انهار
انهار
مطالب خواندنی

مصرف زكات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

قرض دادن از زكات

سؤال 1800. آيا مى  شود براى كار خير از پول زكات به مردم قرض داد؟

جواب:  قرض دادن جزو مصرف زكات نيست، اگر در مورد سبيل  اللّه  باشد، جايز است.

 

صرف زكات در مدرسه  سازى

سؤال 1801. نظر به اين كه كمبود فضاهاى آموزشى در اكثر نقاط كشور از مشكلات عمده  ى دولت و ملّت به حساب مى  آيد و با عنايت به اين كه يكى از موارد مصرف زكات «فى سبيل  اللّه » مى  باشد، مستدعى است نظر مبارك را در خصوص تخصيص اين مورد از زكات به امر مقدّس مدرسه  سازى مرقوم فرماييد؟

جواب:  مدرسه اى كه منفعت عمومى و دينى دارد كه نفع آن به عموم مسلمانان مى رسد و براى اسلام نفع دارد، جزو فى سبيل اللّه  است كه بنابر احوط شرط است كه منبع مالى ديگرى براى ساختن آن نباشد.

 

صرف سهم غارمين در دين خود

سؤال 1802. فردى واجب الزكاة مى  باشد، در حالى كه خودش بدهكار است، آيا مى  تواند آن زكات را از جهت سهم غارمين در بدهكارى خودش مصرف كند؟ آيا فقير مى  تواند زكاتش را خودش بردارد؟

جواب:  نمى تواند زكات را از جهت سهم غارمين در بدهكارى خودش مصرف كند، همان گونه كه فقير نمى  تواند زكاتش را خودش بردارد، هر چند مى  توانند از ديگران، با وجود ساير شرايط، زكات بگيرند.

 

صرف زكات در كتابخانه و كتاب

سؤال 1803. آيا مى  توان از زكات براى تأسيس كتابخانه، خريد و نشر كتاب هاى مذهبى و اداره  ى آن بهره گرفت؟

جواب:  بله، مى توان.

 

پرداخت زكات به معلّم قرآن

سؤال 1804. اگر كسى را جهت تعليم قرآن به اطفال مؤمنين اجير نمايند، آيا جايز است مال الاجاره را از زكات پرداخت نمايند، آيا در مورد مزبور نياز به اجازه ى حاكم دارد؟

جواب:  ظاهرا نياز به اجازه ندارد.

 

پرداخت زكات به مبلّغ

سؤال 1805. اگر مؤمنين در ايّام تبليغى رمضان يا محرّم قدرت مالى براى دعوت مبلّغ نداشته باشند؛ آيا از پول زكات مى توانند براى اين امر اقدام كنند؟

جواب:  ظاهرا مى توانند.

 

ميزان مصرف زكات در مورد «فى سبيل اللّه »

سؤال 1806. چه مقدار زكات را مى  توان «فى سبيل اللّه » مصرف كرد؟

جواب:  هر مقدارى كه مورد نياز آن باشد؛ به شرط اين كه بنابر احوط منبع مالى ديگرى براى وصول به آن نباشد.

 

فرستادن بچه  هاى بى  بضاعت به مدرسه با زكات

سؤال 1807. آيا مى  توان زكات را صرف فرستادن بچّه  هاى افراد بى  بضاعت به مدرسه نمود؟

جواب:  با ملاحظه  ى جهت «فى سبيل الخير» بودن مانعى ندارد، به شرط آن كه منابع مالى ديگرى براى اين امر وجود نداشته باشد.

 

ترجيح بين فقير يا مسجد نيمه كاره در صرف زكات

سؤال 1808. اگر در شهرى هم فقير مستحقّ و هم مسجد نيمه كاره باشد، در مصرف زكات اولويت با كدام يك مى باشد؟

جواب:  هر كدام كه در نياز و احتياج اولويت دارند.

 

مصرف زكات در تهيه  ى جهيزيه  ى دختر فرد ديگر

سؤال 1809. كسى فقير نيست؛ ولى توانايى تهيه ى جهيزيه دخترش را ندارد، آيا زكات را مى توان به اين فرد داد؟

جواب:  اگر تهيه جهيزيه او در عناوين ديگر غير از فقر ـ از مصارف زكات ـ قرار مى گيرد، جايز است.

 

دادن زكات به كودك فقير نابالغ

سؤال 1810. آيا مى توان زكات را به كودك فقير نابالغ داد يا حتما بايد به سرپرست او داده شود؟

جواب:  بايد به سرپرست و ولىّ او داد.

 

مصرف زكات در آزاد كردن زندانى چك بى محل

سؤال 1811. اگر كسى به دليل كشيدن چك بى محل در زندان باشد، آيا مى توان زكات را جهت رهايى او به كار برد؟

جواب:  براى اداى قرض او مى شود داد.

پرداخت زكات متوفّى به جاى بدهى او

سؤال 1812. اگر كسى كه بدهكار است فوت كند و مالى داشته باشد كه زكات بر آن واجب شده است، آيا مال زكوى را مى توان از بابت پرداخت بدهى طلب كاران، بابت قرض او پرداخت نمود؟

جواب:  خير، نمى توان.

 

استفاده از زكات براى ساختن انبار عمومى

سؤال 1813. آيا اهالى روستا مى توانند براى ساختن انبار براى نگهدارى كالاهاى سهميّه عموم اهالى از زكات استفاده كنند؟

جواب:  اگر مورد نياز مسلمين است و محلّى ديگر براى هزينه ساخت آن نيست، مانعى ندارد.

 

مصرف زكات در خريد پارچه كفن براى عموم

سؤال 1814. در غسّال خانه روستاى ما گاهى اوقات به علت عدم وجود كفن دچار مشكل مى شويم. لطفا بفرماييد آيا از پول زكات شخص يا اشخاصى مى توان چند طاقه پارچه خريد و در غسال خانه براى همه ى مسلمين قرار داد؟

جواب:  نسبت به ميّتى كه تركه به قدر كفن ندارد و متبرّعى هم نيست، مانعى ندارد.

 

صرف زكات در اماكن عمومى كه افراد متمكّن نيز از آن استفاده مى كنند

سؤال 1815. آيا زكات را مى توان صرف در اماكن عمومى كرد كه افراد متمكّن نيز از آن استفاده مى كنند؟

جواب:  اگر منفعت عمومى و دينى دارد، جايز است.

 

تعمير قبرى كه منسوب به امامزاده است از محل زكات

سؤال 1816. از گذشته قبرى به عنوان امام زاده شهرت يافته، امّا شجره نامه آن دقيقا معلوم نيست. آيا تعمير آن از زكات جايز است؟

جواب:  ظاهرا مانعى ندارد، اگر تعمير ضرورى شده و راه ديگرى جز زكات نيست.

 

مصرف زكات در ساخت دستشويى براى اهل تسنن

سؤال 1817. در منطقه ى بلوچستان در اثر فقر مادّى و فرهنگى، مردم آن حتى از داشتن سرويس بهداشتى محرومند. در اين صورت، آيا مى توان براى آن ها از زكات دستشويى ساخت؟ (لازم به توضيح است كه اكثر آن ها از برادران اهل سنت هستند).

جواب:  مبنى بر اندراج تحت يكى از دو سهم است كه توضيح آن در جامع المسائل، ج 2، ص 113 آمده است.

 

صرف زكات در خريد كتب علمى

سؤال 1818. اگر يك دانش آموز دبيرستانى يا دانشجوى دانشگاهى نياز به كتاب هاى علمى ـ مانند فيزيك، رياضى، شيمى و... ـ داشته باشد، آيا پدر مى تواند جهت اين امور براى فرزندش از زكات هزينه كند؟

جواب:  اگر ايمن از تضرّر ايمانى به بعض لوازم آن ها باشد مى  تواند؛ وگرنه نمى  تواند.

 

خريد ظروف وقفى از محل زكات

سؤال 1819. آيا مى توان زكات را براى خريد ظروف وقفى براى مسجد صرف كرد؟

جواب:  اگر محلّ ديگرى بنابر احوط براى تهيه آن ها نيست و مورد نياز است، جايز است.

 

خريدن كتب دينى براى خود از زكات اموال

سؤال 1820. آيا طلبه مى تواند زكاتش را صرف خريد كتب دينى براى خود نمايد؟

جواب:  خير، نمى تواند.

استفاده از زكات در برگزارى مسابقات قرآنى بين دانش  آموزان

سؤال 1821. آيا از وجوهات حاصل از زكات مى توان براى برگزارى مسابقات قرآنى و نشر فرهنگ دينى بين دانش آموزان استفاده كرد؟

جواب:  جايز است.

 

مصرف زكات در كمك به سيل زدگان و زلزله زدگان

سؤال 1822. آيا وجوهات شرعى ـ مانند خمس و زكات ـ را مى توان در مواردى مانند كمك به سيل  زدگان و زلزله  زدگان مصرف كرد؟

جواب:  در زكات جايز است؛ و در خمس از سهم امام ـ عليه  السّلام ـ مجاز است، البته پس از استجازه  ى از مقلَّد (مرجع تقليد) در مقدارى كه مى  خواهد مصرف كند.

 

مصرف زكات در كمك به زلزله زدگان و قحطى زدگان ساير كشورها

سؤال 1823. آيا مى  توان زكات را براى كمك به زلزله زدگان اندونزى يا قحطى زدگان اتيوپى فرستاد؟

جواب:  اگر مسلمان يا مؤلفه باشند، جايز است؛ آن جا كه مصالح اهل ايمان غايت مقصوده است.

 

اولويت در بين موارد مصرف زكات

سؤال 1824. در بين موارد مصرف زكات، اولويت به چه ترتيب مى باشد؟

جواب:  هر چه اهميت بيشترى داشته باشد، در اولويت قرار مى گيرد كه به حسب موارد مختلف است.

 

دادن مواد غذايى به عنوان زكات

سؤال 1825. آيا به عنوان زكات مى توان به فقرا مواد غذايى داد؟

جواب:  اگر به عنوان دفع قيمت است، احوط محافظت بر نقد است، مگر گيرنده به كالا راضى باشد.

 

ذبح گاو و گوسفند متعلق به زكات و تقسيم گوشت آن بين فقرا

سؤال 1826. آيا در زكات گاو و گوسفند، مى توان حيوان را سر بريد و گوشت آن را بين چند فقير تقسيم نمود؟

جواب:  اگر قيمت كم نشود و با تراضى با گيرندگان باشد، مانعى ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -