انهار
انهار
مطالب خواندنی

نيابت معذور

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: اگر كسي در موقع عمل حج و عمره ناچار است سر خود را بپوشاند، يا زير سايه قرار بگيرد و نمي‎تواند در آفتاب باشد، چنين شخصي مي‎تواند از ديگري نيابت كند يا نه؟

پاسخ: در فرض سوالكه نايب معذور در انجام بعض محرمات احرام است، نيابت و استيجار او مانع ندارد، و كفّاره آن بر عهده خود نايب است.

سؤال: كسي كه براي حج اجير مي‎شود، اگر شرط كند كه مثلاً براي طواف نساء يا يك عمل ديگري كه نيابت بردار است نايب مي‎گيرم، آيا اين شرط نافذ است، و مي‎تواند عمل نمايد يا نه؟

پاسخ: اجير مي‎تواند براي ذبح قرباني نايب بگيرد، لكن در ساير اعمال اجير بايد شخصاً اعمال را بجاي آورد، و اگر كسي از اول معذور از مباشرت باشد، استنابه او خلاف احتياط است، و شرط مذكور نافذ نيست، و موجب بطلان اجاره است.

سؤال: در مناسك آمده است كه معذور نمي‎تواند نايب شود، معذور به چه كسي گفته مي‎شود؟ لطفاً حد آن را معين كنيد، مثلاً كسي كه نمي‎تواند نماز طواف را صحيح بخواند، يا نمي‎تواند خودش رمي جمرات كند، و يا نمي‎تواند قرباني نمايد، و يا نمي‎تواند يكي ديگر از واجبات حج را ـ اعم از اركان و غير اركان ـ انجام دهد، معذور است يا خير؟

پاسخ: در قرباني مباشرت شرط نيست، و نايب هم مي‎تواند ديگري را در قرباني وكيل نمايد، ولي كسي كه از مثل نماز طواف و رمي جمرات معذور باشد، استنابه او بنابراحتياط جايز نيست و نيابتش نيز كافي نيست.

سؤال: كسي كه احتمال قوي عقلايي مي‎دهد كه نتواند اعمال را به نحو عادي انجام دهد، و ممكن است حج تمتّع را بدل به افراد كند، آيا مي‎تواند از حج واجب نيابت كند؟ و هم چنين اگر يقين داشته باشد كه حج تمتّع او بدل به إفراد مي‎شود حكم او چيست؟ و آيا زنها كه معمولاً يكي از دو فرض گذشته درباره آنها پيش مي‎آيد، حكمشان با ديگران يكي است و يا فرق دارد؟

پاسخ: در فرض سوالاحوط ترك نيابت است.

سؤال: آيا معذورين مي‎توانند از ائمه اطهار و انبياء و يا علماء ماضين و يا پدر و مادر تبرعاً نيابتاً حج بجا آورند؟

پاسخ: اگر تبرع از حج استحبابي باشد، صحت آن بعيد نيست.

سؤال: شخصي كه قرائت و يا اذكار واجبه نمازش صحيح نيست، آيا جايز است كه نيابت حج را قبول نمايد، و بعد از اينكه خودش نماز طواف را خواند، ديگري را نيز براي نماز نايب كند يا نه؟ و بر فرض عدم جواز چون جاهل به مسئله بوده، و چنين كاري كرده، تكليفش چيست؟

پاسخ: نيابت چنين شخصي صحيح نيست، و در فرض دوم بايد از مستأجر استرضا كند، و يا وجه را مسترد دارد.

سؤال: شخصي كه قرائت و يا اذكار واجبه نمازش صحيح نيست، لكن فكر مي‎كرده است كه تصحيح نماز كار سهلي است، و در فرصتي كه قبل از حج دارد مي‎تواند قرائت نمازش را اصلاح نمايد، در هر صورت با اين گمان و يا با سهل انگاري نسبت به تكليف خود، در ميقات به عنوان نيابت محرم شده است، ولي وقت انجام نماز طواف هر چه سعي شده ولو با تلقين نتوانسته است نمازش را صحيح بخواند. بفرماييد فعلاً كه در مكّه است تكليف او چيست؟

آيا به طور قطع مقداري را كه به نيابت انجام داده باطل است، و اگر چنين است وظيفه بعدي او چيست؟ آيا واجب است به ميقات و يا ادني الحل برگردد، و براي خودش ـ اگر چه به عنوان حج استحبابي ـ محرم شود، و بدين وسيله جبران ورود به حرم را كه بدون احرام صحيح انجام داده است بنمايد، و يا چنين كاري وجوب ندارد، ولي مي‎تواند چنين كند؟

و يا با آنكه نبايد به آن حج اكتفاء شود، بايد احتياطاً آن اعمال را با همان نيّت قبلي ادامه دهد، و در مواردي كه مثل نماز طواف پيش مي‎آيد، هم خودش تا حدي كه مي تواند بخواند، و هم احتياطاً نايب بگيرد؟ و يا آنكه وظيفه‎اش اين است كه احتياطاً به ميقات برگردد، و براي عمره تمتّع به نيّت خود محرم شود، و اعمال عمره تمتّع را انجام دهد، ولي براي حج تمتّع نيّت ما في الذّمه كند، كه اگر عمره تمتّع اول صحيح است اين حج مكمل آن باشد، و اگر عمره تمتّع دوم كه براي خود انجام داده صحيح است باز اين حج بتواند آن را تكميل نمايد؟

پاسخ: در فرض سوال، صحت عمره مذكور براي منوب عنه محل اشكال است، بنابر احتياط به قصد منوب عنه محرم به احرام حج شود، و اعمال را به جاي آورد، و نسبت به اجرت مصالحه نمايند و اگر حج نيابتي حَجّة‎الاسلام يا حج واجب ديگر بوده بايد مجدداً براي منوب عنه استيجار نمايند.

سؤال: زن و يا مردي كه روز دهم و يازدهم و دوازدهم قادر به رمي جمرات نيست، ولي مي‎تواند شبها رمي جمره نمايد، و يا در روز سيزدهم قضاي هر سه روز را بجاي آورد، آيا مي‎تواند نيابت كند يا خير؟ و در صورت امكان آيا همه صور مذكوره يكسانند و يا آنكه فرق دارند؟

پاسخ: بنابراحتياط چنين شخصي را اجير ننمايند.

سؤال: افرادي كه معذورند از واجباتي كه تركش ولو عمداً مضر به حج نيست، مثل رمي جمرات در روز يازدهم و دوازدهم و مبيت به مني در شبهاي يازدهم و دوازدهم، آيا مي‎توانند اجير شوند و نيابت كنند يا نمي‎توانند؟

پاسخ: ذوي الاعذار بنابراحتياط واجب با عدم انحصار به معذور نمي‎توانند نايب شوند، حتي اگر در مثل موارد مذكور عذر داشته باشند.

سؤال: افرادي كه بعنوان آشپز يا خدمه كاروان به مكه مي‎روند و شب عيد از مشعر الحرام نصف شب به مني مي‎روند جايز است كه آنها را اجير كنند يعني پول بدهند كه به نيابت كسي عمل حج را انجام دهند يا نه چون نيمه شب از مشعر الحرام خارج مي‎شوند.

پاسخ: در فرض سوال، نيابت اشخاص مذكور را مشهور صحيح نمي‎دانند.

سؤال: يكي از خدمه كاروان نائب شده كه حج تمتّع انجام دهد و مدير كاروان به او مي‎گويد زنها را ببر در مشعر وقوف اضطراري بده و به مني ببر و او هم بُرد وقتي خواست برگردد كه خود را به مشعر برساند براي وقوف تا طلوع آفتاب اذان صبح را گفتند و يا بعد از اذان صبح به مشعر الحرام رسيد آيا حج نائب درست است؟

پاسخ: در مورد سوال، اگر در موقع قبول نيابت مي‎دانسته كه برنامه همين است كه بايد زنها را ببرد مستحق اجرت نيست ولي حجي كه بجا آورده مبرء ذمّه منوب عنه است همچنين اگر بعد از قبول نيابت اين برنامه به او پيشنهاد شده باشد در اينكه استحقاق اجرت داشته باشد اشكال است ولي حجي كه نائب بجا آورده مبرء ذمه از منوب عنه است.

سؤال: خدمه كاروانها و افرادي كه به جهتي ديگر، شب عيد قربان را در مشعر الحرام نمي‎مانند و تنها براي انجام وقوف، از اذان صبح تا طلوع آفتاب به مشعر مي‎آيند و يا وقوف اضطراري مشعر را بجا مي‎آورند مي‎توانند در حج نايب شوند يا نه؟

پاسخ: نيابت آنها مبريء ذمه منوب عنه مي‎شود ولي در صورتي استحقاق اجرت دارند كه آنها را با علم به اين حال اجير كرده باشند.

سؤال: خدمه‎اي كه از روي جهل به مسأله اجير شده‎اند، و وقوف اختياري مشعر را درك نكرده‎اند، فعلاً تكليفشان چيست، و هم چنين ساير معذوريني كه حج ناقص از اين قبيل انجام داده‎اند ـ تبرعاً يا با اجرت ـ ؟

پاسخ: اگر عذر آنان طاري نبوده، صحّت حج و كفايت آن از منوب عنه محل اشكال است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -