انهار
انهار
مطالب خواندنی

وضوی مبتلا به تکرار بول و ریح

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – عدم اختیار در خروج ریح

سؤال:بنده بسیاری از اوقات باد معده ام بی اختیار خارج می شود و برای نماز خواندن مشکل دارم دارو هم فقط موقعی اثر می کند که می خورم و همیشه که نمی توان دارو خورد راه شرعی آن چیست؟

جواب: در صورتیکه تجدید وضو منجر به مشقت و عسر و حرج شود می توانید برای هر نماز یک وضو بگیرید و دیگر اعتنا نکنید.

٢ – وظیفه کسی که مبتلا به خروج بی اختیار باد معده است

سؤال:من فکر می کنم که یک بیماری معده ای دارم بارها شده است وقتی وضو گرفتم وضویم باطل می شود اما پی در پی نیست. هر وقت می خواهم نماز بخوانم وضویم باطل می شود و می بایست برای خواندن یک نماز حتی 4 بار وضو بگیرم آیا این مشکل از نظر شرعی راه حلی دارد؟

جواب: در فرض سؤال وظیفه شما این است که یک وضو بگیرید و فوراً به نماز بایستید هر چند قبل از شروع نماز یا در اثناء آن وضوء باطل شود.

٣ – وضوی کسی که دائما ریح از او خارج می شود

سؤال:وظیفه کسى که دائماً به اندازه ناچیزى باد از او خارج مى شود چیست؟

جواب: یک وضو براى هر نماز کافى است; بلکه مى تواند دو نماز را هم با همان یک وضو بخواند.

٤ – خواندن چند نماز با یک وضو

سؤال:کسى که بول یا غائط پى در پى از او خارج مى شود، اگر نتواند هیچ مقدار از نماز را با وضو بخواند، آیا مى تواند چند نماز را با یک وضو بخواند؟

جواب: دو نماز پشت سر هم را مى تواند با یک وضو بخواند. یا مثلا تمام نماز شب را با یک وضو بخواند.

٥ – شرکت مبتلایان به سلس در نماز جمعه با یک وضو

سؤال:آیا مجروحین جنگ و کسانى که قطع نخاع شده، و قدرت برنگهدارى بول ندارند، مى توانند با یک وضو در نماز جمعه شرکت کرده، و به استماع خطبه و اداى نماز جمعه و عصر بپردازند؟

جواب: آنها باید مقارن شروع خطبه ها وضو بگیرند، و بلافاصله در نماز جمعه شرکت کنند. در این صورت، نمازشان (حتّى نماز عصر) با همان وضو صحیح است.

٦ – وضوی جدید برای نماز احتیاط یا سجده سهو

سؤال:جانباز قطع نخاع هستم، بدین جهت بول و غائط بى اختیار از من خارج مى شود. آیا براى هر نماز باید وضو بگیرم؟ براى سجده سهو و نماز احتیاط چطور؟

جواب: مى توانید یک وضو براى دو نماز بگیرید. و نماز احتیاط و سجده و وضوى دیگرى لازم ندارد.

٧ – انجام مستحبات برای کسی که مبتلا به خروج بول و غائط است

سؤال:فردى هستم قطع نخاع که بول و غائط بى اختیار از من خارج مى شود. و هنگامى که وضو مى گیرم باید سریعاً نماز بخوانم تا وضویم باطل نشود، اگر احتمال بدهم که با طولانى شدن نماز وضویم باطل مى شود، آیا جایز است مستحبّات نماز، مانند اذان و اقامه را بجا آورم؟

جواب: بهتر است تا مطمئن نباشید مستحبّات را بجا نیاورید.

٨ – فاصله انداختن بین وضو و نماز جهت شرکت در جماعت

سؤال:آیا براى مجروحین جنگى، که قطع نخاع هستند، و قادر بر جلوگیرى از خروج بول نمى باشند، جایز است که بین وضو و نمازشان فاصله بیندازند، تا بتوانند در نماز جماعت شرکت کنند؟

جواب: در صورتى که فاصله به مقدارى باشد که مثلا از خانه به مسجد برسند اشکالى ندارد.

٩ – خارج شدن پی در پی بول در نماز

سؤال:کسى که بول او پى در پى خارج مى شود، اگر در وسط نماز اوّل بول خارج شود، ولى بین دو نماز بولى خارج نشود، آیا مى تواند با یک وضو هر دو نماز را بخواند؟

جواب: اشکالى ندارد.

١٠ – وظیفه کسی که مبتلا به تکرر ادرار است

سؤال:شخصى چند سال پیش به علّت غدّه پروستات تحت عمل جرّاحى قرار گرفت، تا یک سال و نیم پیش هیچ گونه ناراحتى نداشته و فرایض دینى خود را انجام مى داد، اکنون مکرّر از وى ادرار خارج مى شود، به شکلى که حتّى امکان رسیدن به دستشوئى نیست، وظیفه او چیست؟

جواب: هرگاه توانائى داشته باشد که خود را به اندازه وضو و نماز حفظ کند و بدن و لباس را پاک نگهدارد باید اینگونه نماز بخواند و اگر این حالت در وسط نماز دست مى دهد و مى تواند ظرف آبى در کنار خود بگذارد و وضو بگیرد باید چنین کند و اگر این کار طبق آنچه قبلاً گفته شد مشقّت شدید دارد مى تواند یک وضو براى نماز بگیرد و به همان حال نماز بخواند و بعداً نیز قضا لازم نیست.

١١ – وظیفه کسی که مبتلا به تکرر ادرار است

سؤال:شخصى چند سال پیش به علّت غدّه پروستات تحت عمل جرّاحى قرار گرفت، تا یک سال و نیم پیش هیچ گونه ناراحتى نداشته و فرایض دینى خود را انجام مى داد، اکنون مکرّر از وى ادرار خارج مى شود، به شکلى که حتّى امکان رسیدن به دستشوئى نیست، وظیفه او چیست؟

جواب: هرگاه توانائى داشته باشد که خود را به اندازه وضو و نماز حفظ کند و بدن و لباس را پاک نگهدارد باید اینگونه نماز بخواند و اگر این حالت در وسط نماز دست مى دهد و مى تواند ظرف آبى در کنار خود بگذارد و وضو بگیرد باید چنین کند و اگر این کار طبق آنچه قبلاً گفته شد مشقّت شدید دارد مى تواند یک وضو براى نماز بگیرد و به همان حال نماز بخواند و بعداً نیز قضا لازم نیست.

١٢ – آلوده بودن کیسه ادرار

سؤال:شخصى است که ادرار یا مدفوع بى اختیار از او خارج مى شود و با کیسه از سرایت آن به سایر بدن جلوگیرى مى کند، حال قبل از نماز اگر کیسه آلوده باشد آیا تعویض آن واجب است؟ اگر کیسه پاک باشد و در حال نماز مدفوع و یا بول بدون اختیار خارج گردد، تکلیف چیست؟

جواب: کسى که بول یا غایط پى در پى از او خارج مى شود باید بعد از هر وضو فوراً مشغول نماز شود و براى بجا آوردن نماز احتیاط و سجده و تشهد فراموش شده، وضو گرفتن دیگر لازم نیست به شرط این که میان نماز و این کارها فاصله اى نیندازد و در حال نماز حمل کیسه آلوده با خود، نماز را باطل نمى کند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -