انهار
انهار
مطالب خواندنی

مبطلات روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال: آیا زنان مى توانند براى گرفتن همه روزه هاى ماه رمضان از قرص ضد باردارى استفاده کنند تا حیض نشوند؟
پاسخ: مانعى ندارد.
سؤال: شستن دهان براى شخص روزه دار چه حکمى دارد؟
پاسخ: مانعى ندارد
سؤال: در ماه مبارک رمضان امتناع از خوردن سحرى چه حکمى دارد؟ و آیا خوردن سحرى مستحب است؟
پاسخ: ممکن است موجب شدت ضعف شود، لذا خوب است که انسان سحرى بخورد.
سؤال: مالیدن روژ به لب در ماه مبارک رمضان براى خانمها چه حکمى دارد؟
پاسخ: مانعى ندارد.
سؤال: در روزه قضاى ماه رمضان اگر سهواً (قبل از ظهر ـ بعد از ظهر) چیزى خورده شود و زمان کافى براى گرفتن روزه قضا باشد حکم روزه چیست؟
پاسخ: اگر از روى سهو باشد روزه را باطل نمی کند.
سؤال: با توجه به اولین مسأله در رساله در مورد روزه که باید مقدارى قبل و مقدارى قبل از اذان صبح و مغرب نباید کار مبطل روزه کرد تا یقین حاصل شود که تمام را روزه بوده ایم، این مقدار زمانى چقدر است؟ و با توجه به معین کردن وقت اذان بطور دقیق در ایران آیا لزومى دارد؟ و اگر شخصى ندانسته این زمان را رعایت نکند ولى یقین حاصل کرده باشد، حکم چیست؟
پاسخ: این عبارت در رساله باید تغییر یابد و لازم نیست قبل از طلوع فجر امساک کند مگر اینکه یقین که اگر احتیاط نکند بعضى از روزها خوردن او بعد از فجر خواهد بود در این صورت از باب احتیاط لازم است قبل از فجر امساک کند و به هر حال در طرف فجر تا یقین به طلوع فجر حاصل نشده است امساک لازم نیست ولى در طرف مغرب تا یقین به دخول وقت حاصل نشده خوردن جایز نیست و معیار اذان یا تعیین وقت توسط تقویم نیست بلکه معیار در طرف مغرب از بین رفتن سرخى طرف مشرق است و این حکم در صورتى که علم به سقوط قرص باشد مبنى بر احتیاط است و نسبت به گذشته اگر یقین به خوردن در روز حاصل نشود حکم به صحت می شود.
سؤال: آیا سیگار کشیدن در هنگام روزه را باطل می کند یا نه؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب باطل مى کند.
سؤال: پایین بردن آب دهان در ماه رمضان به صورت عمدى چه حکمى دارد؟
پاسخ: مبطل روزه نیست.
سؤال: ما زنان مسلمان شیعى که در اروپا هستیم براى متحد الشکل بودن و جلوگیرى از بعضى توهین هاى از روسرى استفاده نمى کنیم ولى روزه را می گیریم آیا شرعاً مورد قبول هست یا خیر؟ اگر نه چه باید کرد؟
پاسخ: روزه صحیح است.
سؤال: بنده دانشجو در یکى از ایالتهاى امریکا مشغول به تحصیل هستم. در حال حاضر که ماه مبارک رمضان می باشد، یک سؤالى برایم پیش آمد که من بخاطر نبودن امکانات لازم و کمبود وقت بیشتر اوقات مجبورم بیرون از محل سکونتم افطار کنم و در عین حال غذاهایى که در آنها گوشت مصرف شده مانند مرغ و گوشت سفارش دهم که در این صورت آنها به طریق اسلامى ذبح نشده اند. در این حال خواستم نظر علماء را در این باره سؤال کنم و راه حلى را براى من جویا باشند؟
پاسخ: روزه باطل نمی شود ولى خوردن آنها حرام است و دهان شما و آنچه با آن اصابت کند نجس می شود.
سؤال: آیا نگاه کردن به عکسهاى مبتذل و چت کردن در باره موضوعات مستهجن روزه را باطل می کنند؟
پاسخ: باطل نمی کند.
سؤال: آیا ریختن قطره در چشم با توجه به اینکه مقدارى از آن از راه مجراى اشکى وارد دهان می شود روزه را باطل می کند؟ استفاده از اسپرى ریه براى آسم چطور؟
پاسخ: در هر دو مورد روزه صحیح است مگر در اینکه در اسپرى علم پیدا کند که آن ماده که اسپرى مذکور مشتمل بر آن است وارد دستگاه هاضمه می شود.
سؤال: اگر روزه باشیم و در هنگام خواب منى از بدن خارج شود و متوجه شویم، روزه باطل است یا نه؟
پاسخ: روزه باطل نمى شود.
سؤال: آیا دخول در ماه رمضان بدون انزال روزه را باطل مى کند ؟
پاسخ: مبطل روزه است .
سؤال: من اولین سالى هست که روزه بر من واجب شده و امروز که روز اول هست را روزه گرفته ام. مى خواستم بپرسم من که نمى دانستم اگر اخلاط سینه به دهان برسد نباید فرو برد و من که فرو بردم، روزه من باطل است یا نه؟
پاسخ: باطل نیست.
سؤال: نگاه کردن به صفحه اینترنت در زمانى که انسان روزه مى باشد و یک تصویر غیر عادى ظاهر مى شود چه حکمى دارد؟
پاسخ: روزه را باطل نمی کند اگرچه شرعاً در مواردى نباید نگاه کرد.
سؤال: آیا خوردن یا نخوردن سحرى در ماه رمضان اشکالى در روزه گرفتن دارد یا خیر؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال: آیا بخارات آب داخل حمام اگر استشمام شود مبطل روزه مى باشد یا خیر؟ در صورتى که مبطل روزه باشد براى استحمام چه باید کرد در مورد مه غلیظ حکم چگونه است؟
پاسخ: استنشاق آن مبطل روزه نیست بله در صورتیکه بخار غلیظ یا مه به آب تبدیل شود و وارد جوف گردد مبطل روزه است.
سؤال: مسواک زدن بعد از اذان صبح با خمیر داندانهاى موجود چه حکمى دارد؟
پاسخ: مانعى ندارد ولى رطوبت آن را نبلعد.
سؤال: استفاده از عطر و ادکلن براى روزه دار چه حکمى دارد؟
پاسخ: مانعى ندارد.
سؤال: در چه صورتى باطل کردن روزه مستحب است؟
پاسخ: مستحب است براى کسى که صوم مستحب گرفته روزه خود را قطع کند اگر برادر مؤمنى او را به طعامى دعوت کند.
سؤال: زدن آمپول تقویتى براى فرد روزه دار حکمش چیست؟
پاسخ: مانعى ندارد و مضر به روزه نیست.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -