انهار
انهار
مطالب خواندنی

نيـابت از ميّـت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: اگر فيش حج متوفي به مبلغ زيادي در بازار خريداري مي‎شود، و به كمتر از آن مبلغ، مي‎توان براي حج ميّت نايب گرفت، آيا مي‎توان از آن فيش براي رفتن به حج استفاده كرد، در حالي كه مازاد قيمت آن متعلق به ورثه است و در صورتي كه ميّت وارث صغير داشته باشد، چطور؟

پاسخ: نايب گرفتن براي متوفي به كمتر از مبلغ ارزش و فروش فيش حج متوفي مانعي ندارد و زائد بر مبلغي كه صرف استيجار حج شده متعلّق به ورثه است و از خود فيش هم جهت استيجار با توافق ورثه مي‎شود استفاده كرد بلي چنانچه متوفي ورثه صغير داشته باشد، بايد حق او ملاحظه شود.

سؤال: شخصي‎بعد از آن‎كه از دنيا رفته‎است ورثه‎اش متوجه‎شدند اموال زيادي داشته و با آنكه مستطيع بوده حج نرفته است با توجه به اينكه وصيّتي هم نسبت به انجام نداشته آيا بر ورثه لازم است از طرف او حج بجا آورند؟

پاسخ: در فرض سوال، بر ورثه واجب است براي او حج بجا بياورند و يا استيجار كنند.

سؤال: شخصي‎در زمان حياتش براي زيارت‎مكه پول ريخته بود وثبت‎نام كرده بود زماني كه نوبتش رسيد مرحوم شده و در زمان حياتش زنش مرحوم شده بود و زن ديگري اختيار كرده از زن دومش هم دختري دارد حالا اگر فرزند بزرگش بخواهد زيارت را بجاي آورد زن شخص مرحوم مي‎گويد من راضـي نيستم بايد يك هشتم پول به من بـرسد و اگـر چنانچه يكي از پسرانش هم بخواهد زيارت را بجا آورد بايد تمام خرج و مخارج از ارثيه مرحوم باشد يا‎نه؟

پاسخ: در فرض سوال، اگر شخص مذكور قبل از اينكه نام نويسي كند مستطيع و حج بر او واجب شده بوده بايد براي او حج استيجار شود و مخارج آن از اصل تركه برداشته مي‎شود و هيچ يك از ورثه نسبت به آن حقي ندارند و اگر در همان سال نام نويسي مستطيع شده و وصيتي هم نسبت به حج نكرده چنانچه ورثه بخواهند براي او حج بگيرند بايد با رضايت همه و از جمله همسر متوفي باشد و هر كس راضي نبود بايد سهم الارث او از قيمت فيش به او داده شود.

سؤال: در زماني كه حج رفتن با قيمت و مبلغ كمي انجام مي‎شد ما احتمال مي‎دهيم ايشان مي‎توانسته ولي اقدام ننموده آيا تدارك حج فوت شده لازم است و آيا قبل از تخميس اين پول يا بعد از تخميس بايد باشد، با توجه به رضايت كامل جميع وراث كه همگي كبير هستند؟

پاسخ: در صورتي كه شك در استقرار حج بر ذمّه او داريد چيزي بر شما نيست بلي اگر بخواهيد تبرّعاً حج بلدي يا حج ميقاتي استيجار نماييد، خير و احسان به اوست ولي از خمس كه به او تعلّق گرفته نبايد چيزي كسر شود.

سؤال: شخصي در عام استطاعت مالي براي رفتن به حج ثبت‎نام كرده و قبل از اينكه نوبت حج او برسد فوت مي‎كند آيا در صورت عدم وصيّت بر ورّاث واجب است براي اين شخص نائب بگيرند يا نه؟

پاسخ: در فرض سوال، كه وجوب حج به ذمّه او مستقر نشده بوده استنابه واجب نيست.

سؤال: شخصي فوت نموده قبلاً وجوهي پرداخت و در نوبت حج قرار گرفته امسال نوبت حج آن مرحوم است آيا فرزند ايشان مي‎تواند بجاي پدر و به نيابت از ايشان اعمال حج را بجا آورد يا خير ـ توضيحاً اينكه سهم الارث ايشان به صورت ملكي است كه هنوز تقسيم نشده و در اختيارشان نيست؟

پاسخ: در فرض سوال، چنانچه متوفّي قبلاً به حج نرفته و حج هم بر او مستقر بوده واجب است براي او حج استيجار شود و ورثه مي‎توانند به مقدار استيجار حج ميقاتي از اصل مال بردارند و اگر ورثه راضي به حج بلدي باشند اشكال ندارد بلي اگر صغير داشته باشد در صورت استيجار حج بلدي نمي‎توانند چيزي از مال صغير بردارند و اگر حج بر متوفّي مستقرّ نبوده و يا آن را قبلاً انجام داده فعلاً استيجار حج واجب نيست مگر اينكه ورثه راضي باشند و راجع به نيابت در حج بايد كسي نايب شود كه بتواند حج صحيح انجام دهد بنابر اين اگر فرزند متوفي مي‎تواند حج صحيح انجام دهد و خودش هم مستطيع نيست نيابت او اشكال ندارد و در صورت وجوب حج، تقسيم يا فروش ملك و استيجار حج واجب است و تأخير آن جايز نيست. بلي چنانچه فرزند بخواهد از فيش پدر براي انجام حج خود استفاده نمايد ما به التفاوت ارزش فيش و اجرت عمل نايب را به ورثه بپردازد.

سؤال: شخصي مريض بوده و ديگري براي او نذر كرده كه اگر خوب شد او را به سفر مكه بفرستد روي همين حساب فيش حج را هم خريداري كرده بودند بعد اين مريض از دنيا رفت حال اين فيش به وارث متوفي مي‎رسد و يا اينكه به آن كسي كه پول فيش را داده البته با توجه به اينكه كسي كه پول فيش را پرداخته فعلا نياز به پول دارد.

پاسخ: در فرض سوال، اگر مريض مذكور به همان مرضي كه براي خوب شدنش نذر كرده‎اند از دنيا رفته استيجار حج لازم نيست و فيش حج متعلق به كسي است كه نذر كرده و اختيار دارد كه آنرا براي خود بفروشد يا نه و اگر از آن مرض، خوب شده و امكان فرستادن او به حج بوده و مسامحه در فرستادن كرده‎اند تا مجدداً مريض شده و از دنيا رفته احتياط آن است كه كسي كه نذر كرده، كسي را به نيابت از متوفي براي حج بفرستد ولو براي انجام حج ميقاتي و مازاد بر حج ميقاتي (آنچه از قيمت فيش اضافه بماند) بخود نذر كننده مي‎رسد.

سؤال: پدراينجانب مرحوم شده‎اند، در حالي كه در زمان حيات خودشان از تمكّن مالي براي انجام فريضه حج برخوردار بودند، ولي به علت يك سري موانع مانند ثبت‎نام و... نتوانستند كه به مكه مشرف شوند آيا بر ما لازم است كه براي ايشان حج واجب را بخريم يا نيابتاً خودمان به مكه برويم يا نه؟

پاسخ: در مورد سوال، چنانچه آن مرحوم مي‎توانسته به حج برود و لو از غير طريق نام نويسي و مسامحه كرده و نرفته حج به ذمّه او مستقر شده بايد ورثه از اصل تركه جهت او حج استيجار نمايند و يا يكي از ورثه كه واجد شرايط نيابت باشد به نيابت آن مرحوم حج انجام دهد و اگر شرايط استطاعت ولو از جهت طريق موجود نبوده انجام حج براي آن مرحوم واجب نيست اگر ورثه احسان كنند و حج استيجاري كنند بسيار خوب است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -