انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  ۶٨- - اگر چاه آشپزخانه با توالت يكى باشد اشكال دارد يا خير؟

جواب: باسمه تعالى؛ فضولات آشپزخانه به چاه توالت بريزد مانعى ندارد، ولى احتياطاً ذرات نان نبايد ريخته شود، و الله العالم.

 

سؤال  ۶٩- نمازگزار يادش رفته لباس نجس بوده حكم نماز او چگونه است؟ وظيفۀ او نسبت به خبر دادن به نجاست به ديگران چگونه است؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر بدن يا لباسش نجس شده و بعد از اطلاع از نجاست از روى فراموشى در بدن يا لباس نجس نماز خوانده، نمازهاى مزبور را بايد اعاده كند؛ و نسبت به ديگران اعلام لازم نيست مگر اينكه بخواهد چيز نجس را به آنها بدهد و علم يا اطمينان داشته باشد كه موجب تنجيس غذا يا آب آشاميدنى يا آب وضو و غسل آنها مى‌شود كه در اين صورت بايد اعلام نمايد، و الله العالم.

 

سؤال  ٧٠- آيا باد معده پاك است؟ اگر به مرور زمان رنگ لباس عوض شود، چطور؟

جواب: باسمه تعالى؛ باد معده پاك است هرچند به مرور زمان رنگ لباس تغيير كند، و الله العالم.

 

سؤال  ٧١- اگر جايى كه آلوده به نجاست است مرطوب باشد ولى ندانيم دقيقاً كجاى آن

 

نجس است، در اين صورت آيا تماس با جايى كه شك دارد نجس است موجب نجاست دست مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر احتمال مى‌دهيد رطوبت پاك باشد، دست نجس نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٧٢- خونى كه گاهى اوقات در تخم طيور ديده مى‌شود در منهاج به صورت احتياط وجوبى حكم مى‌كنيد به نجاست آن (  و الدم الذي يكون في البيضة نجس على الأحوط وجوباً)منهاج- و در مسائل منتخبه به صورت فتوا ( الدم المتكون في صفار البيض نجس) المسائل المنتخبة- آيا شما فتوى مى‌دهيد به اين حكم و يا اينكه احتياط مى‌كنيد در آن؟

جواب: باسمه تعالى؛ نجاست خون در تخم طيور مبنى بر احتياط است، و الله العالم.

 

سؤال  ٧٣- آيا بين چند چيزى كه يكى نجس است بايد از همه اجتناب كرد؟

جواب: باسمه تعالى؛ اجتناب از اطراف علم اجمالى نجس لازم است، ولى اگر چيز پاك با يكى از اطراف ملاقات كند حكم به نجاست نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٧۴- اگر قسمتى از طناب لباس نجس است لكن نمى‌دانيم كدام قسمت است، آيا از همۀ طناب بايد اجتناب كرد؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه لباس يا دست با بعضى از قسمتهاى طناب مذكور ملاقات كند، حكم به نجاست نمى‌شود و اجتناب از آن لباس لازم نيست مادامى‌كه با بقيۀ قسمتهاى طناب آن لباس يا لباس پاك ديگر ملاقات نكند، و الّا اجتناب از لباس لازم است، و الله العالم.

 

سؤال  ٧۵- اگر بدن شخصى اصابت به لباس من كه نجس است كرد بايد به او بگويم؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه علم يا اطمينان داريد كه موضع نجس لباس با اعضاء وضو ملاقات مى‌كند و آن را نجس مى‌نمايد، در صورتى كه خودتان سبب نجاست شديد بنابر احتياط بايد اعلام كنيد، و الله العالم.

 

سؤال  ٧۶- اگر شىء پاك به عين نجاست برخورد كرد لكن چون هر دو خشك هستند شك حاصل مى‌شود به نجاست، آيا به شك بايد اعتناء كرد؟

جواب: باسمه تعالى؛ در صورت شك اعتناء نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٧٧- ديوارهاى نزديك توالت گاهى آب نجس به آنها پاشيده مى‌شود در آن نفوذ مى‌كند، در اين صورت ديوار نجس مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه بخار نفوذ كرده، بخار و ديوار پاك است؛ و اگر خود آب نجس نفوذ كرده و ديوار خيس شده، ديوار نجس شده است، و الله العالم.

 

سؤال  ٧٨- زمين كه نجس شد، آيا با يك‌دفعه شستن پاك مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ يك بار شستن كافى است مگر اينكه زمين متنجس به بول شود كه با آب قليل دو بار بايد شسته شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٧٩- « الگزيرها» شربتهايى هستند كه حاوى بيش از ٣٠% الكل اتانول مست‌كننده مى‌باشند، و اين شربتها معمولاً در اطفال مصرف مى‌شود و گاهى هم براى بزرگسالان تجويز مى‌گردد. تجويز، فروش و خوردن اين نوع شربتها چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ شربتهاى دارويى كه به آنها شراب گفته نمى‌شود، چنانچه مخلوط به شراب نباشد استعمال آنها در تداوى مانعى ندارد و مجرد حاوى الكل بودن ملاك حرمت نيست، و الله العالم.

 

سؤال  ٨٠- در صورتى كه انسان بداند لباسى با بول نجس شده، ولى نمى‌داند آيا با بول پسر شيرخوار نجس شده كه احتياج به خارج نمودن غساله ندارد، و يا با بول غير شيرخوار نجس شده كه احتياج به خارج نمودن غساله دارد، در اين صورت تكليف چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ در تطهير آن عصر (  فشار) لازم است، و الله العالم.

 

سؤال  ٨١- لباس پاكى كه رطوبت قابل انتقال داشت روى بند جهت خشك شدن قرار داشت، لباس نجس خشك به آن اصابت نمود شك حاصل شد كه در هنگام اصابت، لباس پاك خشك شده بود يا خير؟

جواب: باسمه تعالى؛ در فرض مزبور لباس محكوم به نجاست است، و الله العالم.

 

سؤال  ٨٢- در بعضى از چيزها پارچه‌هايى به كار برده شده كه شستن و پاك كردنشان ممكن نيست، مثل كفشها كه لايۀ درونى آنها پارچه‌اى است و يا جلد قرآن و برخى كتب ديگر كه خارج كردن غساله از آنها ممكن نمى‌باشد، حكم تطهير آنها چگونه است؟

جواب: باسمه تعالى؛ در تطهير اشياء مذكور، عصر معتبر نيست، و الله العالم.

 

سؤال  ٨٣- اگر شخصى با خود بازى كند، اما هنگام خروج منى از خروج آن جلوگيرى نمايد و منى خارج نشود، آيا اين عمل حرام است؟

جواب: باسمه تعالى؛ اين عمل خالى از اشكال نيست، و الله العالم.

 

سؤال  ٨۴- در رسالۀ عمليه آمده است: آبى كه از شخص مريض خارج شود همين كه با شهوت خارج شده باشد حكم منى دارد، منظور از مريض، بيمار چه نوع مرضى است؟

جواب: باسمه تعالى؛ هر مريضى را شامل مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٨۵- كسى كه از خواب بلند مى‌شود در لباسش چيزى ببيند كه نداند منى است يا نه، حكمش چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر قبلاً از او منى خارج نشده بود يا خارج شده و سپس بول كرده، حكم منى را ندارد، و الله العالم.

 

سؤال  ٨۶- نظرتان در مورد چرمهايى كه از كشورهاى غير اسلامى وارد مى‌شود چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه احتمال مصنوعى بودن چرم باشد، محكوم به طهارت است، و اگر احراز شود كه چرمِ حيوانى است بايد از آن اجتناب كرد، و الله العالم.

 

سؤال  ٨٧- آيا كف دستشويى محكوم به نجاست است؟

جواب: باسمه تعالى؛ كف دستشويى اگر نجاست آن محرز نباشد، محكوم به طهارت است، و الله العالم.

 

سؤال  ٨٨- كسى كه بعد از بول و طهارت رطوبتى از او خارج مى‌شود، آيا اين رطوبت پاك

 

است؟ در صورتى كه قبل از رطوبت وضو ساخته باشد، نمازش چه صورت دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر نداند كه بول است، در صورتى كه استبراء كرده باشد، آن قطره پاك است و مى‌تواند نماز بخواند، و اگر استبراء نكرده باشد محكوم به بول است، و الله العالم.

 

سؤال  ٨٩- آبى كه بعد از بازى كردن با همسر خود از انسان خارج مى‌شود چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ پاك است، و الله العالم.

 

سؤال  ٩٠- اين قاعده كلى است كه: « هر چيز مسكر و مايع باشد نجس است» ، اگر الكل بخودى خود مسكر نباشد، لكن جهت درمان با مخلوط نمودن بعض مواد مسكر شود آيا اين صورت پاك است؟

جواب: باسمه تعالى؛ چيزى كه مسكر فعلى نيست تا مادامى‌كه مبدّل به مسكر نشده پاك است، و الله العالم.

 

سؤال  ٩١- سگى كه روى زمين راه مى‌رود، اگر زمين مرطوب باشد آيا زمين نجس مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر سگ روى زمين گِل راه برود، جاى پايش نجس است، و الله العالم.

 

سؤال  ٩٢- بول گربه نجس است يا خير؟ اگر موى گربه در حالى كه خشك است با رطوبت به فرش اصابت كرد چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ بول گربه نجس است و موى گربه نجس نيست؛ و در فرض سؤال ، فرش نجس نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٩٣- اگر فضلۀ موش يا موش مرده در رب گوجه ديده شود، آيا مقدارى را كه نجاست سرايت كرد اگر بردارند پاك است يا خير؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر رب گوجه جامد باشد به نحوى كه اگر قسمتى از آن را بردارند فضاى خالى فوراً پر نگردد، در تطهير آن كافى است كه همان جايى كه شىء نجس افتاده برداشته شود، و در غير اين صورت همۀ رب نجس مى‌گردد، و الله العالم.

 

سؤال  ٩۴- آيا الكل طبى كه يك ذره‌اش مست‌كننده است پاك است؟

جواب: باسمه تعالى؛ الكل طبى پاك است، و الله العالم.

 

سؤال  ٩۵- آيا خون لخته شده نجس است؟ و اگر رطوبتى به خون لخته شده برسد موجب انتقال نجاست است؟

جواب: باسمه تعالى؛ خون لخته شده نجس است؛ و اگر جسم طاهر با آن همراه با رطوبت مسريه ملاقات كند نجس مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٩۶- با توجه به مسألۀ ١٢٨ رساله، آيا چيز پاك با رطوبت مسريه با شىء نجس در شبهۀ محصوره ملاقات كند آيا نجس مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر شىء پاك با بعضى از اطراف شبهۀ محصوره با رطوبت مسريه ملاقات كند، نجس نمى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٩٧- اگر مرد انگشت خود را داخل فرج همسر خويش نمود، دست وى نجس مى‌شود؟ و آيا در اين صورت زن بايد غسل كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ غسل واجب نيست؛ و دست در صورت ملاقات با نجس و آلوده بودن به آن در خارج، نجس مى‌شود، و الله العالم.

 

سؤال  ٩٨- اگر فرش منزل نجس باشد، آيا لازم است به مهمان خبر دهيم يا خير؟

جواب: باسمه تعالى؛ لازم نيست، و الله العالم.

 

سؤال  ٩٩- آيا اجتناب از ملاقى متنجس مطلقاً لازم است؟ و فرقى بين واسطۀ اول و غير اول وجود دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ بنابر احتياط واجب اجتناب از ملاقى متنجس مطلقاً لازم است، و فرقى بين واسطۀ اول و غير اول نيست، و الله العالم.

ج2:

 

سؤال ١٢٣ -جايى را كه انسان شك دارد نجس شده يا خير، چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -تا زمانى كه علم و يا اطمينان به نجاست نداريد پاك است، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٢۴ -اگر لباس نجسى را زير شير آبى كه متصل به كر است بگيريم قطرات آبى كه به لباس نجس برخورد كرده و به بدن انسان مى‌پاشد چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -پاك است، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٢۵ -بعد از شستن دستها شك كردم كه آيا پاك شده‌اند يا نه، در حالى كه چند قطره روى فرش ريخت ما الآن نمى‌دانيم كجاى فرش ريخته شده، آيا آب ريخته شده روى فرش نجس است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -فرش پاك است و دستهايتان هم پاك است، به شك بعد از فراغ اعتنا نمى‌شود،

 

و اللّه العالم.

 

سؤال ١٢۶ -اگر جايى از خانۀ انسان ( فرش و پتو و يا. . .) نجس شود، آيا بايد به اهل خانه ( پدر و مادر و ديگران)خبر دهيم؟

جواب: بسمه تعالى -اگر حقيقتا نجس شده باشد و در معرض تنجيس طعام و يا آشاميدنى باشد بايد خبر دهيد، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٢٧ -چنانكه نجاست خيلى كوچك باشد و احتمال آلوده شدن به آن با لباس مرطوب خيلى كم باشد، وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى -اگر معلوم باشد نجس است بايد اجتناب كرد و فرقى بين نجاست كوچك و بزرگ نيست. و از جهت خبر دادن به ديگران، چنانچه در معرض تنجيس طعام و يا آشاميدنى نيست خبر دادن لازم نيست، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٢٨ -خونى كه خيلى كوچك است و در دست است و اگر با دقت نگاه كنيم مى‌بينيم و در غير اين صورت نمى‌بينيم، آيا نجس است؟ ( به اندازۀ يك نقطه) .

جواب: بسمه تعالى -اگر خون حقيقتا ديده شود و خيال نباشد، نجس است، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٢٩ -اگر انسان باعث شود كه لباس يا بدن فرد ديگر نجس شود، آيا بايد به او بگويد؟

جواب: بسمه تعالى -لازم نيست به او بگويد مگر بداند طعام يا آشاميدنى او را نجس مى‌كند، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣٠ -در توضيح المسائل شما مسأله‌اى بدين شرح است: زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشند هر قسمتى كه نجاست به آن برسد نجس مى‌شود و جاهاى ديگر آن پاك است.

 

آيا اين مسأله در مورد كاشى و كفش نيز صدق مى‌كند؟ و اگر در دست انسان زخم كوچكى باشد و خون بيايد ( كمى) و دست مرطوب باشد آيا همۀ دست نجس مى‌شود؟

جواب: بسمه تعالى -اگر رطوبت مسريه نباشد همان موضع كه نجاست اصابت كرده نجس مى‌شود و فرقى بين اشياء نمى‌كند، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣١ -موادى مثل هستۀ آلبالو كه در غائط انسان موجود است آيا نجس العين است يا با آب كشيدن پاك مى‌شود؟

جواب: بسمه تعالى -اگر آب بكشند پاك مى‌شود در صورتى كه پس از خروج فورى تطهير شود، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣٢ -مراد از عبارت مشهور كه فرموده‌اند كه «متنجّس به طور مطلق منجّس است ولى اين حكم در غير واسطه اول محل اشكال است و احتياط واجب در اجتناب از اوست» در مسأله ١٢۴ رسالۀ عمليه چه مى‌باشد؟

جواب: بسمه تعالى -مراد اين است كه مشهور از علماء فرموده‌اند متنجّس در هر مرتبه‌اى واقع شود نجس‌كننده است و نظر ما اين است كه در واسطۀ اول كه عين نجس ندارد فتوى مى‌دهيم كه متنجّس نجس‌كننده است ( آنچنان كه در مثال گفته‌ايم دست راست، واسطۀ اول است و دست چپ را نجس مى‌كند) و در وسائط ديگر ( دست چپ به پارچه‌اى با رطوبت ملاقات مى‌كند و پارچه با چيز ديگرى) بنا بر احتياط معامله نجس با آن مى‌كند يا به مجتهدى كه آن را پاك مى‌داند با رعايت الاعلم فالاعلم رجوع مى‌كند، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣٣ - «واجب است بر هر مسلمانى از نجاسات اجتناب و دورى كند» منظور چيست؟

جواب: بسمه تعالى -منظور اين است كه خوردن و آشاميدن نجس حرام است و بايد از آن اجتناب كرد، و در نماز و مثل آن بايد بدن و لباس شخص پاك باشد، با بدن نجس نماز نخواند، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣۴ -عرق جنب از حرام در صورتى كه بر لباس يا جايى يا شخصى تماس پيدا كند، چه حكمى دارد؟ آيا مى‌توان با آن لباس نماز خواند؟ آيا لباس نجس مى‌شود؟ چه بايد كرد؟

جواب: بسمه تعالى -عرق جنب از حرام نجس نيست و اگر در لباس باشد لباس نجس نشده، لكن اگر عين عرق باقى باشد بنابر احتياط نمى‌تواند با آن لباس نماز بخواند مگر اينكه آن را از بين ببرد، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣۵ -شك كردن در بر طرف كردن نجاستها به طور افراطى را بايد چه كار كرد و كسى چندين بار پاهايش را هنگام دستشويى مى‌شويد، بازهم احساس مى‌كند كه پاك نشده، بايد چه كار كند؟

جواب: بسمه تعالى -در فرض مزبور نبايد به شكّش اعتنا كند، چنانچه بعد از زوال عين نجاست يك بار آب بريزد و آب جدا شود-و در صورت نجس شدن به بول دو بار آب بريزد-پاك مى‌شود، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣۶ -پوستهايى از بدن خود را كنده و بر روى فرش ريخته و بعضى به طور قطع لاى كرك قالى رفته آيا طبق متعارف آن فرش با تكاندن و تطهير پاك مى‌شود يا نه؟

جواب: بسمه تعالى -آن پوستها نجس نيست، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣٧ -اگر انسان در ميهمانى، منزل ميزبان را نجس كند، آيا واجب است به ميزبان اطلاع دهد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر چيزى را كه نجس كرده نجاست آن موجب نجاست غذا و آب آشاميدنى يا آب وضو و غسل نباشد، اعلام لازم نيست، و اللّه العالم.

 

سؤال ١٣٨ -اگر انسان اشياء ديگران را نجس كند و آن چيز را صاحبش در كارى كه شرط آن طهارت واقعى نيست استعمال كند، لازم نيست به صاحبش بگويد؟ آيا اينجا حق الناس مطرح نيست؟

جواب: بسمه تعالى -حق الناس نيست و راضى نبودن صاحب مال اثرى در حكم مزبور ندارد، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -