انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام بانوان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

احکام بانوان(استفتائات حیض، استحاضه، نفاس)

آیت الله صافی مدظله

[1] سؤال55: آیا بعد از انجام غسل احتیاجی به وضوء گرفتن برای نماز هست یا خیر؟
 پاسخ: در غسلهای واجب غیر از غسل استحاضه متوسطه و کسیره که مربوط به خانمهاست، گرفتن وضوء برای نماز واجب نیست و درغسلهای مستحب نیز با شرحی که در مسأله 645 در رساله ذکر کرده‏ایم گرفتن وضوء برای نماز واجب نیست.
[2] سؤال56 : آیا زن که در عادت ماهیانه است می‏تواند به مجالس سخنرانی و موعظه (دعا) و حتّی نماز جماعت و جمعه برود و به خطابه گوش دهد امّا نماز نخواند و کنار بنشیند؟
پاسخ: در غیر مسجد می‏تواند بنشیند و گوش بدهد.
[3] سؤال57: خانمی که برای جلوگیری از حاملگی از دستگاه آی یودی یا قرص استفاده می‏کند اگر دراین حالت خونریزی یا لک بینی داشته باشد وظیفه چیست؟
پاسخ: در صورتی که یک دفعه چند ساعت یا چند دقیقه‏ای باشد یا ابتدا و انتهای آن کمتر از سه روز باشد حیض نیست و استحاضه است ولی اگر سه روز یا بیشتر باشد و مصادف با ایام عادت باشد حیض است و احکام هر دو از حیث غسل و وضوء و...در رساله مذکور است.
[4] سؤال 78 - زنی که 50 سال او تمام شده (یا سیده‏ای که 60 سال او تمام شده) اگر با مصرف داروهای هورمونی که متداول است و پزشکان بعد از یائسگی تجویز می‏کنند خونریزی با مشخصات حیض پیدا کند آیا این خونریزی حیض محسوب می‏شود یا استحاضه است؟
پاسخ: بعد از یائسگی خونی که زن می‏بیند استحاضه است گرچه صفات خون حیض را داشته باشد.
[5] سؤال 79 - گاهی 8 روز و گاهی 6 روز خون می‏بینم آیا در مدتی که 8 روز خون می‏بینم (در آن دو روز) هم حیض حساب می‏شود یا نه؟
پاسخ: در فرض سؤال کل 8 روز حیض است.
[6] سؤال 80 - عدّه از خانم‏ها جهت جلوگیری از بارداری قرص 4جلوگیری از حاملگی مصرف می کنند و دراثرمصرف آن قرص عادت ماهانه ایشان قطع می‏شود لذا مادامیکه بایست در آن ایام بالخصوص می‏دید حالا نمی‏بیند، درایام ماه مبارک رمضان درآن روزهاکه عادت این خانم است و خون نمی‏بیند حکم روزه و نمازش چیست و آیا می‏تواند آن اعمال که در ایام عادتش حرام بود انجام بدهد از قبیل مس قرآن و مسجد رفتن و همبستر شدن با شوهرش و غیره یا خیر؟
پاسخ: در فرض سؤال نماز و روزه او صحیح است و چیزهائی که بر حائض حرام است بر وی حرام نمی‏باشد.
[7] سؤال 81 - یکی از راههای جلوگیری از انعقاد نطفه این است که ابزاری در دهانه رحم نصب می‏کنند که این عمل موجب خونریزی می‏شود و ممکن است این خونریزی مدت زیادی طول بکشد با توجّه به اینکه این خونریزی عمدی می‏باشد آیا حیض محسوب می‏شود و به طور کلی این عمل جایز است یا خیر؟
پاسخ: اگر مستلزم عمل حرامی باشد، جایز نیست و خونی که بیرون می‏آید در صورتی که نشانه‏های حیض داشته باشد، حیض محسوب می‏شود. 

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -