انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسؤولين و مقررات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 86 : نظر به اينكه عدم مراعات مقررات راهنمائي و رانندگي هم ركود قابل توجهي در امور جاري ايجاد مي نمايد، و هم باعث بروز خسارات مالي و جاني فراواني مي شود، و هم اين بي توجهي ها تاثير بسزائي در بدبيني و دلسردي  و افسردگي عموم مردم نسبت به پيشرفت انقلاب اسلامي كشورمان دارد ( و از طرف ديگر تا كنون ارشاد و تذكرات عادي به نحو مطلوب نتيجه بخش نبوده است) لازم است اياب و ذهاب و سائط نقليه تحت مقررات مشخص و شرائط معين با پشتوانهٔ صحيحي كنترل گردد.

ما در شركت سهامي ذوب آهن اصفهان كه حدود چهل هزار كارگر و كارمند دارد نزديك به دو هزار خودرو سبك ( ميني بوس، اتوبوس) كرايه اي  دولتي داريم، كه با برنامه پيش بيني شده اي هم امور داخلي كارخانه و هم ايب و ذهاب به نقاط مسكوني كاركنان را انجا مي دهند، و در اثر نبودن جريمه بي نظميها و نابسامانيهائي به وجود آورده اند.

براي برقراري انضباط بيشتر و جلوگيري از بي توجهي هاي رانندگان و مراعات حقوق عموم افراد، آيا اجازه مي فرمائيد با تعيين مبلغ و مشخص نمودن نوع خلاف ( مانند جرائمي كه شهرباني كشور معين كرده) رانندگان متخلف را جريمه كنيم؟ در اين صورت وجه دريافتي به چه حسابي منظور و در چه موردي مصرف گردد؟

جواب: با فرض اينكه وسائ نقليه مربوط به ذوب آهن و راننده ها در استخدام ذوب آهن هستند متصديان مربوط با مراعات مقررات مي توانند در ضمن استخدام رانندگان «شرط» مصرف معيني براي وجه، جريمه تعيين كنند.

سؤال 87: از طريق سازمان عمران اراضي شهري شهرستان مراغه قطعه زميني به مساحت 167 متر مربع از اراضي بانك مسكن به قيمت منطقه اي ( كه توسط شعبهٔ شهر سازي مراغه تعيين شده است) به اينجانب كه داراي چهار سر عائله مي باشم واگذار نموده اند، آيا از نظر شرعي اين زمين براي ما مباح است يا نه؟

جواب: چنانچه احتمال مي دهيد به وجه شرعي به شما واگذار نموده اند تصرف مانع ندارد.

سؤال 88 : بنياد مستضعفان ساختماني را كه محفل بهائي ها بود به نفع بنياد ضبط و سپس فروخت، تصرف  اعمال عبادي خريدار در آن چه صورت دارد؟

جواب: با قطع يا احتمال ايكه روي موازين و مطابق مقررات دولت اسلامي فروش مي رود تصرفات خريدار مانع ندارد.

سؤال 89 : مقداري زمين غير مزروعي و سنگلاخ در كنار دهكده اي در كاشان قراردارد، در سالهاي قبل مقداري از آن را بعضي از اهالي، ساختمان نموده و به قيمت روز پول آن را داده اند كه صرف ساخن حمام براي دهكده شدده است، در حال حاضر قنات دهكده احتياج به لايروبي و كندن دارد، لذا اهالي تصميم گرفتند هر كدام به اندازهٔ احتياج خود از اين زمينها خريداري و ساختمان نمايند، و پول حاصله از آن را صرف لايروبي و كندن قنات دهكده نمايند ، تقاضا داريم بفرمائيد كه اين كار صحيح است يا خير؟

جواب: اگر اين كار با نظر مسئولين در دولت اسلامي و مطابق مقررات انجام شود مانع ندارد.

سؤال 90 : فرمانداري يكي از شهرستانها وسيله اي براي نهادي ( مثلاً براي جهاد يا نهضت سواد آموزي ) خريداري مي كند، و فرماندار خودش اجازهٔ استفاده از آن وسيله را در امور تبليغات اسلامي نيز مي دهد، آيا مي توان از اين وسيله جهت مجالس شهدا و دعاي كميل در منازل شهدا و تهيهٔ عكس و پوستر براي شهدا و ياتبليغات اسلامي استفاده كرد؟

جواب: اگر مطابق مقررات اجازه داده شده است مانع ندارد.

سؤال 91 : بنا به تصويب شوراي انقلاب ،«عمران اراضي» مقداري زمين به قيمت معيني از شخصي گرفته و آن را بين دوازه برادر جهادي تقسيم نموده، صاحب زمين راضي به فروش با آن قيمت نيست و برادران جهاد روي زمين خانه مي سازند ، بفرمائيد تكليف چيست؟

جواب: اگر احتمال مي دهند كه مسؤولين زمين را به وجه شرعي از مالك آن گرفتند و به ديگران واگذار نمودند تصرفات در آن زمين اشكال ندارد.

سؤال 92 :‌اينجانب در بازار تهران با دو نفر شريك بودم و مغازهٔ قماش فروشي داشتيم ، بعد از انقلاب از طرفي طلبكار بوديم كه عده اي مطالبات ما را ندارند، و از طرف ديگر هم بدهكار بوديم، لذا مجبور شديم مغازه را فروخته و طلب طلبكاران را بپردازيم. بنده خانهٔ شخصي خود را كه در تهران بود فروختم و يك مغازهٔ ارزان قيمت در محل ديگري با شراكت يك نفر خريدم و در منطقهٔ ديگري مستأجر شدم، بعد از مدتي ناچار شدم يك باب خانه از همان خانه هائي را كه مردم تصرف كرده بودم بخرم ( البته همان موقع به وسيلهٔ پدرم از امام جماعت مسجد بازار مسأله را سؤال كرديم ، فرمودند: اگر صاحب ملك طاغوتي و فراري باشد و خريدارها هم مقلد امام باشند مي توانند بخرند) ولي بنده از همان تاريخ ناراحت هستم، از شما خواهش مي كنم راهي پيش پاي بنده بگذاريد، براي اينكه نماز مي خوانم، روزه مي گيرم ، شش سر عائله دارم، مي ترسم گناه آنان نيز به عهدهٔ من باشد؟

جواب: اگر احتمال مي دهيد كه مسؤولين مربوطه در واگذاري خانه به شما مراعات ضوابط شرعيه را نموده باشند تصرفات شما اشكال ندارد.

سؤال 93 : بعضي از مسؤولين برخي قوانين گذشته را اجراء مي نمايند كه مخالف نظر فقهي و اسلامي مي باشد، آيا در اجراء اين قوانين باز هم اطاعت و همكاري لازم است؟

جواب: رعايت مقررات دولت اسلامي لازم است، و اگر مطلبي خلاف شرع باشد دولت بايد از طريق قانوني اقدام به تصريح آن بر طبق ضوابط شرعي نمايد.

سؤال 94 : اينجانب يكي از افسران اداره راهنمائي و رانندگي هستم، أخيراً مبلغ جرائم رانندگي با تصويب با مجلس شوراي اسلامي زياد گشته و مقدار تخلفات را ناديده گرته  جريمه ننمايد؟ و اگر افسر متوجه شد رانندهٔ متخلف از نظر مالي كم بضاعت است مي تواند مقدار جريمه را كم كند يا ببخشد؟

جواب: رعايت مقررات دولت اسلامي بر ملت و مسؤولين واجب است.

سؤال 95 : آيا افراد شاغل در ادارات و مؤسسات دولتي كه وسائل و امكانات دولت در اختيار شان مي باشد مي توانند ( با تأمين هزينهٔ مصرفي مانند سوخت اتومبيل از پول شخصي خود) از اين امكانات جهت كار شخصي استفاده نمايند.

جواب: تابع مقررات دولت اسلامي است، بدون اجازهٔ قانوني مسئولين مربوطه جائز نيست.

سؤال 96 : اگر فردي با بودجهٔ مملكت براي خود در محل كارش خانه اي با وسائلش فراهم كند اولاً صحيح است يا خير؟ و در ثاني نمازش به چه ترتيب است؟ و استفاده از امكانات دولتي ( مثل محل و آب و غيره) شرعاً چه صورت دارد؟

جواب:‌تابع مقررات دولت اسلامي است، اگر با اجازهٔ قانوني مسئولين مربوطه باشد اشكال ندارد.

سؤال 97 : اينجانب آهنگر بودم كه به علتي فلج شده ام، و مالك يازده قطعه زمين مي باشم كه همهٔ آنها در طرح بهداشت است، و منزلم هم در طرح خيابان مي باشد و از آن چيزي باقي نمي ماند؛ چون فاقد زمين هستم سازمان عمران اراضي يك قطعه زمين ( كه صاحب اصلي آن يهودي اس و به اسرائيل فرار كرده) مي خواهند به من بدهند، آيا از نظر شرعي مي توانم در اين زمين دخل و تصرف كنم؟

جواب: اگر احتمال دهيد كه روي موازين شرعي به شما واگذار شده تصرفات شما جائز است.

سؤال 98 : عده اي از كاركنان يك اتحاديه فردي از اعضاء را به عنوان رئيس اتحاديه انتخاب نموده و اثاث و تشكيلات و پول و دسته چك اتحاديه را نزد او قرارداده اند تا طبق صلاح اتحاديه انجام وظيفه نمايد كوچكترين تخلف شرعي و قانوني از رئيس اتحاديه ديده نشده است. آيا اعضاء اطاق بازرگاني مي تانند راي اتحاديه را ( كه شرعاً و قانوناً محترم و لازم الرعايه است) ناديده گرفته و بدون مجوز شرعي و قانوني فرد يا افراد ديگري را به عنون رئيس نصب و بر اتحاديه تحميل نمايند؟ و از مال اتحاديه بدون رضايت آنها به افراد منتصب حقوق بدهند؟

جواب: مردم در كارها و امور خود آزاد و مستقلند، و كسي حق دخالت در اموال و شؤون خاص آنها را ندارد، البته بر مردم است كه مقررات دولت اسلامي را مراعات نمايند.

سؤال 99 : آيا از اموالي كه حكم به استرداد آنها شده بنياد مستضعفان مي توانن براي عائلهٔ كساني كه اموالشان استرداد شده در صورت فقر و استحقاق آنها صرف نمايد؟ بر فرض جواز چه مقدار مي توان داد؟

جواب: اگر از اموال مردم است بايد به صاحبش داده شود، و اگر مأيوس از پيدا شدن به مالك باشند بايد به فقرا صدقه داده شود، و چنانچه مذكورين فقير باشند جائز است به آنها بدهند، و اگر از اموال عمومي است بايد تحت مقررات بنياد مستضعفين مصرف شود.

سؤال 100 : اگر جنسي را كه قيمت آن بالا رفته با سود كلان بفروشيم حلال است يا خير؟

جواب: اگر خلاف مقررات دولت نباشد و به حد اجحاف نرسد اشكال ندارد.

سؤال  101 : احتكار و گرانفروشي از نظر شرع چه حكمي دارد؟

جواب: احتكار و گرانفروشي و هر عملي كه بر خلاف مقررات دولت اسلامي است جائز نيست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -