انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
احکام غسل ( آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله)
وظیفه کسی که مدتی طولانی غسل را اشتباه انجام داده
سؤال: شخصى 35 سال در غسل کردن، اوّل سمت راست بدن و سپس سمت چپ و در مرحله سوم سر و گردن را غسل داده و با همین وضع حج رفته و نماز خوانده و روزه گرفته است، اکنون چه وظیفه اى دارد؟
پاسخ: نمازهاى خود را باید تدریجاً و بطورى که به زحمت نیفتد قضا کند؛ ولى روزه او صحیح است و در مورد حج باید طوافها و نماز طوافها و احتیاطاً سعى و تقصیر را اعاده کند و اگر خودش قادر به انجام این کار نیست از کسانى که به حج یا عمره مى روند بخواهد تا به نیابت او تمام طواف هاى عمره و حج و نمازهاى آنها و همچنین احتیاطاً سعى و تقصیر را از طرف او بجا آورند.
چگونگی غسل کسانی که نمی توانند خودشان غسل کنند
سؤال: افرادى که به علّت قطع نخاع و یا علل دیگر نمى توانند خودشان غسل کنند و مجبورند نائب بگیرند، نایب چگونه باید این افراد را غسل دهد؟
پاسخ: باید طبق آداب غسل ترتیبى یا ارتماسى آنها را غسل دهند، یعنى در غسل ترتیبى اوّل آب را روى سر و گردن آنها بریزند، سپس طرف راست را بشویند و بعد طرف چپ را، البتّه خود آنها نیّت غسل مى کنند.
علم به وجود مانع بعد از غسل
سؤال: اگر بعد از غسل متوجه شویم که مانعی وجود داشته حکم غسل ما چگونه است؟
پاسخ: اگر در طرف چپ باشد همان محل را می شوئید و اگر در طرف راست باشد آن محل و مابعد آن را می شوئید و همچنین اگر در سر و گردن باشد.
استفاده بیش از حد آب در غسل
سؤال: آیا ریختن آب زیاد براى غسل ضرر دارد و آیا کسى که عرق زیادى کرده است قبل از شستن عرقهایش غسل او صحیح است؟
پاسخ: آب زیاد ضررى به غسل نمى زند ولى اگر اسراف باشد مقدار اضافى حرام است اما عرق بدن اگر باعث مضاف شدن آب نشود اشکال ندارد هر چند بهتر این است که اوّل عرق را بشوید بعد غسل کند.
کسی که همواره اجزاء منی از او خارج می شود
سؤال: کسى که همواره موقع ادرار اجزاى منى هم از او بیرون مى آید و امید خوب شدن نیز ندارد آیا مى تواند تیمّم کند و اعمالش را انجام دهد؟ چون فرض بر این است که غسل جنابت به صورت همیشگى براى او زیان غیرقابل جبران جسمى دارد.
پاسخ: در فرض مسأله احتیاط واجب آن است که به مقدارى که ضرر ندارد غسل کند و در مواردى که ضرر دارد تیمّم جایز است ولى وضو را نیز احتیاطاً بگیرد این در صورتى است که ذرّات منى در بول مستهلک نشود، ولى اگر مستهلک شود احتیاج به غسل نیست همچنین اگر شک داشته باشد که آن ذرّات منى است یا رطوبتهاى چسبنده دیگر که از انسان احیاناً دفع مى شود غسل ندارد.
نحوه غسل کسی که تمام پای او گچ گرفته شده
سؤال: کسی که تمام پای او گچ گرفته شده و جنب شده است، غسل بر او واجب است یا تیمم یا هر دو ؟ و آیا می تواند داخل مسجد شود یا خیر ؟
پاسخ: غسل جبیره کند و بنابر احتیاط تیمم نیز بنماید و بعد از انجام وظیفه می تواند به مسجد نیز برود.
انجام غسل های احتمالی به نیت «ما فی الذمه»
سؤال: ایا میتوان بدون توجه به آن که به چه دلایلی غسلی بر گردن ما واجب شده و یا چند غسل بر گردن داریم ، به نیت "هر آنچه بر گردن داریم" غسل نماییم؟ و آیا چنین غسلی کفایت میکند از هر آنچه که نیاز به غسل دارد، حتی آنهایی که در هنگام غسل متوجه آنها نبوده ایم؟
پاسخ: آری، به نیت «مافی الذمه» بجا می آورد و صحیح است.
طریقه غسل جبیره ای
سؤال: آیا غسل جبیره اى با وضوى جبیره اى تفاوت دارد؟
پاسخ: غسل جبیره اى مثل وضوى جبیره اى است; ولى تا ممکن است باید غسل را ترتیبى به جا آورد، بنا بر احتیاط واجب.
آگاهی از مضر بودن آب پس از غسل یا وضو
سؤال: اگر یقین داشت آب برایش ضرر ندارد و وضو گرفت و غسل کرد، ولى بعد فهمید آب برایش ضرر داشته، وظیفه اش چیست؟
پاسخ: احتیاط واجب آن است که تیمّم کند و اگر نماز خوانده اعاده نماید.
حکم پوست های چرک هنگام غسل
سؤال: چند روزی است که کف پایم پوست هایی چرک درست می شود آیا برای غسل لازم است که آن ها را رفع کنم ؟ و در صورتی که رفع آنها به سختی انجام شود تا چه چقدر سعی بر پاک کردن آن داشته باشم؟
پاسخ: در صورتیکه از پوست هایی است که جزء بدن محسوب می شود رفع آن لازم نیست و کافی است آن را بشویید.
حکم خون مردگی زیر ناخن پا هنگام غسل
سؤال: طریقه غسل کردن در زمانی که خون مردگی زیر ناخن پا وجود دارد و قابل خارج کردن نیست اما آب به آن می رسد چگونه است؟
پاسخ: باید روی آن چسبی بچسبانند سپس غسل کنند.
شک در جزء ظاهر یا باطن بودن در غسل
سؤال: اگر شک کنیم که جزیی از بدن در غسل جزو باطن است یا ظاهر چگونه عمل کنیم؟
پاسخ: احتیاط آن است که آن را بشویید.
ترک مستحبات نماز برای انجام غسل یا وضو در تنگی وقت
سؤال: در رساله توضیح‏المسائل که مى‏فرمایید اگر انسان به قدرى وقت دارد که مى‏تواند وضو بگیرد یا غسل کند و نماز را بدون کارهاى مستحبى آن مثل اقامه و قنوت بخواند، باید غسل کند یا وضو بگیرد بلکه اگر به اندازه سوره هم وقت ندارد مى‏تواند آن را ترک کند و با وضو نماز بخواند آیا منظور وضو و غسل است یا تنها وضو؟
پاسخ: به قرینه عبارت بالا غسل و وضو هر دو است چون اثر هر دو یکى است

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -