انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 سؤال 32 : لطفاً نظر خود را در مورد تعزيه اي كه با شرائط ذيل خوانده مي شود و مرسوم محل مي باشد مرقوم فرمائيد تا به آن عمل شود؟

1 _ از طبل و شيپور و سائر ادوات طرب انگيز هيچ گونه استفاده نمي شود،

2 _ تعزيه را با صداي ساده كه غنا به آن گفته نمي شود مي خوانند.

3 _ اجتماع مرد و زن به صورتي است كه زنها و مردها جداگانه و با فاصلهٔ پنجاه متر از هم مي نشينند.

4 _ كسي كه نسخهٔ زنانه را مي خواند فقط عباد به دوش دارد و يك دستمال سياه به سر مي پيچد.

5 _ اشعار معمولي به زبان محلي (كه در اغلب مجالس مرسوم است) خوانده مي شود.

6 _ مزاحم وقت نماز و روضه خواني و مانع وعظ نيست و خواننده هم اهل محل است.

جواب: با خصوصيات مذكوره اشكالي ندارد.

سؤال 33 : از زمانهاي گذشته در دهات مرسوم و متدوال بوده كه در ايام محرم به عناوين مختلفه اقامهٔ عزاداري و سوگواري نموده و مي نمايند، مثلاً با زبان حال، شرح حال حضرت عباس و امام حسين (ع) و گفتگوهاي بين آنان را( طبق اخبار واقع شده ) به معرض نمايش قرار مي دهند، آيا اين كار شرعاً صحيح است يا خير؟

جواب: تعزيه خواني اگر مشتمل بر محرمت شرعيه و موجب اهانت به مقدسات و شعائر مذهبي نباشد مانعي ندارد ، ولي بهتر است مجالس عزا بر پا نموده و روضه خواني نمايند.

در مور زنجير زني كه منجر به سياه  شدن و يا مجروح شدن بدن مي شود، و همچنين غالباً پشت پيراهن افراد باز است و بيشتر در خيابان و معابر عمومي ظاهر مي شوند، نظر شريف شما چيست؟

جواب: مانعي ندارد، مگر اينكه موجب ضرر فاحش بر بدن شود.

سؤال 35 : از سالها و قرنها پيش در شوشتر مرسوم بوده كه در ايام عزاداري امام مظلوم اروحنا فداء دسته هاي سينه زن تمام محلات ( با بودن زنها) لخت شده و در مساجد و محافل و در خيابانها با حضور علماء به راه افتاده و تا امامزاده ها و منازل علماء نيز مي رفته اند، ولي اكنون بعضي در شوشتر و دهاتهاي آن شايع كرده اند كه چون زنها مي آيند لخت شدن مردان حرام است، و بايد با لباس سينه بزنند، عده اي از مردم هم باور كرده اند. لطفاً بفرمائيد آيا برهنه شدن مردان با حضور زنان عيبي دارد يا خير؟

و آيا حفظ اي شعار مهم بر هر كس لازم است يا خير؟

جواب: مانع ندارد، و زنها نبايد به بدنن مرد أجنبي نظر كنند.

سؤال 36 : سنواتی است که بیست شب اول محرم الحرام مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء به طور معمول انجام می گیرد، و سه شب هم اطعام برگزار می شود، آیا اجازه می فرمائید کلیۀ مخارج مراسم به حساب شمارۀ 100 یا یا 200 واریز و یا به مصارف خانوادۀ شهداء و مجروحین انقلاب برسد؟و یا اینکه باید مراسم سوگواری بر حسب معمول اجراء شود؟

جواب:مراسم سوگواری سید مظلومان ترک نشود

سؤال37:اخیراًمشاهده می شود بعضی به اسم مسلمان آگاه و مسؤول از آوردن پرچم و نخل و علامات و طوق و جریده در مراسم سوگواری خامس آل عبا و ائمۀ اطهار (ع) به عنوان اینکه خرافا و بدعت است ممانعت نموده، و همچنین به سینه زنی، زنجیر زنی، شبیه خوانی و تعزیه خوانی ایراد می گیرند، آیا به نظر حضرت عالی موارد مذکور شرعاً جائز و در مراسم مذهبی و شعائر سنتی کما فی الساب باید اجراء گردد یا خرافات و خلاف شرع است که باید ترک شود؟

جواب: در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد؛ اگر چه روضه خوانی بهتر است. و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

سؤال 38 : آیا قمه زدن در عزای حضرت امام حسین (ع) جائز است یا نه؟

جواب: اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولی در این زمان این همل نشود.

سؤال 39 : نظر مبارک خود را در مورد خواندن دعاهای کمیل ، ندبه، سمات، زیارات عاشورا و جامعه، عزاداری حضرت امام حسین (ع) ( از قبیل نوحه خوانی، سینه زنی و غیره)مرقوم فرمائید تا رفع ابهام و شبهه از دسائس مغرضین شود، و نیز شیعیان راستین اغفال نشوند؟

جواب: خواندن ادعیۀ مأثوره و عزاداری برای حضرت سید الشهداء از افضل قربات و آدم ساز است.

سؤال 40 : از صد سال قبل و یا بیشتر در محل ما تعزیه بر پا می داشتند ( به این ترتیب که صحنۀ کربلا را به نمایش می گذاشتند ، مثلاً یکی در نقش شمر و یکی در نقش امام حسین (ع) ) حال با توجه به اینکه من نذر کرده ام تعزیه بخوانم آیا اشکال دارد یا خیر؟

جواب: شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانع ندارد ولی بهتر است به جای آن روضه بخوانند.

سؤال 41 : نوحه سرائی حضرت سید الشهداء (ع) به وسیلۀ مداحان اهل بیت و گرفتن پول و اعانات و نذورات در مقابل آن چه حکمی دارد؟

جواب: نوحه سرائی در مجالس عزای حضرت سید الشهداء(ع) از اعظم قربات است، و دریافت تبرعات و اعانات و نذورات مربوط به این کار مانع ندارد.

سؤال 42 : قمه زنی و سینه زدن با بدن برهنه در انظار عمومی چه حکمی دارد؟

جواب: در شرائط و اوضاع کنونی از قمه زدن خودداری شود، و عزاداری و سینه زدن مانعی ندارد.

سؤال 43 : شایع نموده اند که روضه خواندن و مسأله گفتن بعد از انقلاب فائده ندارد، و تا انسان معنای نماز و قرآن را نداند نباید خوانده شود! لطفاً نظر خود را در این زمینه بیان فرمائید؟

جواب: نماز باید خوانده شود هر چند معانی آن را نداند، و روضه خوانی و بیان مسائل لازم است.

سؤال 44 : شبیه خوانی یا تعزیه بر ÷اکردن و به نقش امام و فرزندان و یاران او در آمدن جائز است یا خیر؟

جواب: شبیه در آوردن و تعزیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد مانع ندارد، ولی بهتر است به جای آن روضه بخوانند، بلکه اگر وهن بر مذهب باشد باید ترک شود.

سؤال 45 : آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سید الشهداء (ع) جائز است یا نه؟

جواب: اگر از آلات لهو لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد.

سؤال 46 : آیا جائز است در مراسم عزاداری امام حسین (ع) مردها با حضور زنها لخت شده و عزاداری نمایند؟

جواب: اشکال ندارد مگر در صورتی که مفسده داشته باشد، و بر زنها واجب است از نگاه کردن به بدن نا محرم اجتناب نمایند.

سؤال 47 : شبیه خوانی در ماه محرم و به نقش امام و فرزندانش در آمدن چه صورت دارد؟

جواب: شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات نباشد و موجب وهن مذهب نشود اشکال ندارد، و بهتر است به جای آن روضه بخوانند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -