سؤال: آیا اگر افراد بدون شرطبندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شدهاند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفریح چه حکمى دارد؟؟
جواب: بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود، بهطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.
سؤال: آیا استفاده از ورقه هاى پاسور در صورتى که براى بازىهاى فکرى محض که بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است؟ بازى با ورقه هایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکلها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مىشود و در عین حال استفاده از آنها براى شرطبندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
جواب: بازى با ورقه هایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جایز نیست ولى بازى با ورقه هایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرطبندى اشکال ندارد.
و بهطور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جایز نیست.
و بازى با هر وسیله اى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.
سؤال: بازى باگردو و تخم مرغ و چیزهاى دیگرى که شرعاً مالیّت دارند، چه حکمى دارد؟ آیا این بازىها براى کودکان جایز است؟
جواب: اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چیزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمىشود. ولى اگر بازى کنندگان غیربالغ باشند شرعاً مکلّف نبوده و تکلیفى ندارند، هرچند که مالک چیزى که مى برند نمى شوند.
سؤال: آیا شرطبندى با پول یا غیر آن در بازى با غیر آلات قمار جایز است؟
جواب: شرط بندى در بازى جایز نیست هرچند بازى با غیر آلات قمار باشد.
سؤال: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمى دارد؟
جواب: اگر بازی بین دو نفر باشد حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی می کند در صورتی که مفسده ای بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد..
سؤال: بازى با «أنو» چه حکمى دارد؟
جواب: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جایز نیست هرچند بدون شرط بندى باشد.
سؤال: اگر بعضى از وسیله هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر دیگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آیا بازى با آنها جایز است؟
جواب: باید عرف هر دو مکان رعایت شود به این معنى که اگر آن وسیله ها در یکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است.