انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سوال15:وضع بازي بليارد از لحاظ شرعي چگونه است؟

جواب:هرچه كه از آلات قمار محسوب باشد با آن حرام است.

سوال16:آيا در خيابان ها جلو مغازه ها كه جوانها يا بچه ها فوتبال دستي بازي مي كنند ويك نوشابه يا يك بستني مي برند چه حكمي دارد؟آيا قمار محسوب ميشود يا نه؟

جواب:در فرض مسأله جايز نيست وقمار محسوب مي شود.

سوال17:بيشتر اوقات مشاهده مي شود كه بعضي در مسابقات فوتبال ،واليبال،بخصوص پينگ پنگ،مبلغ 40يا50 تومان پول مي سپارند وروي آن شرط بندي مي كنند وهر گروه يا تيمي كه برنده مي شود،با آن پول ميوه يا شيريني خريداري كرده ومي خورند،آيا اين بازي حكم قمار دارد يا خير؟

جواب:اگر پولي برد وباخت مي شود،در حكم قمار وحرام است.

سوال 18:بازيهاي سرم كننده ولي بدون شرط بندي ،مانند سطرنج وتخته نرد وغيره چگونه است؟

جواب:بازي با آلات قمار مطلقاًحرام است.

سوال19:ورزشي كه در آن برد وبا خت مطرح است مثل مسابقات فوتبال ،واليبال،كشتي و....چه صورتي دارد آيا حلال است يا حرام؟

جواب:اگر براي برنده چيزي مقرّر كنند حرام است.

سوال20:حل جدول كه هم اكنون در اغلب نشرّيات وكتب چاپ مي گردد چه حكمي دارد؟

جواب:اشكال ندارد.

سوال1:آيا در اسلام شطرنج حرام است؟

جواب:حرام است.

سوال2:اگر شطرنج بدون پول باشد آيا باز هم حرام است؟

جواب:حرام است.

سوال21:اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را بكلي از دست داده باشد وجون امروزه تنها به عنوان يك ورزش فكري ازآن استفاده گردد بازي باآن چه صورتي دارد؟

جواب:بر فرض مذكور اگر برد وباختي در بين نباشد اشكال ندارد1.

سوال22:آيا اين پاسورهائي كه چاپ شده ودر دسترس بچه ها قرار گرفته است ونام اينها را پاسور اسلامي گذاشته اند كه بعضي ها مي گويند اين پاسورها خوب است وبعضي مي گويند اين همان پاسورهاي سابق است كه با شكل وظاهر ناپسند بود ولي شكل آن را عوض كرده اند بازي كردن با اينها چه صورتي دارد؟

جواب:اگر با پول برد وباخت مي شود حرام است واگر بدون پول است ومحرز نيست كه از آلات قمار است مانع ندارد اگرچه احتياط مطلوب است.

سوال23:اگر در يك بازي كه طرفين بر سرآن شرط بسته اند شخص بدون شرط شركت نمايد جايز است؟

جواب:جايز نيست.

سوال24:آيا بازي كردن با بعض وسائلي كه هم اكنون در مغازه ها به فروش مي رسد ودر بازي با آنها برد وباخت هم هست جايز است يا نه؟

جواب:اگر قرار برد وباخت چيزي هست حرام است،وهمچنين اگر ازآلات قمار باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -