انهار
انهار
مطالب خواندنی

عدم وجود مانع

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – خالکوبی بر روی اعضای وضو

سؤال:خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟

جواب: هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.

٢ – وضو و غسل با ناخن های لاک دار

سؤال:آیا لاک زدن ناخنهای پا باعث باطل شدن وضو و غسل میشود؟ لاک زدن چه تعداد از ناخن های پا جایز است؟

جواب: اگر یکی از ناخن های پا (غیر از ناخن انگشت کوچک) تمیز باشد وضو اشکال ندارد ولی برای غسل باید همه ناخن ها را تمیز نمایید.

٣ – مانعی که در اعضاء وضو است و برطرف نمی شود.

سؤال:مدتی است که رنگ روی دستم پاشیده شده که جرم آن تقریبا کم می باشد ولی هر کاری میکنم پاک نمی شود برای وضو و غسل چه باید بکنم؟

جواب: مادام که رنگ ها برطرف نشده می توانید برای وضو و غسل نیت جبیره کنید.

٤ – حکم موانع وضو

سؤال:آیا موارد زیر براى وضو مانع به حساب مى آید و باید قبل از وضو آنها را برطرف کرد:

الف) اثر نفتى که بعد از شستن با آب به دستها باقى مانده و به طور کامل برطرف نگردیده است.

ب) رنگى که بر اثر مالیدن پوست بعضى از خوراکیها به دست مى ماند مثل پوست گردو که معمولا با گذشت زمان برطرف مى گردد.

ج) اثر گچ و سیمان.

د) اگر با خودکار یا خودنویس و مانند اینها به اعضاى وضو خط کشیده شود.

هـ) دستها آلوده به مانعى است که نجس نیست ولى دیر (مثلا ظرف ده روز) برطرف مى گردد.

جواب: هرگاه از این اشیا جرمى که مانع رسیدن آب باشد روى دست باقى نماند مانعى براى وضو نیست هر چند رنگ یا چربى وجود داشته باشد ولى اگر مانع از وصول آب وضو باشد و نمى توان آن را فعلا برطرف کرد، باید مطابق دستور وضوى جبیره عمل کند.

 

٥ – دیدن مانع بعد از نماز

سؤال:اگر قبل از وضو از نظر وجود مانع وارسى شود ولى بعد از نماز ببیند که مانعى وجود داشته، آیا باید مانع را برطرف کرده و دوباره نماز بخواند؟

جواب: اگر احتمال مى دهد مانع بعد از وضو پیدا شده، اعاده لازم نیست.

٦ – ترشحات چشم در وضو

سؤال:آیا ترشحات چشم مانع وضو است؟ در صورت مانع بودن اگر بعد از وضو آن را ببیند و نداند موقع وضو بوده یا بعد حاصل شده حکم وضوی او چیست؟ آیا حکم با وارسی یا عدم وارسی قبل وضو تغییر می کند؟

جواب: خیر، مانع نیست.

٧ – چربی طبیعی موی سر

سؤال:موهای من زود چرب می شود آیا با وجود چربی طبیعی سر وضو گرفتن با آن اشکال دارد؟

جواب: این مقدار چربی اشکالی ندارد.

٨ – چرب بودن موی سر با روغن و واکس هنگام وضو

سؤال:چرب کردن موی سر با استفاده از روغن نارگیل و بادام یا با استفاده از واکس مو چه حکمی دارد؟ آیا برای وضو گرفتن مشکلی ایجاد می کند؟ استفاده از ژل چه حکمی دارد؟ متشکرم

جواب: چربی های معمولی و کم، مانع از رسیدن آب به موی سر نیست اما ژل هائی که لعاب بر روی مو می کشد برای مسح اشکال دارد.

٩ – حد شستن سرمه برای وضو و غسل

سؤال:وقتی سرمه می کشیم و آن را پاک می کنیم هاله ای از آن باقی می ماند به گونه ای که اگر پارچه سفیدی را روی آن محکم بکشیم کمی سیاه میشود، حد شستن سر مه را توضیح دهید؟

جواب: این مقدار برای وضو و غسل مانعی ندارد.

١٠ – وضو گرفتن با دست چرب توسط بیماران

سؤال:دو دست یکى از برادران جانباز بر اثر انفجار از مچ قطع شده، و باقیمانده دستها دائماً دچار حسّاسیّت پوستى مى شود، تا آن جا که مجبور است بسیارى از اوقات دستها را به وسیله پماد یا کرم چرب نماید، و مصلحت نیست که براى وضو چربى را پاک کند. تکلیف ایشان براى اداى فریضه وضو چیست؟

جواب: مى تواند صورت خود را زیر شیر آب بشوید، و دست ها را بدون برطرف کردن چربى نیز بشوید. و اگر مى تواند با آن مسح کند.

 

١١ – وضو گرفتن با دست چرب توسط بیماران

سؤال:دو دست یکى از برادران جانباز بر اثر انفجار از مچ قطع شده، و باقیمانده دستها دائماً دچار حسّاسیّت پوستى مى شود، تا آن جا که مجبور است بسیارى از اوقات دستها را به وسیله پماد یا کرم چرب نماید، و مصلحت نیست که براى وضو چربى را پاک کند. تکلیف ایشان براى اداى فریضه وضو چیست؟

جواب: مى تواند صورت خود را زیر شیر آب بشوید، و دست ها را بدون برطرف کردن چربى نیز بشوید. و اگر مى تواند با آن مسح کند.

١٢ – چربی طبیعی موها و پوست بدن

سؤال:آیا وجود چربى طبیعى، که در موهاى سر و روى پوست بدن است، و از غدّه هاى زیر پوست ترشّح مى شود، براى وضو و غسل، مانع محسوب مى شود؟

جواب: این مقدار چربى، که در موها و بدن وجود دارد، معمولا مانع از وضو و غسل نیست.

١٣ – انجام وضو و غسل با انگشتر

سؤال:آیا با انگشتر مى توان وضو یا غسل انجام داد؟

جواب: در صورتى که آب زیر آن برود، اشکالى ندارد.

١٤ – وضو افرادی که مرض پوستی دارند

سؤال:به مرض پوستى ـ بى خطرى ـ مبتلا گردیده ام، به گونه اى که هر وقت غسل مى کنم خشکى روى پوستم ظاهر مى شود، چه بسا این خشکى حتّى با شستن دست و صورت هم پیدا شود. به این جهت مجبورم به پوست بدنم پماد بمالم، از این رو در وقت وضو با مشکلاتى مواجه مى شوم; خصوصاً در وضو براى نماز صبح. آیا مى توانم بجاى وضو در نمازهاى صبح تیمّم کنم؟

جواب: در صورتى که چربى زیاد نباشد مانع از وضو نیست. و اگر چربى زیاد است، مى توانید با همان حال وضو بگیرید و بعد تیمّم کنید.

١٥ – وضو گرفتن بدون پاک کردن ترشحات چشم

سؤال:چشم هایم مدام ترشح می کند، اگر بخواهم به هنگام وضو ترشح چشمانم را پاک کنم با تکرار این کار ترشح آن به مرور بیشتر می شود، اما اگر بدون پاک کردن آن ترشحات وضو بگیرم مشکلی پیش نمی آید. آیا می توانم به همین شکل وضو بگیرم؟

جواب: مانعی ندارد.

١٦ – پاک نشدن کامل مانع از اعضای وضو

سؤال:دائماً به دستم آمپول مى زنم، و اثر چسب زخم بطور کامل پاک نمى شود. آیا براى وضو گرفتن اشکالى پیش مى آید؟

جواب: اگر راهى براى برطرف کردن آن نباشد، به همان صورت وضو مى گیرید.

١٧ – حکم ناخن مصنوعی در وضو و غسل

سؤال:لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟

جواب: در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اي مي گيرند.

١٨ – دیدن مانعی که رفعش مشقت دارد پس از وضو

سؤال:اگر مانعی بر اعضای وضو باشد که برطرف شدنش عسر و حرج دارد، چنانچه فرموده اند وظیفه جبیره است. سوال این است که کسی چنین مانعی را بعد از اتمام وضو دیده و در نتیجه نیت جبیره نکرده است، آیا وضویش باطل است؟

طول عمر مرجع بزرگوار را از خداوند منال خواستارم.

جواب: عملا جبیره حاصل شده و وضو صحیح است.

١٩ – وضو و نماز با ناخن های لاک زده

سؤال:1- در مورد خانم‌ها یرای گرفتن وضو آیا علاوه بر این که ناخن های دست باید بدون لاک باشد ناخن های پا نیز باید بدون لاک باشد؟ یا فقط بدون لاک بودن ناخن انگشت کوچک پا صحیح است و برای وضو و نماز کفایت می‌کند؟

2- خانمی لاک ناخن‌های دست را پاک کرده و پس از چند روز متوجه شده که گوشه‌ی یکی از ناخن ها کمی لاک داشته و کامل پاک نبوده، آیا وضو و نمازهایی که در این مدت اقامه کرده صحیح است؟ و یا باید آن‌ها را اعاده کند؟

جواب: 1ـ ناخن کوچک پا به تنهایی کفایت نمی کند ولی سایر انگشتان به تنهایی کافی است.

2ـ در فرض سوال وضو و نمازاش صحیح است ولی بعدا دقت کند که تکرار نشود.

٢٠ – وضوی کسی که از ژلهای مو استفاده کرده

سؤال:آیا کتیرا زدن به موی سر وضو را باطل نمی کند؟

جواب: اگر موقع مسح کشیدن مانع از رسیدن آب نیست اشکالی ندارد و الا برای مسح آن را برطرف کنید.

٢١ – عمل ترمیم خط ابرو برای وضو و غسل

سؤال:خانمى سؤال نموده که در آرایشگاه هاى زنانه خطّ ابرو را ترمیم مى کنند، حکم این عمل چیست؟ آیا براى وضو و غسل اشکالى ندارد؟

جواب: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى رسد، اشکالى ندارد، و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى گیرد، آن هم اشکالى ندارد.

٢١ – عمل ترمیم خط ابرو برای وضو و غسل

سؤال:خانمى سؤال نموده که در آرایشگاه هاى زنانه خطّ ابرو را ترمیم مى کنند، حکم این عمل چیست؟ آیا براى وضو و غسل اشکالى ندارد؟

جواب: اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى رسد، اشکالى ندارد، و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى گیرد، آن هم اشکالى ندارد.

٢٢ – حکم جوهر و رنگ هنگام وضو

سؤال:آیا جوهر خودکار، ماژیک، رنگ و مانند آنها، مانع از رسیدن آب به پوست مى گردد؟ رنگى که خانمها براى موى سر استفاده مى کنند چطور؟

جواب: اگر جرم نداشته باشد مانع نیست، در مورد خودکار، که رنگ غلیظ ترى دارد تجربه کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که جرم ضعیفى دارد که مانع از آب نمى باشد.

٢٣ – حکم وجود خال سوزنی در اعضاء وضو

سؤال:آیا در غسل و وضو خال سوزنى مانع رسیدن آب به نقاط خالکوبى شده مى گردد؟

جواب: مانع نیست.

٢٤ – عدم مانع بودن رنگ خودکار در وضو

سؤال:اینجانب دانشجو هستم و با خودکار زیاد کار می کنم. آیا برای وضو گرفتن باید کاملا اثر آن را از بین ببرم یا اینکه در حد امکان آن را پاک کنم کافی است؟

جواب: رنگ خودکار معمولا مانع نیست کمی بشویید کافی است.

٢٥ – شک در رفع مانع وضو بعد از اتمام نماز

سؤال:دیروز دست من به زنجیر چرخ خورد و به روغن سیاه آغشته شد بعد آن را شستم اما شک داشتم که پاک شده است یا نه. بعد اصلا شکم را فراموش کردم و با آن نماز خواندم. آیا نماز من صحیح است یا آن که باید قضا کنم؟

جواب: در صورتی که جرم آن از بین رفته و فقط رنگ آن باقی مانده، نمازتان اشکالی ندارد.

٢٦ – خالکوبی بر روی اعضای وضو

سؤال:خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟

جواب: هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد عکسهاى موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هر حال براى وضو و غسل مشکلى ایجاد نمى کند.

٢٧ – مداد چشم

سؤال:آیا زمانی که مداد به چشم کشیده باشیم میتوانیم وضو بگیریم یا باید مداد را پاک کنیم؟

جواب: مداد چشم به مقدار کم معمولاً مانع رسیدن آب نیست و وضو با آن اشکالی ندارد. ولی چنانچه مانع رسیدن آب باشد باید ابتدا آنرا برطرف کرد.

٢٨ – زخم های خشک شده

سؤال:زخم هایی که بر اثر سوختگی یا بریدگی خشک شدند آیا مانع وضو و غسل است؟

جواب: خیر، آنها جزء پوست بدن هستند به شرط آنکه خون بر روی آنها خشک نشده باشد.

٢٩ – لاک زدن به قسمت بلندی ناخن

سؤال:اگر فقط قسمت بلندی ناخن دست که بلند شده است لاک داشته باشد آیا وضو اشکال دارد؟

جواب: آری، وضو باطل است.

٣٠ – وضو و نماز با ناخن بلند

سؤال:در صورتی که ناخن ها بلند باشند وضو و نماز چه حکمی دارد؟

جواب: اگر زیر ناخن کمى چرک باشد وضو اشکال ندارد، ولى بهتر است آن را تمیز کند، امّا اگر ناخن را بگیرد باید آن چرک را که مانع رسیدن آب به بدن است برطرف کند و نیز اگر ناخن بیش از حدّ معمول بلند باشد و چرک زیر آن، مانع رسیدن آب وضو است، باید آن را برطرف سازد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -