انهار
انهار
مطالب خواندنی

وظيـفه نـايـب

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آيا بر نايب واجب است كه حج نيابي را خودش انجام دهد، و يا مي‎تواند ديگري را اجير كند كه حج را انجام دهد؟

پاسخ: جايز نيست كه نايب، ديگري را اجير كند، مگر با اذن مستأجر.

سؤال: در حج نيابتي و عمره مفرده نيابتي طواف نساء و نماز آنرا بايد نايب از طرف خود انجام دهد يا از طرف منوب عنه؟

پاسخ: بايد به قصد منوب عنه انجام دهد.

سؤال: برنايب واجب‎است‎كه برطبق فتواي مرجع‎تقليد منوب‎عنه اعمال حج را انجام دهد، يا مطابق وظيفه خودش از تقليد يا اجتهاد، عمل نمايد؟

پاسخ: اجير بايد مطابق وظيفه خودش عمل نمايد، بلي اگر با او شرط كنند كه علاوه بر واجبات و شرايط صحت به نظر اجير، بعضي از امور لازمه به نظر منوب عنه را نيز بجا آورد، يا بعض منافيات به نظر او را ترك كند، بايد به شرط عمل نمايد.

سؤال: نايب چند ماه قبل از حج به بلد منوب عنه مي‎رود، و به عنوان نيابت حج حركت مي‎كند، و به وطن خودش يا محل ديگري مي‎رود، و در ماه ذي حجه كه عازم حج مي‎شود، ديگر به بلد منوب عنه نمي‎رود، كافي است يا نه؟ و چه وقت بايد برود؟

پاسخ: در فرض مذكور كافي است.

سؤال: در سالهاي اخير به طور معمول ذبح در مني ممكن نيست، آيا لازم است نايب خود را به زحمت انداخته، و از طرق غير معمول كاري كند كه ذبح در مني انجام گيرد، و يا لزومي ندارد، و در صورتي كه اين كار را نكرد، حكم او چيست؟

پاسخ: با عدم تمكّن از ذبح در مني، ذبح در مسلخ‎هاي موجود كافي است.

سؤال: كسي كه در انجام حج بلدي نيابت دارد، آيا در برگشت از سفر حج نيز به شهر منوب عنه برگردد يا لزومي ندارد؟

پاسخ: برگشت به شهر منوب عنه لازم نيست بلكه در استيجار و تحقق نيابت شرط باز گشت از مكه مطلقاً معتبر نيست ولي اگر اجير كننده اجير را براي رفتن به حج و برگشتن به شهر منوب عنه اجاره كند اجير بايد طبق قرار اجاره عمل نمايد.

سؤال: كسي كه در انجام حج بلدي نيابت دارد، چه مقدار از مستحبات مدينه و مكه را بايد به نيابت از منوب عنه انجام دهد؟

پاسخ: اگر در ضمن عقد اجاره نسبت به مستحبات، خصوصياتي ذكر نشده باشد احتياط اين است كه مستحباتي را كه بطور متعارف همه يا اكثر حجاج انجام مي‎دهند و زحمت معني به ندارد، لااقلّ يكبار به نيّت منوب عنه بجا آورد.

سؤال: شخصي در ميقات براي خودش محرم مي‎شود، و تلبيه مي‎گويد، بعد به فكر مي‎افتد كه چون خودش حج واجب را در سالهاي گذشته بجا آورده، براي پدر‎يا‎مادر يا يكي‎از خويشاوندان ديگرش حج‎تبرعي بجا آورد،آيا مي‎شود از نيّت عدول كند، و دوباره به نيّت شخص مورد نظر محرم شود يا خير؟

پاسخ: بايد طبق احرامي كه براي خود بسته حج را تمام كند، و رفع يد از آن جايز نيست، و عدول از نيّت صحيح نيست.

سؤال: نايبي در احرام عمره تمتّع بعد از اينكه وارد مكّه شد، شكّ مي‎كند كه نيّت نيابت كرده يا نه، آيا بايد به ميقات بر گردد و مجدداً به نيابت محرم شود، يا اصلاً حج براي خودش حساب مي‎شود، و ديگر نمي‎تواند نايب باشد؟

پاسخ: در‎صورتي‎كه فعلاً خود را‎نايب مي‎داند،‎وشكّ‎در‎نيّت‎احرام‎گذشته خود دارد، وظيفه او حمل بر صحّت است، و به عنوان نيابت بقيّه اعمال را بجا آورد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -