انهار
انهار
مطالب خواندنی

مکان اعتکاف

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات اعتکاف- آیت الله العظمی مظاهری مدظله
مکان اعتکاف
سؤال:آیا محوطه اطراف مسجد که به عنوان حیاط استفاده مى‌شود، براى اعتکاف حکم مسجد را دارد یا خیر؟
پاسخ: حکم مسجد را دارد و همچنین بام مسجد و اتاق‌های مسجد
سؤال: آیا اعتکاف باید در مسجد جمعیت‌دار باشد یا در هر مسجدی، هرچند خلوت باشد یا اصلاً متروکه باشد و در آن اقامه نماز نشود هم صحیح است؟
پاسخ:صحیح است، ولی در مسجد جمعیت‌دار بهتر است
سؤال:آیا در اعتکاف، وحدت مسجد شرط است؟ اگر دو مسجد به هم متصل باشند، اعتکاف در یکی از آنها چه حکمی دارد؟
پاسخ:اشکال ندارد
سؤال:آیا اعتکاف در دو مسجد به هم چسبیده، به صورتی که معتکف ساعاتی را در این مسجد و ساعاتی را در مسجد دیگر باشد، اشکال دارد؟
پاسخ:اشکال ندارد.
اعتکاف در مساجد مختلف
سؤال:حکم اعتکاف در مساجد ذیل را بیان فرمایید:
الف) مسجد جامع قدیمی که در این زمان متروک شده، ولی هنوز تحت عنوان مسجد جامع است.
ب) مساجد جامع قدیمی که الان به عنوان مسجد جامع شناخته نمی‌شوند و محدود و متروکند.
ج) مسجد مقدس جمکران.
د) مساجد دانشگاه‌ها.
و) مساجد جدید که عنوان جامع بودن ندارند، ولی برای تجمّعات عمومی (به جهت بزرگی و موقعیت) مرکزیت پیدا کرده‌اند.
ز) مسجد محل.
ح) مسجدی که انسان به صورت تنها در آن معتکف شود.
ط) مسجدی که در نزدیکی آن، در مسجد دیگری اعتکاف شده است؟
پاسخ:کلیه این مساجد اعتکاف جایز است.
امکان اعتکاف
سؤال:فتوای حضرت عالی اعتکاف در چه مساجدی صحیح است؟
پاسخ:در هر مسجدی صحیح است
شرط اعتکاف در مسجد جامع
سؤال:مسجد جامع بودن جایی که انسان می‌خواهد در آن معتکف شود، از چه راه‌هایی ثابت می‌شود؟
پاسخ:شرط اعتکاف در مسجد جامع شرط مستحبی است، نه واجبی. و در هر مسجد می‌توان معتکف شد. و مراد از مسجد جامع مسجدی است که پر جمعیت باشد؛ لذا ممکن است در شهری چندین مسجد جامع باشد.
اعتکاف در حیاط مسجد
سؤال:در حیاط مسجد هم اعتکاف صحیح است یا خیر؟ همچنین در زیرزمین و پشت بام مسجد؟
پاسخ:صحیح است.
اعتکاف خانوادگی
سؤال:آیا اعتکاف خانوادگی در یک مسجد کوچک صحیح است؟
پاسخ:صحیح است.
اعتکاف در نمازخانه ادارات
سؤال:حکم اعتکاف در نمازخانه‌های دانشکده‌ها یا ادارات که عنوان مسجد را ندارد، ولی هر روز در آنها اقامه نماز می‌شود، چیست؟
پاسخ:باید در مسجد باشد و در غیر مسجد جایز نیست.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -