثل اين كه جواز تيمم از باب رخصت باشد نه عزيمت و توضيح آن در جامع المسائل آمده است.

زدن يا گذاشتن دست بر سنگ

سؤال1138. آيا در وقت تيمم زدن دست ها بر سنگ لازم است يا مى توان باصرف تماس دست بر سنگ تيمم نمود؟

جواب:  بنابر احتياط واجب، زدن دست لازم است.

طهارت اعضاى تيمم و خاك

سؤال1139. آيا در صحت تيمم، طهارت اعضاى تيمم و يا طهارت خاك شرط است؟

جواب:  بله، شرط است.

انگشتان دست در تيمم

سؤال1140. آيا انگشتان دست در تيمم حكم كف دست را دارند و مى توان قسمتى از كف و قسمتى از انگشتان را روى دست ديگر كشيد يا حكم كف دست را ندارند و اگر انگشتان روى پشت دست ديگر كشيده شد، تيمم باطل است؟ و آيا انگشت شصت نيز حكم كف دست را دارد؟

جواب:  تمام انگشتان حكم كف دست را دارند.

موارد اشتراك و تفاوت چيزهايى كه بر آن مى توان سجده و تيمم كرد

سؤال1141. لطفا موارد اشتراك و تفاوت چيزهايى را كه مى توان بر آن سجده يا تيمم نمود، بيان فرماييد.

جواب:  تيمم فقط بر مصاديق زمين جايز است، ولى سجده بر گياهانى كه خوردنى و پوشيدنى نيست هم جايز است.

معلوليّت انگشتان

سؤال1142. اگر انگشتان كسى معلوليت داشته باشد، به گونه اى كه هنگام ضربه زدن جهت تيمم تمام انگشتان با سطح خاك و سنگ تماس پيدا نكند، وظيفه او چيست؟

جواب:  به هر طورى كه مى تواند كف دست را به زمين بزند يا بگذارد و علاوه بر آن پشت دست را هم به قصد وظيفه واقعيّه به زمين بزند.

تيمم براى انجام امور مستحب

سؤال1143. براى انجام امور مستحب، آيا تمام عذرهايى كه مجوز تيمم است بايد وجود داشته باشد يا بدون آن عذرها نيز مى توان تيمم كرد و مثلاً با تيمم نماز شب خواند يا شب با تيمم خوابيد و....؟

جواب:  بدون آن عذرها جايز نيست، مگر در مورد نماز ميّت و خوابيدن.

امام جماعت شدن با تيمم

سؤال1144. آيا فردى كه به واسطه عذرى با تيمم نماز مى خواند مى تواند امام جماعت شود؟

جواب:  بله، مى تواند.

اشتراك و اختلاف موانع وضو و تيمم

سؤال1145. آيا تمام موانعى كه براى وضو مطرح است مثل كرم، چربى، رنگ خودكار يا... كه مانع رسيدن آب به پوست مى شود، براى تيمم نيز مطرح است و بايد آن ها را قبل از تيمم برطرف نمود؟

جواب:  براى انجام تيمم اگر در پيشانى يا پشت دست ها يا در كف دست مانعى باشد، مثلاً چيزى به آن ها چسبيده باشد، بايد برطرف نمايد.

اگر محل تيمم به اندازه دو دست نباشد

سؤال1146. اگر محل تيمم به اندازه اى كوچك باشد كه نتوان دو دست را بر روى آن زد و غير از آن نيز چيز ديگرى در دست نباشد، چه بايد كرد؟

جواب:  احتياطا ضربه را با تعاقب (دو مرتبه و هر مرتبه يك دست و پى در پى) انجام دهد و بعدا نمازش را اعاده كند.

مقدار كشيده شدن دست به پيشانى

سؤال1147. در كشيدن دو دست به پيشانى، آيا كشيده شدن كف دست كافى است يا انگشتان نيز تا آخر بايد به پيشانى كشيده شود؟

جواب:  انگشتان نيز بايد كشيده شود.

تيمم جبيره اى

سؤال1148. آيا تيمم جبيره اى صحيح است؟ و در صورت صحّت، نحوه آن چگونه است؟

جواب:  اگر پيشانى يا پشت دست ها زخم است و پارچه يا چيز ديگرى را كه بر آن بسته نمى تواند باز كند، بايد دست روى آن بكشد. و نيز اگر كف دست زخم است و پارچه يا چيز ديگرى را كه بر آن بسته نتواند باز كند، بايد دست را با همان پارچه به چيزى كه تيمم به آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دست ها بكشد و اگر كف دست به سبب شكستگى يا عارضه ديگرى به طورى در ميان گچ باشد كه قابل برداشتن نيست، براى تيمم از ديگران كمك بگيرد.

خواندن نماز با تيمم داخل وقت يا با وضو خارج از وقت

سؤال1149. اگر انسان مردد شد بين اين كه تمام نماز را با تيمم داخل وقت بخواند يا يك ركعت از آن را با وضو، خارج از وقت بخواند، كدام يك را انتخاب كند؟

جواب:  مى تواند بنابر اظهر هر كدام را خواست انجام دهد، ولى احتياط مستحب در تيمم و خواندن تمام نماز در وقت است. و اگر با تيمم هم تمام نماز را نمى تواند در وقت بخواند، بايد بنابر احوط بلكه اقرب وضو بگيرد و يك ركعت نماز را در وقت با وضو بخواند.

يقين به نبودن آب و كشف خلاف

سؤال1150. اگر كسى يقين كند كه آب در دسترس ندارد و نمازش را با تيمم به جا آورد، اما بعد از آن معلوم شود كه آب در دسترس داشته است وظيفه او چيست؟

جواب:  چنان چه بدون آن كه به دنبال آب برود تيمم كرده و بعد از نماز متوجه شده كه اگر جستجو مى كرد آب پيدا مى شد، بايد بنابر احتياط واجب نماز را اعاده نمايد، اما اگر بعد از جستجو آب پيدا نكند و با تيمم نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد در جايى كه جستجو كرده آب بوده، نماز را احتياطا اعاده كند، گر چه واجب نبودن اعاده خالى از وجه نيست.

مقدار كارآيى تيمم

سؤال1151. كسى كه به واسطه عذرى تيمم نموده است، تا وقتى كه عذر او باقى است؛ چه اعمال ديگرى كه نياز به طهارت دارد را مى تواند با تيمم انجام دهد؟

جواب:  با تيمم مشروع براى هر غايتى كه انجام شده است، تا وقتى كه عذر او باقى است در غايات ديگر مى تواند داخل شود، و احتياج به تجديد تيمم ندارد و توضيح بيشتر در مسأله ى 609 رساله ذكر شده است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -