انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل میت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
احکام غسل ( آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله)
احکا م غسل میت
غساله بدن میت در هنگام غسل
سؤال: آیا غساله اى که در زمان غسل مستقیماً از بدن میّت ترشّح مى کند نجس است.
پاسخ: آرى نجس است، مگر این که متصّل به آب لوله کشى باشد.
حکم کسی که مقداری از اعضایش هنگام غسل شسته نمی شود
سؤال: میّتى که خون زخم او را با پلاستیک و یا چیز دیگرى قطع کرده اند و مقدارى از اعضایش هنگام غسل شسته نمى شود، آیا تیمّم تنها کافى است؟ یا باید اوّل غسل بدهند و بعد تیمّم کنند؟ آیا باید غسل را با آب لوله کشى انجام بدهند یا با آب قلیل نیز صحیح است؟
پاسخ: فقط او را غسل دهند و با آب لوله کشى بى اشکال تر است.
پاک بودن میت مسلمان پس از غسل
سؤال: آیا میّت پس از غسل طاهر مى شود؟
پاسخ: بعد از تمام شدن سه غسل، بدن میّت مسلمان طاهر مى شود.
جواز تیمم کسی که نمی توان او را غسل داد
سؤال: شخصى در اثر تصادف با ماشین مى میرد، سر و صورت او بر اثر جراحات وارده خون مى آید و نمى توان جلوى خون را گرفت، آیا مى توان عوض هر سه غسل، او را تیمّم داد؟
پاسخ: آرى مى توانند او را تیمّم دهند، بجاى هر غسل یک تیمّم.
حکم طهارت اشیائی که میت را با آن غسل می دهند
سؤال: بدن میّت قبل از اتمام غسلهاى سه گانه نجس است، کسى که میّت را غسل مى دهد، یا ظروف و وسایلى که استفاده مى کنند نجس مى شود؛ فقها مى فرمایند: «بعد از تمام شدن غسلها میّت طاهر مى شود و نیز دست و لباس غسل دهنده و ظروف و وسایلى که مورد استفاده قرار گرفته به حکم تبعیّت طاهر مى شود» آیا افرادى که تماشا مى کنند، ظروفى که مورد استفاده نبوده و لباسهائى که به دیوار آویزان بوده و آب به آنها ترشح شده نیز طاهر مى شوند؟
پاسخ: اشیائى را که ذکر کردید مشمول تبعیّت نیست؛ ضمناً توجّه داشته باشید که غیر از دست و محلّى که میّت را بر آن مى شویند و لباس خود میّت (چنانچه با لباس او را غسل دهند)، پاک شدن بقیّه، که ذکر کرده اید، محلّ اشکال است.
ترشح آب قبل از اتمام غسل میت
سؤال: بعد از غسل سدر و کافور و قبل از غسل با آب خالص، قطراتى که از بدن میّت ترشح مى کند پاک است یا نجس؟
پاسخ: تا اغسال سه گانه تمام نشود میّت پاک نمى شود.
فراموش شدن یکی از غسلهای میت
سؤال: اگرسهواً به میّت یکى از سه غسل که دادن آن واجب است داده نشود حکمش چیست؟
پاسخ: درصورتى که مستلزم هتک حرمت میّت نشود جایز است که قبر را نبش کنند و میت را خارج نمایند و غسل را تکمیل کنند ولى این کار واجب نیست.
غسل و نماز میت خنثی
سؤال: شخصى دارفانى را وداع کرده و معلوم نیست مرد است یا زن، وضعیّت نماز این فرد و همچنین غسلش چگونه است؟
پاسخ: اگر منظور خنثى است لازم است محارم او را غسل دهند و اگر محرمى نباشد هر یک از زن و مرد مى تواند او را غسل دهد و در نماز عمل به احتیاط مى کنند.
غسل و کفن قاتل محکوم به قصاص
سؤال: آیا تجهیز شخصى که محکوم به قصاص نفس گردیده، قبل از قصاص لازم است یا تغسیل و تکفین بعد از قصاص نیز بلامانع است؟
پاسخ: لازم است قبلا باشد.
غسل میتی که بدنش متورم شده
سؤال: شخصی در آب خفه شده و مدتی در آب مانده و بدنش متورم شده، در رابطه با غسل او چه باید کرد
پاسخ: 3ـ در صورت امکان به همان شکل وی را غسل می دهند و اگر ممکن نیست تیمم می دهند
غسل فرد دو جنسی
سؤال: سلام علیکم محضر شریف حضرت آیت الله دامت برکاتهم.
غسل دهنده جنازه فرد دو جنسی(خنثی)چه کسی باید باشد,مرد یا زن؟نحوه وکیفیت کفن نمودن آن چگونه و توسط چه کسی باید باشد؟و بطور کلی شرایط استثنائی در تغسیل و تکفین کودک دو جنسی از چه سنی واجب است مراعات شود.
پاسخ: هم مرد می تواند و هم زن ولی در هر حال باید او را از روی لباس غسل دهند.
فلسفه غسل میت
سؤال: ۱- غسل میت قبل از خاک سپاری به چه دلیل است؟
پاسخ: نوعی احترام انسان با ایمان است و کنایه ای است از اینکه خدا را با پاکی ملاقات کند.
غسل میت زنی که در حال حیض فوت نموده
سؤال: اگر زنی در حال حیض فوت کند وظیفه درباره غسل او چیست؟
آیا باید در هنگام غسل میت، نیت غسل حیض هم کرد؟ اگر زن دفن شده باشد وظیفه چیست؟
پاسخ: جز غسل میت چیزی لازم نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -