سؤال1057- اگر ذابح شيعه است ليكن پاىبند به مراعات شروط نيست از روى تهاون آيا جايز است اكل ذبيحه او؟
جواب: اگر بدانيم ترك نمودن او شروط را، جايز نيست اكل آن و اگر ندانيم جايز است.
سؤال1058- آيا حلال است گوشت گوسفندى كه مخالف ذبح كرده با اينكه مراعات استقبال به قبله نمىكنند در حال ذبح و غير آن از بقيه شرايط، آيا حكم مشتبه را دارد يا غير مشتبه؟
جواب: حلال است و حكم مشتبه را ندارد.
سؤال1059- آيا حضرت عالى چنين گوشتى را مىخوريد با اينكه مذبوح روى به قبله ذبح نشده؟
جواب: بله ما مىخوريم و حلال است، و موضوع استقبال به ذبيحه حكم آن منوط است به عقيده ذابح، پس اگر به نظر او لازم نيست ضرر به حليت ذبيحه نمىزند
سؤال1060- بعضى از قصابها تقليد مىكنند كسى را كه شرط مىكند استقبال به محل ذبح را فقط، و اين پيش خودشان صحيح است به جهت تقليدشان، حال تكليف آنهايى كه تقليد مىكنند كسى را كه شرط مىكند استقبال را به تمام ذبيحه، آيا حلال است براى اينها؟
جواب: مانعى ندارد از خوردن آن در اينجا مسئلهاى در منهاج الصالحين كتاب معاملات مسئله 1674 هست مراجعه گردد.
سؤال1061- در منهاج جلد دوّم صفحه (328) چاپ بيستم فرمودهايد شرط اوّل از شروط ذباحت استقبال به ذبيحه است حال ذبح نمودن به اينكه تمام اعضاى حيوان و محل ذبح او به سوى قبله باشد، پس اگر اخلال بزند به آن عالماً عامداً حرام مىگردد، و ما جماعتى هستيم رفتيم قصاب خانه كه در قطر موجود است و آن يك قصاب خانه ملى است و طورى آن را ساختهاند كه ذبيحه فقط محل ذبح به سوى قبله است غير ساير اعضاى حيوان و اعضاى حيوان به سوى شمال است، وقتى به آنها مسئله را گفتيم، گفتند مىدانيم وليكن اين طور راحتتر است، پس آنها مخالفت شرط نمودهاند رأى حضرت عالى در اين مسأله چيست؟
جواب: حلال نيست خوردن آنچه كه ذكر شد.
سؤال1062- اگر شروع كند ذابح يا نحر كننده در ذبح قبل از اينكه بسم اللّه بگويد به كمى يا شروع در ذبح و بسم اللّه با هم بود، اين ذبيحه چه حكمى دارد؟
جواب: ضرر ندارد و مادامى كه از ذبح فارغ نشده باشد و هنوز اوداج اربعه را قطع نكرده باشد.
سؤال1063- ذبيحه را اگر عمداً بسم اللّه نگويند يا عمداً رو به قبله ننمايند حرام است، آيا فعل حرام است يا ذبيحه هم حرام است و بر فرض حرمت نجس هم مىباشد يا پاكست؟
جواب: در فرض مذكور ذبيحه هم حرام است و هم نجس، و شرعاً ميته است و حكم ميته را دارد.
سؤال1064- گاهى است حيوانى مريض است و قبل از ذبح آن يا در حين ذبح زنده بودن آن معلوم است ولى بعد از ذبح حركتى از ذبيحه ديده نمىشود يا چون استعجال در ذبحش مىشود به واسطه استعجال يا تاريكى محل التفات به حركت بعد از ذبح نمىشود يا خون معمولى از او نمىآيد، مستدعى است كه راجع به حركت و خون در ذبيحهء مريض جوابى بفرمائيد.
جواب: در مفروض سؤال اگر يقين به حيات در حال ذبح باشد حاجت به حركت گوش يا دُم نيست، و الّا بدون احراز آن محكوم به حرمت است، و با آمدن خون معمولى آنچه معمول حيوان مريض باشد اگر بيايد كافى است. واللََّه العالم.
سؤال1065- بنا به اظهار بعض اهل خبره حيوان مريض بعد از قطع نخاع آن حركتى از او مشاهده مىشود بنابر اين جمع بين اين مطلب و مسئله شماره رقم 24 از كتاب ذباحه منهاج الصالحين چگونه است.
جواب: هر گاه به ذبح قطع نخاع شود حرام است خوردن آن على الاحوط چه حركت بكند بعد از آن و يا نكند و اين موضوع مربوط به قسمت لزوم حركت در موارد شك در حيات حيوان نيست. واللََّه العالم.
سؤال1066- سر حيوانى به واسطه افتادن آهن و غيره از بدن جدا گرديده يا ذبح كننده خطا كرده و از ما فوق جوزه ذبح كرده و سر را جدا نموده ولى حيوان هنوز در حال حركت است اگر از بقيهء گلو اوداج أربعه را با حفظ شرايط لازمه ذبح كننده حلال مىشود يا نه؟
جواب: در فرض مزبور با جدا شدن سر قبلاً، ديگر قابل تذكيه نيست، واللََّه العالم.
سؤال1067- كسى كه سر مرغ را نزد، ذبح عمداً جدا كرده گوشت او چه حكمى دارد؟
جواب: جايز است خوردن گوشت او.
سؤال1068- در توضيح مرقوم فرمودهايد سر حيوان را قبل از ازهاق روح از بدن جدا نكنند اگر اين عمل را عمداً انجام دادند آيا ذابح خطاكار است و يا اينكه ذبيحه و گوشت حرام مىشود؟
جواب: بلى ذبيحه اگر غير از طيور است احتياط واجب در ترك خوردن آن گوشت است ولى در طيور حرمت اكل نيست.